Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Все, що необхідно знати про новий Закон про ЖКХ

23.01.2018

Нещодавно Верховна Рада прийняла, а Президент підписав новий Закон України "Про житлово-комунальні послуги".

Його новації стали центром уваги нового лонгріду від Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні".

Які моделі договірних відносин щодо комунальних послуг впроваджує новий Закон про ЖКП?

Стосується кожного. Саме так можна описати Закон «Про житлово-комунальні послуги». Що ж зміниться для споживачів після того, як закон почне діяти?

Моделі договірних відносин щодо комунальних послуг. Цьому питанню присвячено чимало уваги. Закон передбачає три моделі відносин між власниками квартир та монополістами. Індивідуальні, колективні, а в разі створення ОСББ – договір з колективним споживачем. Далі – більш детально про кожну модель.

Закон про ЖКП: моделі договірних відносин (договори):

Індивідуальний

Укладаються між виконавцем комунальних послуг та споживачем. Варто зазначити, що газ та електроенергія можуть надаватися тільки за таким типом договорів.

З колективним споживачем

Можливі у будинках, в яких створено ОСББ. Власники квартир платять об'єднанню, яке, в свою чергу, розраховується з монополістами. Такі договори можуть укладатися на холодне і гаряче водопостачання, водовідведення та опалення.

Колективний

Це норма нова. Власники квартир можуть делегувати представлення своїх інтересів або управителю, або іншій особі, в т.ч. одному з власників квартири.

Якщо у будинку не обрали жодної з моделей договірних відносин, між власниками квартир та виконавцями комунальних послуг мають бути укладені індивідуальні договори.

Найсуттєвіші нововведення Закону "Про житлово-комунальні послуги"

Новацій у законі чимало, основні: перше - це нова класифікація житлово-комунальних послуг, друге - це три моделі договірних відносин. Закон розділив глобально житлово-комунальні послуги за самим словосполученням на житлову і на комунальні: насправді закон вживає в однині "житлова послуга", це лише послуга з управління багатоквартирним будинком. Управління включає і утримання багатоквартирного будинку та забезпечення ремонту спільного майна у багатоквартирному будинку. Новий закон передбачає інший підхід, за яким послуга із поводження з відходами є виключно окремою комунальною послугою.

Які ж найбільш суттєві новації передбачає Закон «Про житлово-комунальні послуги»?

У платіжках окремою позицією буде значитись пеня. 0,01% за кожен день несвоєчасної оплати житлово-комунальних послуг. Але запам'ятайте – вводиться пеня з 1 січня 2019 року. Однак, штрафні санкції будуть діяти не тільки для споживачів, а й для компаній, які надають комунальні послуги.

Неналежне надання послуг або затримка з ремонтними роботами можуть стати підставою для виплати штрафу на користь споживача. Детальні умови таких штрафних санкцій мають бути прописані в договорах на житлово-комунальні послуги.

При укладанні індивідуальних договорів важливим моментом є розподіл відповідальності за внутрішньобудинкові мережі. Тепер їх можуть обслуговувати компанії, які надають послуги з електро-, тепло та водопостачання. За відповідну плату, звичайно. Це буде вказано у договорі та відображено окремою позицією у платіжці. До речі, у платіжці за централізоване опалення, гаряче та холодне водопостачання з'явиться новий рядок – плата за абонентське обслуговування.

Його не варто плутати з абонплатою. Плата за абонентське обслуговування – це, фактично, платіж на утримання абонентської служби виконавця комунальних послуг, який раніше сидів у тарифі на послугу, а тепер виведений як окрема плата. Якщо виконавець не працює зі споживачем напряму – значить, споживач і не платитиме йому на утримання абонслужби.

Якщо власники квартир хочуть, щоб виконавець відповідав за послугу "до крану", то повинні доручити йому утримання внутрішньобудинкових мереж і оплатити ці послуги. В іншому випадку, виконавець послуги відповідатиме за неї лише до входу у будинок.

Про права та обов'язки споживачів житлово-комунальних послуг читайте далі в інфографіці.

Що необхідно знати про управителів багатоквартирних будинків?

Безпечне та комфортне життя мешканців багатоквартирних будинків залежить від їх вибору форми управління. Функції управителя житлового будинку може виконувати як фізична особа-підприємець, так і відповідна юридична особа.

З 1 січня 2019 року в управителів багатоквартирних будинків мають бути сертифікати, які засвідчують їхню кваліфікацію. Така вимога прописана в новій редакції Закону «Про житлово-комунальні послуги». Тобто той, хто береться за таку вкрай відповідальну справу, має підтвердити свій професійний рівень.

В першу чергу, управителі повинні знати правила і норми технічної експлуатації будинку, охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту. А ще закони і нормативні акти, які регулюють комунальну сферу. Не зайвими будуть і знання основ організації виробництва та бухгалтерського обліку, цивільного, господарського та банківського законодавства.

Зважте, для того, щоб найняти управителя треба, аби власники квартир прийняли відповідне рішення на зборах. Однак тільки в умовах ОСББ, його робота буде під контролем.

Що ж варто знати, аби правильно обрати управителя? Про це - читайте в інфографіці:

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
13.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держстат планує припинити ЄДРПОУ: розпочато обговорення Внесено зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 02.05.2025 Працівникам планують надати прав...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
Нове
15.05.2025
Україна завершила внутрішньодержавні процедури для відкриття перемовин з ЄС
Кабмін під час свого засідання затвердив Дорожні карти трансформацій що визначають ключові орієнтири державної політики у сферах верховенства права, реформи державного управління та функціонування демократичних інституцій. Розробка цих стратегічних документів передбачена переговорною рамкою Євросою...
15.05.2025
Держреєстрація за адресою масової реєстрації: на які ризики чекати
1 654 адреси масових реєстрацій компаній зафіксовано в Україні станом на травень 2025 року за даними Єдиного державного реєстру. Загалом 180 тис. компаній зазначили свою юридичну адресу у таких місцях. Більшість з них перебуває у Києві. Також у столиці засвідчено рекордсмена: адресу, за якою зареєст...
14.05.2025
Уряд залучить кошти для кредитування МСБ через два державні банки
Кредитування малого та середнього бізнесу: що пропонує Кабмін? Більше за темою: Доступні кредити під 5, 7, 9 % і дисконтування Кабмін ухвалив низку важливих рішень щодо доступності кредитування бізнесу. Про це повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час засідання Уряду 13 травня.   ...
Кращі матеріали