Із початку 2019 року припиняє дію пільговий режим для автономізації медичних підприємств. Однак більшість бюджетних медзакладів так і не змогло пройти цей шлях до кінця. Чому так сталося? Щоб розібратися в питанні, почнемо з початку.
Автономізація - це процес реорганізації бюджетної установи на некомерційне комунальне підприємство.
Змінюється модель керування медичним закладом. Реорганізовані структури стають повноцінними незалежними учасниками ринку медпослуг. Їхні керівники отримують значно більшу свободу в розпорядженні фінансами й активами, формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організації закладу, а сам заклад має право мати власний рахунок в будь-якому банку та наймати лікарів-ФОПів з відповідними реєстраціями та ліцензіями. При цьому перетворення лікарні на некомерційне комунальне підприємство не призводить до виникнення негативних податкових наслідків у вигляді нових пов’язаних з перетворенням податкових зобов’язань. Заклад не буде платником податку на прибуток і податку на нерухомість.
До кінця 2018 року діяв пільговий період для автономізації бюджетних установ. Він передбачав:
Однак разом з правами і перевагами, як завжди трапляється, ідуть і обов’язки. Нова модель функціонування передбачає нову форму звітності, електронний документообіг, персоналізовану відповідальність за фінансовий та майновий стан закладу. Фінансування від Національної служби здоров'я медзаклади первинної ланки мають отримувати згідно з тарифом надання первинної медичної допомоги за кожного пацієнта, який підпише декларацію з лікарем цього закладу. Отже фінансовий стан закладу буде напряму залежити від якості наданих послуг, кваліфікованості лікарів і ефективного менеджменту.
Так мало би бути. Але...
Незважаючи на очевидні переваги реформи, головною проблемою в її реалізації є гібридність. Більшість медзакладів змушені вести подвійний облік, тобто звітувати і за бюджетною системою, і за автономізованою. Бухгалтерам закладів, що обрали шлях реорганізації, доводиться складати і фінансовий план, і кошторис, виконуючи подвійну роботу.
Цілком можливо, що реформа врешті прийде до моделі, описаної на папері, однак поки реальність дуже розбігається з тим, як би це мало відбуватися. Медзаклади так само прив’язані до тарифної сітки, субвенції продовжують виплачуватися, а бухгалтери розгублено звітують за двома системами, намагаючись балансувати в цій невизначеності.
Здорова ініціатива уперлась в комунікаційну стіну. Аби реформа запрацювала, необхідно пояснити учасникам процесу, які саме дії вони мають виконувати, аби не складалось ситуації, за якої при переході з однієї форми звітування на іншу заклад отримував штрафні санкції від невиконання зобов’язань. Практика показує, що поки реформа автономізації діє лише декларативно, а не реально, і коли настане точка, в якій можна буде сказати зворотне - доволі важко. Однак перші висновки щодо успішності реорганізації можна буде робити вже наприкінці цього року. І хоч зміни в медичній сфері - одні з найбільш очевидних серед реформ останніх років, лишається багато питань щодо методів реалізації окремих її векторів.
Для того аби діяти згідно законодавству і бути певним в тому що бухгалтерський облік відповідає запитам після реструктуризації, потрібно повністю перебудувати бухгалтерію під новий формат ведення. Допомогти в цьому може віповідне програмне забезпечення. MASTER:Медицина є на 100% українським ПЗ, яке повністю відповідає потребам галузі, є гнучким, постійно оновлюється і завжди відповідає Законодавству України.
Дізнатись більше та замовити продукт можна за посиланням:
https://masterbuh.com/product/16?utm_...