«Підводні камені» комплексних перевірок
04.04.2016 221 3 0
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України затвердило наказ Про затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2016 рік.
Його було розроблено з метою скорочення протягом року перевірок суб’єкта господарювання різними контролюючими органами шляхом їх об’єднання в комплексні заходи контролю, можливість проведення яких передбачена частиною другою статті 4 Закону України від 05.04.07 р. № 877-V “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” (далі – Закон № 877-V). При цьому, достатньою підставою для проведення комплексного планового заходу є внесення одного й того самого суб’єкта господарювання до планів перевірок різних органів державного нагляду (контролю).
Хочеться звернути увагу на деякі положення Закону № 877-V, які стосуються та пов’язані з комплексними перевірками, але є не такими простими, якими видаються на перший погляд.
На підтвердження необхідності проведення комплексних заходів законодавцем закріплено, зокрема, заборону перевірки контролюючим органом суб’єкта господарювання, якщо останній у плановому періоді включений до плану здійснення заходів іншим органом. Однак, у вказаній редакції дана норма є недеталізованою та потребує дещо більшої конкретизації з урахуванням того, що абзацом першим частини 1 статті 5 Закону № 877-V передбачено існування двох видів планових періодів, а саме: річних та квартальних. Звідси стає зрозумілим, що законодавцем фактично не уточнено, про який плановий період іде мова – річний чи квартальний.
На практиці ж внаслідок цього можуть виникнути питання на кшалт: якщо у першому кварталі суб’єкт господарювання включений до плану перевірок одного контролюючого органу, чи правомірним є його включення до плану заходів державного нагляду (контролю) іншого органу у наступних кварталах, беручи до уваги, що це по суті є різні планові квартальні періоди.
Також схожі питання виникають щодо положення, визначеного в абзаці 2 частини 1 статті 5 Закону № 877-V, де зазначено про заборону проведення контролюючим органом більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб’єкта господарювання протягом одного року.
На перший погляд, видається, що все просто та доступно написано. Однак, враховуючи нашу любов до знаходження різних «лазівок» та «обхідних шляхів» з метою тлумачення норми на свою користь, можуть виникнути питання щодо поняття «протягом одного року». Так, законодавцем не зазначено, чи мається під ним на увазі календарний рік, або ж це стосується планового річного періоду, що дає змогу по-різному трактувати такий вираз. Внаслідок цього у ряду суб’єктів господарювання на практиці виникає питання щодо правомірності проведення контролюючим органом перевірки за умови, що попередній плановий захід нагляду (контролю) проводився у плановому році, який передував базовому, однак з моменту його проведення пройшло менше одного календарного року. Зрозуміло, що орган державного нагляду вважатиме: на увазі однозначно маються планові річні періоди. У свою чергу, суб’єкт господарювання має повне право дотримуватися іншої точки зору, оскільки законом це не заборонено.
Більше того, відповідно до ч.7 ст.4 Закону № 877-V, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого відповідно до закону, припускає неоднозначне тлумачення прав і обов'язків суб'єкта господарювання або контролюючого органу та його посадових осіб, рішення має прийматися на користь суб'єкта господарювання.
Таким чином, з метою забезпечення принципу здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом, вищевказані неоднозначні трактування положень Закону повинні бути усунені або принаймі офіційно роз’яснені.
Детальніше читайте за посиланням.
Джерело: http://protokol.com.ua/ua/pidvodni_ka...
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 3