Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Промо! Реформування структури медзакладів. Що це: автономізація чи гібридизація?

06.05.2019

Із початку 2019 року припиняє дію пільговий режим для автономізації медичних підприємств. Однак більшість бюджетних медзакладів так і не змогло пройти цей шлях до кінця. Чому так сталося? Щоб розібратися в питанні, почнемо з початку.

Що таке автономізація? 

Автономізація - це процес реорганізації бюджетної установи на некомерційне комунальне підприємство. 

Як це має працювати? Що змінюється після реорганізації?

Змінюється модель керування медичним закладом. Реорганізовані структури стають повноцінними незалежними учасниками ринку медпослуг. Їхні керівники отримують значно більшу свободу в  розпорядженні фінансами й активами, формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організації закладу, а сам заклад має право мати власний рахунок в будь-якому банку та наймати лікарів-ФОПів з відповідними реєстраціями та ліцензіями. При цьому перетворення лікарні на некомерційне комунальне підприємство не призводить до виникнення негативних податкових наслідків у вигляді нових пов’язаних з перетворенням податкових зобов’язань. Заклад не буде платником податку на прибуток і податку на нерухомість.

До кінця 2018 року діяв пільговий період для автономізації бюджетних установ. Він передбачав:

  • низку заборон для кредиторів щодо вимагання виконання зобов'язань реорганізованими установами;
  • незастосування обов’язкової оцінки майна, передбаченої Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
  • перехід невикористаних бюджетних коштів до реорганізованої структури;
  • правонаступництво щодо майна і майнового комплексу, вони закріплюються за реорганізованою структурою на правах оперативного управління. передача здійснюється на підставі інвентаризації.

Однак разом з правами і перевагами, як завжди трапляється, ідуть і обов’язки. Нова модель функціонування передбачає нову форму звітності, електронний документообіг, персоналізовану відповідальність за фінансовий та майновий стан закладу. Фінансування від Національної служби здоров'я медзаклади первинної ланки мають отримувати згідно з тарифом надання первинної медичної допомоги за кожного пацієнта, який підпише декларацію з лікарем цього закладу. Отже фінансовий стан закладу буде напряму залежити від якості наданих послуг, кваліфікованості лікарів і ефективного менеджменту.

Так мало би бути. Але...

Що відбувається насправді?

Незважаючи на очевидні переваги реформи, головною проблемою в її реалізації є гібридність. Більшість медзакладів змушені вести подвійний облік, тобто звітувати і за бюджетною системою, і за автономізованою. Бухгалтерам закладів, що обрали шлях реорганізації, доводиться складати і фінансовий план, і кошторис, виконуючи подвійну роботу.  

Цілком можливо, що реформа врешті прийде до моделі, описаної на папері, однак поки реальність дуже розбігається з тим, як би це мало відбуватися. Медзаклади так само прив’язані до тарифної сітки, субвенції продовжують виплачуватися, а бухгалтери розгублено звітують за двома системами, намагаючись балансувати в цій невизначеності. 

Здорова ініціатива уперлась в комунікаційну стіну. Аби реформа запрацювала, необхідно пояснити учасникам процесу, які саме дії вони мають виконувати, аби не складалось ситуації, за якої при переході з однієї форми звітування на іншу заклад отримував штрафні санкції від невиконання зобов’язань. Практика показує, що поки реформа автономізації діє лише декларативно, а не реально, і коли настане точка, в якій можна буде сказати зворотне - доволі важко. Однак перші висновки щодо успішності реорганізації можна буде робити вже наприкінці цього року. І хоч зміни в медичній сфері - одні з найбільш очевидних серед реформ останніх років, лишається багато питань щодо методів реалізації окремих її векторів.

Який вихід для бухгалтерів і керівників автономізованих медкзакладів?

Для того аби діяти згідно законодавству і бути певним в тому що бухгалтерський облік відповідає запитам після реструктуризації, потрібно повністю перебудувати бухгалтерію під новий формат ведення. Допомогти в цьому може віповідне програмне забезпечення. MASTER:Медицина є на 100% українським ПЗ, яке повністю відповідає потребам галузі, є гнучким, постійно оновлюється і завжди відповідає Законодавству України.

Дізнатись більше та замовити продукт можна за посиланням:

https://masterbuh.com/product/16?utm_...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня В Україні відновиться обов’язкове подання статистичної звітності ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 13.06.2025 Унесено зміни до Правил організації статистичної звітності Змінено Критерії важливих підприємств з метою броню...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
28.06.2025
Які послуги Дії можуть використовувати компанії
Цифровізація – це стандарт, за яким уже працюють бізнес і установи. Паспорт – без сканів. Підпис – без ручки. Дані – без ручного введення.  Цифрові сервіси Дії вже інтегрували понад 25 000 бізнесів та установ. Вони ідентифікують клієнтів, підписують документи онлайн, пе...
27.06.2025
Особливості звільнення документів від легалізації та апостилювання
Звільнення офіційних документів від вимоги легалізації чи іншого додаткового посвідчення (апостиля) на підставі відповідних положень міжнародних договорів України не скасовує вимоги щодо надання засвідченого перекладу документа на офіційну мову держави, на території якої документ пред’являєтьс...
27.06.2025
Як працює програма компенсації 25 % вартості української сільгосптехніки
Програма діє відповідно до постанови КМУ від 01.03.2017 № 130 і є одним з інструментів реалізації політики «Зроблено в Україні», спрямованої на підтримку внутрішнього виробництва, локалізацію і розвиток промислового потенціалу. Більше за темою: Компенсація від держави за придбання ...
Кращі матеріали