Оскарження рішень, дій або бездіяльністі в сфері державної реєстрації
Відповідно до норм Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755) та Закону від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон № 1952) рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, державної реєстрації прав, можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції та його територіальних органів, або до суду.
Варто знати, що рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Мін’юсту також можуть бути оскаржені до Мін’юсту або до суду.
Порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно врегульований ст. 37 Закону № 1952.
При цьому ст. 34 Закону № 755 передбачено порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації бізнесу.
Так, Мін’юст України розглядає:
1) скарги на проведені державним реєстратором реєстраційні дії;
2) скарги на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Мін’юсту;
3) повідомлення державного реєстратора про виявлений ним факт використання його ідентифікаторів доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно іншими особами.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації подається у письмовій формі та має містити:
- відомості про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника;
- місце скаржника проживання (місцезнаходження);
- номер телефону та/або адресу електронної пошти;
- суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності;
- обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника;
- прохання (вимоги) скаржника та дату складення скарги.
Скарга на рішення, дії державного реєстратора, прийняте, вчинені всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону від 14.08.2014 № 1644-VII«Про санкції» (далі – Закон № 1644), має містити також і обставини, якими суб’єкт подання скарги обґрунтовує недотримання чи порушення державним реєстратором відповідних санкцій.
Слід звернути увагу на те, що реєстраційна дія та рішення державного реєстратора, прийняте всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону № 1644, можуть бути оскаржені суб’єктом, який бере участь у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики, правоохоронними органами, а також суб’єктом, уповноваженим дорученням КМУ на здійснення заходів, пов’язаних із тимчасовим управлінням активами, які підлягають стягненню в дохід держави.
Якщо з дня прийняття оскаржуваного рішення, здійснення дії або бездіяльності спливло більше двох місяців, а у випадку оскарження рішення, дії або бездіяльності територіальних органів Мін’юсту, – більше одного місяця, скарга має містити також відомості про дату, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав.
Згідно з ч. 3 ст. 34 Закону № 755 рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Мін’юсту, його територіальних органів особою, права якої порушено, протягом двох місяців з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, але не пізніше одного року з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.
При цьому ч. 3 ст. 37 Закону № 755 врегульовано, що рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Мін’юсту, його територіальних органів особою, права якої порушено, протягом двох місяців з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, але не більше трьох років з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.
Реєстраційна дія та рішення державного реєстратора, прийняте або проведена всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону № 1644, може бути оскаржене протягом двох місяців з дня, коли відповідний суб’єкт дізнався про таке рішення державного реєстратора.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації має бути підписана скаржником. Така скарга може бути подана в електронній формі, за умови підписання її скаржником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
До скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, сфері державної реєстрації можуть бути додані документи (їх копії), що підтверджують порушення прав скаржника.
Крім того, до скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, сфері державної реєстрації прав, що подається представником скаржника, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена у встановленому порядку.
Якщо скарга подана без дотримання вимог законодавства, то вона повертається скаржнику на підставі мотивованого рішення Мін’юсту, його територіального органу не пізніше як через 15 днів з дня її надходження
Повернення скарги не позбавляє скаржника права на повторне її подання у встановленому порядку, а перебіг строку на оскарження зупиняється з дня подання скарги до дня її повернення скаржнику.
Скарги у сфері державної реєстрації на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації та територіальних органів Міністерства юстиції можуть бути подані:
1) письмово за поштовою адресою: вул. Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001;
2) особисто за адресами: вул. Євгена Сверстюка, буд. 15, 1 – поверх (скринька для прийому скарг та іншої кореспонденції Офісу протидії рейдерству); вул. Городецького, буд. 13, пров. Рильського, буд. 10, м. Київ;
3) на офіційну електронну адресу: callcentre@ca.minjust.gov.ua, themis@ca.minjust.gov.ua.
Мін’юст
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу