У 2019 році перевірки стануть більш прозорими, а підприємства зможуть ставити оцінку інспектору
Для прозорої та передбачуваної онлайн-взаємодії між державою та бізнесом урядом запущено інтегрований портал із низкою інструментів – www.inspections.gov.ua (далі – портал). Ініціаторами його створення є Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Державна регуляторна служба за сприяння BRDO (провідний незалежний експертно-аналітичний центр із регуляторної політики в Україні). Підтримку процесу створення порталу надає ЄС у рамках ініціативи EU4Business/FORBIZ. Наразі портал працює у тестовому режимі, а повноцінно інструменти порталу стануть доступними з 01.01.19 р. Пояснимо, про що йдеться.
Трансформація перевірок бізнесу здійснюється у бік ризикоорієнтовного підходу. Відтепер інспекційні органи мають фокусуватися на прозорій оцінці суб’єктів господарювання та запобіганні ризикам, а бізнес – знати час та підставу візиту інспектора. Завдання усіх інспекцій – визначити перелік небезпек для кожної сфери контролю та розробити комбінацію критеріїв для виявлення ризиків та розумного планування перевірок. Поки найбільший прогрес продемонстрували контролюючі органи у сфері пожежної та техногенної безпеки, охоронної діяльності та туризму.
Метою нової системи є управління ризиками, а не бездумна фіксація порушень. Бізнес повинен володіти вичерпною інформацією про вимоги при перевірках та можливості зниження ризиків своєї діяльності. Як наслідок мають зменшитися зловживання з боку інспекторів, а система перевірок стане більш розумною та прогнозованою.
Для цього до кінця поточного року всі інспекції повинні затвердити форми актів перевірок нового зразка та оприлюднити повну інформацію про перевірки на даному порталі.
Так, на порталі стануть доступними, зокрема, перелік усіх контролюючих органів, плани перевірок на 2019 рік, форми актів перевірок, критерії ризику, а також результати планових та позапланових перевірок. Наразі портал не наповнено до кінця.
Таким чином, починаючи з 01.01.19 р. суб’єкт господарювання зможе отримати повну інформацію про інспекційний захід, підготуватися до нього, вивчивши нормативні акти, на підставі яких проводитиметься перевірка, та ознайомитися з її результатами. Із цією метою на порталі також створюється «Кабінет управління ризиками», у якому стануть доступними:
- календар запланованих перевірок;
- історія проведених перевірок та їх результати;
- вичерпні чек-листи – вимоги до підприємців з можливістю самоконтролю за кожною потенційною небезпекою.
Крім того, суб’єкти господарювання зможуть:
- оцінити якість роботи інспектора, що стане основою для рейтингу інспекцій;
- указати на обтяжливість конкретних вимог, що заважають працювати. Це слугуватиме підставою їх перегляду для подальшого зменшення регуляторного навантаження на бізнес.
Коментарі до матеріалу