Детально про ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій
05.05.2017 224 0 0
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 26.04.2017 № 10382/7/99-99-15-02-01-17
Головні управління ДФС в областях та м. Києві,
Офіс великих платників податків ДФС
Про набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 195
Державна фіскальна служба України з метою належної організації роботи щодо ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій повідомляє.
31 березня 2017 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 195 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. № 440» (далі – Постанова
№ 195).
Зазначеним нормативно-правовим актом постанову Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» (далі – Постанова № 440) та Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі – Порядок) приведено у відповідність до законів України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755) та від 06 жовтня 2016 року № 1667-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення окремих положень про оподаткування неприбуткових організацій» (далі – Закон № 1667), а також від
21 грудня 2016 року № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» (далі – Закон № 1797).
Роз’яснення щодо умов та порядку включення контролюючими органами неприбуткових організацій до Реєстру було надано листом ДФС від 25.08.2016 № 28602/7/99-99-15-02-01-17 про набуття чинності постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 , який оприлюднено на офіційному веб-порталі ДФС.
Щодо змін, внесених до Постанови № 440
Законами № 1797 та № 1667 було внесено зміни до пункту 35 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс), зокрема:
термін приведення неприбутковими організаціями своїх установчих документів у відповідність із вимогами Кодексу та подання копій таких документів до контролюючого органу подовжено до 1 липня 2017 року;
тимчасово, до 1 січня 2018 року, не може бути підставою для виключення неприбуткових релігійних організацій з Реєстру неприбуткових організацій невиконання такими релігійними організаціями вимог до установчих документів, визначених підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Таким чином, у пункті 2 Постанови № 440 виключено посилання на дату 1 січня 2017 р., замість якої зазначено, що з метою включення до нового Реєстру неприбуткові організації зобов’язані привести свої установчі документи у відповідність із вимогами Кодексу у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно ті неприбуткові організації, що не привели свої установчі документи у відповідність та не надали їх копії контролюючому органу, будуть виключені з Реєстру неприбуткових організацій після 1 липня 2017 року, а релігійні організації – після 1 січня 2018 року.
Щодо змін, внесених до Порядку
В частині реєстрації та включення неприбуткових організацій до Реєстру
1. Відповідно до підпункту 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 Кодексу платниками податку на прибуток підприємств є суб’єкти господарювання – юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених, зокрема, пунктом 133.4 статті 133 Кодексу. Таким чином, включенню до нового Реєстру підлягають неприбуткові організації, що відповідають вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, та мають статус юридичної особи.
Постановою № 195 уточнено редакцію абзацу першого пункту 4 Порядку та викладено її у такій редакції:
«До Реєстру включаються неприбуткові організації – юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ».
2. У пункті 4 Порядку також враховано положення останнього абзацу, яким було доповнено підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу та відповідно до якого новостворені установи та організації, які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та які за результатами розгляду цих документів внесені до Реєстру неприбуткових організацій, для цілей оподаткування вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.
3. Підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу (в редакції, що діє з 01.01.2017) було конкретизовано вимоги до установчих документів неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня. Ці зміни також враховано у Порядку (пункти 6, 7, 14) та у формі Реєстраційної заяви № 1-РН.
Зокрема, пункт 6 Порядку доповнено положенням, згідно з яким неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня відповідно до закону, разом із реєстраційною заявою за формою
№ 1-РН подають засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня.
Слід зазначити, що підпунктом 17 пункту 2 статті 9 Закону № 755 передбачено, що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань містяться відомості про установчий документ, на підставі якого діє громадське формування, – у разі створення юридичної особи на підставі установчого документа іншого громадського формування. При цьому оприлюднення саме документа, який підтверджує включення неприбуткової організації до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня (наприклад, рішення, протокол зборів тощо), положеннями Закону № 755 не передбачено. Отже, Порядком встановлено необхідність надавати контролюючому органу паперову засвідчену копію такого документа. При цьому копії установчих документів, які оприлюднені на порталі електронних сервісів, у паперовому вигляді неприбуткові організації не зобов’язані надавати до контролюючих органів.
4. Внесено зміни до пункту 7 Порядку: з нього виключено абзац п’ятий, який стосувався наявності в установчих документах положення щодо умов використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Внаслідок цього пункт 7 Порядку приведено у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
При цьому пункт 7 Порядку доповнено такими положеннями:
для цілей цього пункту не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу (відповідні зміни були внесені Законом № 1667);
положення абзаців третього і четвертого цього пункту стосовно вимог щодо наявності установчих документів не поширюється на бюджетні установи (відповідно до змін, внесених Законом № 1797).
В частині ведення Реєстру контролюючим органом
До пункту 10 Порядку внесено редакційні зміни, а саме викладено у логічному порядку послідовність дій контролюючого органу, що стосуються формування та ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Контролюючий орган здійснює:
прийом реєстраційних заяв та перевірку наданих документів;
прийняття рішень про включення, виключення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру, зміну ознаки неприбутковості, присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості;
внесення відповідної інформації до Реєстру;
контроль за достовірністю та актуалізацією даних, які містяться у Реєстрі.
В частині внесення змін до Реєстру
У пункті 14 Порядку збільшено з 10 робочих до 30 календарних днів термін для подання контролюючому органу реєстраційної заяви з позначкою «зміни» та копій документів у разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації або внесення змін до її установчих документів, у тому числі установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких вона діє. Нагадуємо, що така заява подається в порядку, встановленому пунктом 6 Порядку.
Звертаємо увагу, що таке збільшення терміну для подання заяви стосується лише уточнення даних у Реєстрі неприбуткових установ та організацій у разі, коли мали місце відповідні зміни, але не поширюється на загальний порядок реєстрації платників податків у контролюючих органах.
Усі інші реєстраційні процедури, зокрема внесення змін до облікових даних платників податків, здійснюються у порядку, встановленому Законом № 755 та Кодексом.
В частині виключення неприбуткових організацій із Реєстру
З урахуванням змін, внесених до Кодексу Законом № 1667, було внесено зміни до пункту 16 Порядку, якими конкретизовано підстави виключення неприбуткової організації з Реєстру.
Таким чином, виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі:
використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу;
розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу;
затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу або перетворення) або ліквідації;
за ініціативою неприбуткової організації.
Крім того, викладено у новій редакції пункт 17 Порядку, у якому наведено чіткий перелік встановлених Кодексом підстав виключення неприбуткової організації з Реєстру та відповідні дати скасування ознаки неприбутковості.
Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується:
з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу;
з дати припинення юридичної особи (в результаті її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення);
з дати надходження до контролюючого органу заяви неприбуткової організації про виключення з Реєстру за власною ініціативою.
За наявності декількох підстав для виключення неприбуткової організації з Реєстру датою скасування ознаки неприбутковості вважається дата тієї події, що відбулася раніше.
Щодо змін у додатках до Порядку
Додатки до Порядку, а саме форми Реєстраційної заяви та Рішення контролюючого органу, не зазнали суттєвих змін. До них внесено лише окремі уточнення.
У додатку 1 до Порядку (Реєстраційна заява платника податку, форма № 1-РН) викладено в новій редакції примітку 2 (щодо неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня відповідно до закону).
У додатку 2 до Порядку (Рішення контролюючого органу):
перелік рішень, що приймаються контролюючим органом за результатами розгляду документів платника, приведено у відповідність із пунктом 8 Порядку;
виключено посилання на підпункт 133.4.5, оскільки контролюючий орган приймає відповідне рішення стосовно неприбуткової організації на підставі положень пункту 133.4 статті 133 Кодексу в цілому.
Головним управлінням ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС довести зазначений лист до відома платників податку і підпорядкованих підрозділів з метою використання в роботі та забезпечити врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та процедур адміністративного оскарження.
В.о. Голови М.В. Продан
Коментарі до матеріалу