Нагадаємо, Верховна Рада України ратифікувала Багатосторонню конвенцію MLI (Multilateral Instrument). Які наслідки матиме цей документ для бізнесу – далі.
Україна уклала з багатьма країнами міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування (англ. Double taxation treaties, далі – DTT). Їх актуальний перелік регулярно доводиться листами Державної фіскальної служби України. Сьогодні багато положень таких DTT безповоротно застаріли, що дає змогу використовувати їх для агресивної оптимізації податкових платежів. І це стосується не тільки України, а й світу загалом.
Щоб актуалізувати ці DTT, які побудовані на основі типової модельної конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЕСР), потрібно було б багато часу. У зв’язку з цим цивілізований світ вибрав інший шлях. ОЕСР розробила Багатосторонню конвенцію – MLI, яка передбачала низку типових змін до DTT. Країни приєднуються до неї через підписання протоколу, де деталізують, з якими країнами бажають застосовувати MLI, а також положення MLI, що погоджуються застосовувати. Водночас конкретні положення MLI в рамках того або іншого DTT застосовуються тільки в тому випадку, якщо обидві країни – сторони такого DTT вибрали їх. Спростити завдання пошуку допомагає спеціальна таблиця, розміщена на сайті ОЕСР, яка наочно показує, які країни за якими статтями MLI збігаються.
Головними положеннями MLI, які вибрала Україна, є:
Робити висновок про те, чи дотримується ця умова, будуть податкові органи. Водночас, зважаючи на практику податкових перевірок, в Україні можемо очікувати, що ДФСУ не надто заглиблюватиметься в те, мав платник на меті оптимізувати податок чи ні, а почне масово донараховувати платникам WHT. Як можна захистити себе від цього? Насамперед через збір усіх можливих доказів, що конкретна модель бізнесу, пов’язана з виплатами за кордон, викликана лише економічними та іншими обставинами.
Однак, якщо покупцем корпоративних прав, які відповідають зазначеним вище умовам, є інша компанія – резидент України, це правило застосовується. Якщо і продавцем, і покупцем є нерезиденти, багато чого залежатиме від локальних правил, які в світлі таких змін будуть встановлені Податковим кодексом України (далі – ПКУ).
Цей висновок певною мірою доповнює попередній. Складно передбачити, чи буде ДФСУ активно застосовувати це правило до моменту, поки в ПКУ не буде внесено відповідні зміни. Водночас такий ризик є. Прямих обмежень на це немає, і цьому сприяє зафіксований у ст. 3 ПКУ пріоритет міжнародних договорів над локальними правилами. Також зауважимо, що законопроект, який модифікує ПКУ під правила BEPS, передбачав зміни, у тому числі, під правила про продаж акцій/корпоративних прав, що розглядаються.
http://devisu.ua