Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Промо! Реформування структури медзакладів. Що це: автономізація чи гібридизація?

06.05.2019 323 0 0

Із початку 2019 року припиняє дію пільговий режим для автономізації медичних підприємств. Однак більшість бюджетних медзакладів так і не змогло пройти цей шлях до кінця. Чому так сталося? Щоб розібратися в питанні, почнемо з початку.

Що таке автономізація? 

Автономізація - це процес реорганізації бюджетної установи на некомерційне комунальне підприємство. 

Як це має працювати? Що змінюється після реорганізації?

Змінюється модель керування медичним закладом. Реорганізовані структури стають повноцінними незалежними учасниками ринку медпослуг. Їхні керівники отримують значно більшу свободу в  розпорядженні фінансами й активами, формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організації закладу, а сам заклад має право мати власний рахунок в будь-якому банку та наймати лікарів-ФОПів з відповідними реєстраціями та ліцензіями. При цьому перетворення лікарні на некомерційне комунальне підприємство не призводить до виникнення негативних податкових наслідків у вигляді нових пов’язаних з перетворенням податкових зобов’язань. Заклад не буде платником податку на прибуток і податку на нерухомість.

До кінця 2018 року діяв пільговий період для автономізації бюджетних установ. Він передбачав:

  • низку заборон для кредиторів щодо вимагання виконання зобов'язань реорганізованими установами;
  • незастосування обов’язкової оцінки майна, передбаченої Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
  • перехід невикористаних бюджетних коштів до реорганізованої структури;
  • правонаступництво щодо майна і майнового комплексу, вони закріплюються за реорганізованою структурою на правах оперативного управління. передача здійснюється на підставі інвентаризації.

Однак разом з правами і перевагами, як завжди трапляється, ідуть і обов’язки. Нова модель функціонування передбачає нову форму звітності, електронний документообіг, персоналізовану відповідальність за фінансовий та майновий стан закладу. Фінансування від Національної служби здоров'я медзаклади первинної ланки мають отримувати згідно з тарифом надання первинної медичної допомоги за кожного пацієнта, який підпише декларацію з лікарем цього закладу. Отже фінансовий стан закладу буде напряму залежити від якості наданих послуг, кваліфікованості лікарів і ефективного менеджменту.

Так мало би бути. Але...

Що відбувається насправді?

Незважаючи на очевидні переваги реформи, головною проблемою в її реалізації є гібридність. Більшість медзакладів змушені вести подвійний облік, тобто звітувати і за бюджетною системою, і за автономізованою. Бухгалтерам закладів, що обрали шлях реорганізації, доводиться складати і фінансовий план, і кошторис, виконуючи подвійну роботу.  

Цілком можливо, що реформа врешті прийде до моделі, описаної на папері, однак поки реальність дуже розбігається з тим, як би це мало відбуватися. Медзаклади так само прив’язані до тарифної сітки, субвенції продовжують виплачуватися, а бухгалтери розгублено звітують за двома системами, намагаючись балансувати в цій невизначеності. 

Здорова ініціатива уперлась в комунікаційну стіну. Аби реформа запрацювала, необхідно пояснити учасникам процесу, які саме дії вони мають виконувати, аби не складалось ситуації, за якої при переході з однієї форми звітування на іншу заклад отримував штрафні санкції від невиконання зобов’язань. Практика показує, що поки реформа автономізації діє лише декларативно, а не реально, і коли настане точка, в якій можна буде сказати зворотне - доволі важко. Однак перші висновки щодо успішності реорганізації можна буде робити вже наприкінці цього року. І хоч зміни в медичній сфері - одні з найбільш очевидних серед реформ останніх років, лишається багато питань щодо методів реалізації окремих її векторів.

Який вихід для бухгалтерів і керівників автономізованих медкзакладів?

Для того аби діяти згідно законодавству і бути певним в тому що бухгалтерський облік відповідає запитам після реструктуризації, потрібно повністю перебудувати бухгалтерію під новий формат ведення. Допомогти в цьому може віповідне програмне забезпечення. MASTER:Медицина є на 100% українським ПЗ, яке повністю відповідає потребам галузі, є гнучким, постійно оновлюється і завжди відповідає Законодавству України.

Дізнатись більше та замовити продукт можна за посиланням:

https://masterbuh.com/product/16?utm_...

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали