Для реалізації державної політики щодо захисту в кіберпросторі державних інформаційних ресурсів та інформації прийнято Закон від 05.10.17 р. № 2163-VIII «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» (далі – Закон № 2163, набув чинності з 09.05.18 р.). Цей Закон став основою розвитку державної системи захисту від мережевих погроз. Огляд основних його положень – мета цієї консультації.
Законом № 2163 визначено правові та організаційні засади забезпечення захисту національних інтересів України в кіберпросторі, основні цілі, напрями та принципи державної політики у сфері кібербезпеки, також повноваження та обов’язки державних органів в цієй сфері, основні принципи координації їх діяльності щодо забезпечення кібербезпеки.
Слід зазначити, що Закон № 2163 не поширюється, зокрема, на:
Закон № 2163 вводить важливі базові поняття у сфері кіберзахисту та кібербезпеки і визначає права й обов’язки державних органів щодо кібербезпеки, хоча й дублює положення Стратегії кібербезпеки України, затвердженої Указом Президента від 15.03.16 р. № 96/2016.
Забезпечувати безпеку в кіберпросторі відповідно до ст. 5 Закону № 2163 буде сам гарант Конституції через:
Зокрема, Кабмін:
Згідно із Законом № 2163 основними суб’єктами національної системи кібербезпеки є Держспецзв’язку та захисту інформації, Нацполіція, СБУ, Міноборони та Генштаб ЗСУ, розвідувальні органи, НБУ.
Суб’єктами, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки, є:
Законом № 2163 визначено, що суб’єкти забезпечення кібербезпеки в межах своєї компетенції здійснюють:
Закон № 2163 пропонує такий розподіл функцій і повноважень органів державної влади у сфері кіберзахисту.
Держспецзв’язку та захисту інформації здійснюватиме такі функції:
На Нацполіцію покладено відповідальність за попередження, виявлення, припинення й розкриття кіберзлочинів.
Міноборони та Генштаб ЗСУ зобов’язані забезпечувати кібероборону військових об’єктів, кіберзахист об’єктів критичної інфраструктури під час війни і надзвичайного стану, а також відбивати військову агресію в кіберпросторі.
СБУ в межах своїх повноважень зобов’язана попереджати, виявляти, припиняти та розкривати злочини проти миру та безпеки людства в кіберпросторі, боротися з кібертероризмом і кібершпигунством. Також СБУ надано повноваження проводити таємні перевірки об’єктів критичної інфраструктури.
Нацбанк визначається законом як регулятор з кібербезпеки у банківській сфері. Для цього він має право на встановлення в цій сфері власних стандартів і організацію перевірки їх дотримання. Але хотілося б підкреслити, що зараз це вже відбувається – банківський сектор давно запровадив міжнародний стандарт захисту інформації ISO-27001.
Більше того, Нацбанк повинен буде визначити порядок, вимоги та заходи щодо забезпечення кіберзахисту та інформаційної безпеки в банківській системі і для суб’єктів переказу коштів. Для цього створюється центр кіберзахисту. Крім того, створено реєстр об’єктів критичної інформаційної інфраструктури в банківській системі. Водночас проводитиметься оцінка стану кіберзахисту та аудит інформаційної безпеки банків.
Кіберзахисту підлягають комунікаційні системи всіх форм власності, в яких обробляються національні інформаційні ресурси і які використовуються в інтересах органів державної влади та місцевого самоврядування, правоохоронних органів і військових формувань, у сферах електронного урядування, електронних державних послуг, електронної комерції, електронного документообігу, а також об’єкти критичної інформаційної інфраструктури.
До останніх можуть бути віднесені підприємства, установи та організації незалежно від форми власності: в галузі енергетики, хімічної промисловості, транспорту, інформаційно-комунікаційних технологій, електронних комунікацій, у банківському і фінансовому секторах; у сферах водо-, газоі електропостачання, водовідведення, виробництва продуктів харчування, сільського господарства, охорони здоров’я. Також до об’єктів критичної інформструктури відносяться комунальні, аварійні та рятувальні служби, стратегічні підприємства, потенційно небезпечні виробництва.
У сфері кібербезпеки передбачено державно-приватну взаємодію. Так, система своєчасного виявлення, попередження та нейтралізації кіберзагроз може бути створена із залученням волонтерських організацій. Передбачено підвищення цифрової грамотності громадян і культури безпеки поведінки в кіберпросторі. Заплановано обмін інформацією про кіберзагрози і координацію команд реагування на комп’ютерні надзвичайні події. Для громадян, представників промисловості та бізнесу створять консультаційні пункти. Крім того, буде створено систему підготовки кадрів та підвищення компетентності фахівців різних сфер діяльності з питань кібербезпеки.