Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи завжди потрібно звільняти з посади держслужбовця, визнаного винним у вчиненні корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення?

14.07.2020

Відповідно до чинного законодавства за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення державного службовця можуть притягнути до юридичної відповідальності. Зокрема, проти нього можуть порушити дисциплінарне провадження з наступним унесенням відомостей про особу-порушника до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (далі – Реєстр), або навіть звільнити з посади, пов’язаної з виконанням функцій держави і місцевого самоврядування.

Щоб з’ясувати, як діяти суб’єкту призначення у разі притягнення його підлеглого до адміністративної або кримінальної відповідальності за вказані правопорушення, передусім необхідно отримати офіційний документ, що підтверджує факт притягнення особи до юридичної відповідальності.

Постанова суду про накладення адміністративного стягнення за адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, або вирок суду про притягнення до кримінальної відповідальності за корупційний злочин у триденний строк із дня набрання законної сили направляється відповідному органу державної влади, органу місцевого самоврядування для розв’язання питання про притягнення особи до дисциплінарної відповідальності, усунення її згідно із законодавством від виконання функцій держави, якщо інше не передбачено законом, а також усунення причин та умов, що сприяли вчиненню цього правопорушення.

Керівник (суб’єкт призначення), який отримав таке судове рішення, має два варіанти дій: одразу звільнити працівника з посади або порушити щодо нього дисциплінарне провадження. Вибір варіанта залежить від змісту отриманого судового рішення.

Наголошуємо, що звільнення особи або порушення дисциплінарного провадження це не право керівника, а прямий обов’язок, що випливає з імперативного характеру норм Законів від 10.12.15 р. № 889-VIII «Про державну службу» (далі – Закон № 889), від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700).

Звільнення особи з посади, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування

Згідно з п. 3, 4 ч. 1 ст. 84 Закону № 889 державний службовець підлягає звільненню з державної служби у разі набрання законної сили:

  • рішення суду щодо його притягнення до адміністративної відповідальності за пов’язане з корупцією правопорушення, яким на нього накладено стягнення у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
  • обвинувального вироку суду, яким держслужбовця визнано винним у вчиненні умисного корупційного злочину, незалежно від виду призначеного покарання та навіть у разі звільнення від відбування покарання.

Суб’єкт призначення зобов’язаний звільнити держслужбовця протягом трьох днів із дня отримання відповідного судового рішення, яке є підставою для усунення особи з посади, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (ч. 2 ст. 84 Закону № 889).

Дисциплінарне провадження

Особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, однак до якої судом не застосовано покарання або не накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності на підставі ч. 2 ст. 65 Закону № 1700.

Підставою для порушення дисциплінарного провадження є отримання керівником органу державної влади або місцевого самоврядування одного з таких рішень суду:

  • ухвали про звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення у зв’язку із закінченням строків давності;
  • постанови у справі про адмінправопорушення, пов’язане з корупцією, згідно з якою особу притягнуто до адміністративної відповідальності без накладення стягнення у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
  • постанови про закриття справи про адмінправопорушення у зв’язку із закінченням строків накладення адміністративного стягнення;
  • постанови про звільнення від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення.

Дисциплінарне провадження порушується невідкладно. За його результатами накладається одне з видів дисциплінарного стягнення, визначеного законом.

У день підписання розпорядчого документа про накладення на особу дисциплінарного стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення до НАЗК направляється паперова копія такого документа разом з інформаційною карткою для внесення відомостей у Реєстр.

Отже, держслужбовець, якого було визнано винним у вчиненні корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, не завжди підлягає негайному звільненню з посади державної служби. Обумовлене визначається змістом судового рішення, яке набрало законної сили, дотриманням правил здійснення дисциплінарного провадження та строками притягнення особи до відповідальності.

www.pl.dsp.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
03.10.2025
Автоматичне стягнення боргу та покращення роботи СМКОР: ДПС розповіла про плани
ДПС спільно із Мінцифри працює над розширенням податкових сервісів для громадян у Дії. Про розвиток послуг говорили на традиційній зустрічі команди ДПС із 55 бізнес-асоціаціями та інститутами громадянського суспільства. Серед тем розмови: тестування нових систем, законодавчі ініціативи і зміни до ро...
03.10.2025
Для виконавців держконтрактів з оборонних закупівель затверджено нові пільги
Тепер у разі знищення імпортованого товару ворогом постачальник може розраховувати на ввезення аналогічного обсягу комплектуючих для потреб оборони у пільговому режимі. Більше за темою: Облік надання дронів на потреби оборони: держзамовлення, продаж, безоплатне передання Виробництво та реалізація ...
02.10.2025
Бізнес відновив позитивні оцінки ділової активності: підсумки опитування підприємств у вересні
НБУ публікує результати щомісячного опитування підприємств за вересень 2025 року. Більше за темою: Особливості формування статутного капіталу ТОВ – підприємства з іноземними інвестиціями Бізнес у вересні відновив позитивні оцінки результатів власної економічної діяльності. Поліпшенню нас...
Кращі матеріали