Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Основні засади забезпечення кібербезпеки України

01.06.2018 6982 0 1


Для реалізації державної політики щодо захисту в кіберпросторі державних інформаційних ресурсів та інформації прийнято Закон від 05.10.17 р. № 2163-VIII «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» (далі – Закон № 2163, набув чинності з 09.05.18 р.). Цей Закон став основою розвитку державної системи захисту від мережевих погроз. Огляд основних його положень – мета цієї консультації.


Юридичні аспекти

Законом № 2163 визначено правові та організаційні засади забезпечення захисту національних інтересів України в кіберпросторі, основні цілі, напрями та принципи державної політики у сфері кібербезпеки, також повноваження та обов’язки державних органів в цієй сфері, основні принципи координації їх діяльності щодо забезпечення кібербезпеки.

Слід зазначити, що Закон № 2163 не поширюється, зокрема, на:

  • відносини та послуги, пов’язані із змістом інформації, що обробляється (передається, зберігається) у комунікаційних та/або в технологічних системах;
  • діяльність, пов’язану із захистом інформації, що становить державну таємницю, комунікаційні та технологічні системи, призначені для її оброблення;
  • соціальні мережі, приватні електронні інформаційні ресурси в мережі Інтернет (включаючи блог-платформи, відеохостинги, інші веб-ресурси), якщо такі інформаційні ресурси не містять інформації, необхідність захисту якої встановлено законом, відносини та послуги, пов’язані з функціонуванням таких мереж і ресурсів;
  • комунікаційні системи, які не взаємодіють із публічними мережами електронних комунікацій (електронними мережами загального користування), не підключені до мережі Інтернет та/або інших глобальних мереж передачі даних (крім технологічних систем).

Закон № 2163 вводить важливі базові поняття у сфері кіберзахисту та кібербезпеки і визначає права й обов’язки державних органів щодо кібербезпеки, хоча й дублює положення Стратегії кібербезпеки України, затвердженої Указом Президента від 15.03.16 р. № 96/2016.

Забезпечувати безпеку в кіберпросторі відповідно до ст. 5 Закону № 2163 буде сам гарант Конституції через:

  • очолювану ним Раду національної безпеки і оборони (РНБО);
  • Національний координаційний центр кібербезпеки як робочий орган РНБО;
  • Кабмін і міністерства.

Зокрема, Кабмін:

  • забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері кібербезпеки, захист прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів країни в кіберпросторі, боротьбу з кіберзлочинністю;
  • організовує та забезпечує необхідними силами, засобами і ресурсами функціонування національної системи кібербезпеки;
  • формує вимоги та забезпечує функціонування системи аудиту інформаційної безпеки на об’єктах критичної інфраструктури (крім об’єктів критичної інфраструктури у банківській системі України).

Суб’єкти національної системи кібербезпеки

Згідно із Законом № 2163 основними суб’єктами національної системи кібербезпеки є Держспецзв’язку та захисту інформації, Нацполіція, СБУ, Міноборони та Генштаб ЗСУ, розвідувальні органи, НБУ.

Суб’єктами, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки, є:

  • міністерства та інші центральні органи виконавчої влади;
  • місцеві державні адміністрації;
  • органи місцевого самоврядування;
  • правоохоронні, розвідувальні і контррозвідувальні органи, суб’єкти оперативно-розшукової діяльності;
  • ЗСУ, інші військові формування, утворені відповідно до закону;
  • НБУ;
  • підприємства, установи та організації, віднесені до об’єктів критичної інфраструктури;
  • суб’єкти господарювання, громадяни України та об’єднання громадян, інші особи, які провадять діяльність та/або надають послуги, пов’язані з національними інформаційними ресурсами, інформаційними електронними послугами, здійсненням електронних правочинів, електронними комунікаціями, захистом інформації та кіберзахистом.

Законом № 2163 визначено, що суб’єкти забезпечення кібербезпеки в межах своєї компетенції здійснюють:

  • заходи щодо запобігання використання кіберпростору у воєнних, розвідувально-підривних, терористичних та інших протиправних і злочинних цілях;
  • виявлення і реагування на кіберінциденти та кібератаки, усунення їх наслідків;
  • інформаційний обмін щодо реалізованих та потенційних кіберзагроз;
  • розробку та реалізацію запобіжних, організаційних, освітніх та інших заходів у сфері кібербезпеки, кібероборони та кіберзахисту;
  • забезпечення проведення аудиту інформаційної безпеки, у тому числі на підпорядкованих об’єктах та об’єктах, що належать до сфери їх управління;
  • інші заходи із забезпечення розвитку та безпеки кіберпростору.

Повноваження щодо кіберзахисту

Закон № 2163 пропонує такий розподіл функцій і повноважень органів державної влади у сфері кіберзахисту.

Держспецзв’язку та захисту інформації здійснюватиме такі функції:

  • кіберзахист об’єктів критичної інформаційної інфраструктури;
  • координація діяльності інших суб’єктів кібербезпеки;
  • забезпечення створення та функціонування національної телекомунікаційної мережі;
  • запобігання, виявлення та реагування на кіберінциденти і кібератаки та усунення їх наслідків;
  • інформування про кіберзагрози і методи захисту від них;
  • забезпечення аудиту інформаційної безпеки на об’єктах критичної інфраструктури, установлення вимог до аудиторів інформаційної безпеки, визначення порядку їх атестації та переатестації.

На Нацполіцію покладено відповідальність за попередження, виявлення, припинення й розкриття кіберзлочинів.

Міноборони та Генштаб ЗСУ зобов’язані забезпечувати кібероборону військових об’єктів, кіберзахист об’єктів критичної інфраструктури під час війни і надзвичайного стану, а також відбивати військову агресію в кіберпросторі.

СБУ в межах своїх повноважень зобов’язана попереджати, виявляти, припиняти та розкривати злочини проти миру та безпеки людства в кібер­просторі, боротися з кібертероризмом і кібершпигунством. Також СБУ надано повноваження проводити таємні перевірки об’єктів критичної інфраструктури.

Нацбанк визначається законом як регулятор з кібербезпеки у банківській сфері. Для цього він має право на встановлення в цій сфері власних стандартів і організацію перевірки їх дотримання. Але хотілося б підкреслити, що зараз це вже відбувається – банківський сектор давно запровадив міжнародний стандарт захисту інформації ISO-27001.

Більше того, Нацбанк повинен буде визначити порядок, вимоги та заходи щодо забезпечення кіберзахисту та інформаційної безпеки в банківській системі і для суб’єктів переказу коштів. Для цього створюється центр кіберзахисту. Крім того, створено реєстр об’єктів критичної інформаційної інфраструктури в банківській системі. Водночас проводитиметься оцінка стану кіберзахисту та аудит інформаційної безпеки банків.

Об’єкти кібербезпеки

Кіберзахисту підлягають комунікаційні системи всіх форм власності, в яких обробляються національні інформаційні ресурси і які використовуються в інтересах органів державної влади та місцевого самоврядування, правоохоронних органів і військових формувань, у сферах електронного урядування, електронних державних послуг, електронної комерції, електронного документообігу, а також об’єкти критичної інформаційної інфраструктури.

До останніх можуть бути віднесені підприємства, установи та організації незалежно від форми власності: в галузі енергетики, хімічної промисловості, транспорту, інформаційно-комунікаційних технологій, електронних комунікацій, у банківському і фінансовому секторах; у сферах водо-, газоі електропостачання, водовідведення, виробництва продуктів харчування, сільського господарства, охорони здоров’я. Також до об’єктів критичної інформструктури відносяться комунальні, аварійні та рятувальні служби, стратегічні підприємства, потенційно небезпечні виробництва.

Державно-приватна взаємодія у сфері кібербезпеки

У сфері кібербезпеки передбачено державно-приватну взаємодію. Так, система своєчасного виявлення, попередження та нейтралізації кіберзагроз може бути створена із залученням волонтерських організацій. Передбачено підвищення цифрової грамотності громадян і культури безпеки поведінки в кіберпросторі. Заплановано обмін інформацією про кіберзагрози і координацію команд реагування на комп’ютерні надзвичайні події. Для громадян, представників промисловості та бізнесу створять консультаційні пункти. Крім того, буде створено систему підготовки кадрів та підвищення компетентності фахівців різних сфер діяльності з питань кібербезпеки.

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали