Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Суд відмовив ФДМУ у позові щодо стягнення грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) на державну частку

27.10.2023

Законодавець відніс контроль за сплатою, а також стягнення грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) на державну частку в дохід держбюджету виключно до компетенції податкових органів. Такий висновок викладений у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду. 

У справі, що розглядалася, прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Фонду державного майна України (ФДМУ) до акціонерного товариства про стягнення пені за несвоєчасну сплату дивідендів. 

Позов був обґрунтований тим, що відповідач порушив положення ч. 5 ст. 11 Закону від 21.09.2006 № 185-V «Про управління об'єктами державної власності» (далі – Закон № № 185) щодо строків сплати частини дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році. 

Оскільки ФДМУ як орган, якому безпосередньо належать функції з управління державними корпоративними правами у статутному фонді акціонерного товариства, не вжив жодних заходів для стягнення неотриманих коштів до державного бюджету, прокурор вважав за необхідне в порядку ст. 23 Закону від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» звернутися з позовом до суду на захист інтересів держави. 

Суди попередніх інстанцій відмовили в задоволенні позову, зазначивши, зокрема, що визначений прокурором позивач є неналежним. 

Розглядаючи спір, Верховний Суд звернув увагу, що з дня набрання чинності Законом від 16.01.2020 № 465-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», яким доповнено ст. 16 Закону № 185, органами, уповноваженими на здійснення контролю, зокрема, за своєчасністю нарахування та сплати до бюджету грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) на державну частку, і, відповідно, стягнення до держбюджету дивідендів та пені є контролюючі органи, визначені в пп. 41.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК). 

Наявність чіткого визначення у ч. 8 ст. 16 Закону № 185 та в п. 1.52 ст. 191 ПК органу, що уповноважений здійснювати стягнення дивідендів у дохід держбюджету, виключає будь-які неузгодженості та подвійне тлумачення правових норм у цих правовідносинах. 

КГС ВС наголосив, що функція контролю за своєчасністю сплати грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) на державну частку в разі встановлення факту та періоду затримки сплати дивідендів повинна мати наслідком нарахування пені саме контролюючим органом, оскільки інші органи не мають відповідних функцій контролю, а отже не мають права встановлювати ані факту затримки сплати дивідендів, ані періоду затримки сплати, як і не мають права на стягнення відповідного грошового зобов’язання. 

Таким чином, суди правильно встановили, що визначений прокурором позивач – ФДМУ не є органом, уповноваженим державою на захист її інтересів у спірних правовідносинах, тобто вказана особа є неналежним позивачем. 

Верховний Суд у своїх постановах неодноразово зазначав, що у випадку, якщо суд встановить, що визначений прокурором позивач не є органом, уповноваженим державою на захист її інтересів у спірних правовідносинах, тобто відбулося звернення прокурора в інтересах неналежного позивача, це має процесуальним наслідком відмову в задоволенні відповідного позову. 

Отже, встановивши факт звернення прокурора в інтересах держави в особі неналежного позивача, суди попередніх інстанцій правильно виснували, що це є самостійною підставою для відмови в задоволенні позовних вимог. 

Постанова КГС Верховного Суду від 20.09.2023 у cправі № 910/1978/22.

Верховний Суд 

.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 01.08.2025 Із 6 серпня ДПС змінює кваліфіковані сертифікати для підписання повідомлень: завантажте нові Кабмін пропонує зміни до Закону про бухоблік щодо запровадження звітності із сталого розв...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
12.08.2025
З 1 вересня можуть підвищити тарифи на електроенергію: звернення бізнесу
Федерація роботодавців України звернулася до НКРЕКП через загрозу підвищення тарифів на розподіл електроенергії. Більше за темою: Особливості формування собівартості послуг Витрати на транспортування та сушіння кукурудзи: коли є частиною собівартості зерна, а коли – витратами періоду Федерац...
12.08.2025
Гранти від держави на відкриття чи розвиток бізнесу
Урядовий проект «єРобота» прямований на активізацію підприємницької діяльності та стимулювання створення робочих місць. Отримати гранти можуть як підприємці-початківці, так і люди, що вже мають досвід у бізнесі. Подача заявки на грант здійснюється через портал «Дія». Біл...
12.08.2025
Україна переходить на євростандарти щодо регулювання промислового забруднення
Створено ІТ-систему для видачі ІДД (інтегрованих довкіллєвих дозволів), яка буде запущена на Єдиній екологічній платформі «ЕкоСистема». Більше за темою: Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин? Чи потрібно платити орендну плату...
Кращі матеріали