Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Мінфін про співпрацю з зовнішніми кредиторами: стратегія та деталі фінансування

30.10.2019 139 0 0

Попри тривалий та непростий переговорний процес щодо укладення нової угоди з МВФ, базовий сценарій для Уряду – бути в програмі МВФ.

Адже, знаходження в програмі дозволяє Україні залучати кошти у наших концесійних, так званих офіційних, донорів – Світового банку, Європейського Союзу тощо. Якщо подивитися на нашу стратегію управління боргом, це для нас пріоритетні джерела фінансування, бо вони «довгі» і дуже дешеві. Прив’язані до тих самих реформ, про які йдеться в програмі МВФ.

Стратегія залучення зовнішнього фінансування

Програма дій буде залежати від фінальної конфігурації програми співпраці з МВФ, яка наразі тільки обговорюється. Адже узгодженість відбувається на всіх рівнях питань: монетарної політики НБУ, фіскальної, бюджету, реформи ДФС, що можна побачити й в попередніх програмах. Тобто це ті плани, які кредитор вважає важливими для досягнення здорових публічних фінансів.

Існує також блок з економічного зростання, що також було фрагментарно в попередніх програмах: приватизація, дерегуляція, зняття бар’єрів в певних секторах, інвестиції.

Багато питань щодо співпраці виникає на тлі виплатити понад 400 млрд гривень по зовнішніх запозиченнях у наступному році. Та варто зазначити, що Україна здатна зробити це й без кредитних грошей МВФ.

В історії України не було випадків використання коштів МВФ для погашення боргів, за винятком 2015-го року. Всі інші роки гроші Фонду йшли виключно в на поповнення офіційних резервів.

Україні  важливо підписати та розвивати програму співпраці з МВФ. Передусім, це сигнал для інвесторів, для бізнесу тощо. Якщо подивитися на резерви, для міністра фінансів добре, щоб вони постійно зростали, але нагальної потреби наразі немає.

Адже, базовий сценарій для України -  бути в програмі МВФ. Міністерством забюджетовано  в поточному році 418 мільярдів на виплату і погашення кредитів.

Але знаходження в програмі дозволяє Україні, по-перше, брати кошти у наших концесійних, так званих офіційних, донорів – Світового банку, Європейського Союзу тощо. Якщо подивитися на нашу стратегію управління боргом, це для нас пріоритетні джерела фінансування, бо вони «довгі» і дуже дешеві. Прив’язані до тих самих реформ, про які йдеться в програмі МВФ

Що не менш важливо,  перебування в програмі МВФ дозволяє Україні виходити на міжнародний ринок із розміщеннями. В цьому році вперше за 15 років мінфін вийшов з євробондами в євро і зробив це дуже успішно.

Розміщення на міжнародних ринках – це важливий сигнал для інвесторів. Для того, щоб за два-три роки мінфін максимально зменшив борг у співвідношенні до ВВП, максимально зменшив залежність від боргу.

Завдяки продовженню політики відкритості та прозорості, оцінка України у сфері відносин з інвесторами (investor relations, IR) набула зростання на 3,5 бали, збільшившись з 36,5 до 40 з максимальних 42-х.

Перегляд портфеля проєктів ЄБРР

Нещодавно відбувся спільний перегляд портфеля проєктів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) в Україні.

Протягом перегляду сторони обговорюють поточний стан підготовки та реалізації проєктів, а також узгоджують план заходів на наступне півріччя.

Обсяг портфелю ЄБРР в Україні на сьогодні складає  3,86 млрд євро (загальна сума відкритих проєктів), а операційні активи становлять 2,08 млрд євро (фактично вибрані кошти за відкритими проєктами).

В державному секторі наразі впроваджується 6 проєктів, які фінансуються ЄБРР, на суму 1,41 млрд євро, а саме:

  • «Реабілітація гідроелектростанцій»
  • «Модернізація магістрального газопроводу «Уренгой-Помари-Ужгород»
  • «Завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську»
  • «Україна: Комплексна (зведена) програма підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій»
  • «Будівництво повітряної лінії 750 кВ Запорізька АЕС – Каховка»
  • «Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до м. Києва»

Лише за дев’ять місяців поточного року ЄБРР інвестовано в Україну понад 1 млрд євро, що є рекордним показником за останні роки співробітництва. Сторони очікують, що за результатами року Україна посяде перше місце за обсягами річних інвестицій ЄБРР у 2019 році.

Нагадаємо, Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) працює в Україні з 1992 року. За цей час Банк вклав в українську економіку близько 14,6 млрд євро, профінансувавши 450 проєктів. 75 відсотків цих інвестицій припадає на приватний сектор.

Глобальна рецесія та потенціал України

Глобальна рецесія має прямий вплив на погіршення внутрішніх економік низки країн, але Україна може бути винятком. А в дечому Україна може й використати це уповільнення на свою користь. Тому що коли десь уповільнюється чи взагалі припиняється зростання, капітал шукає, куди йти. Україна залишається однією з небагатьох швидкозростаючих економік Східної Європи, і потенціал для зростання є досить великий.

Якщо порівнювати Україну з Польщею, при набагато кращих вихідних даних – ресурсах, людському капіталі – в України низький рівень виробництва, низька продуктивність.

Такий стан є наслідком недостатності інвестицій, технологій тощо. І це є красномовним свідченням того, що за умов інвестицій при наших ресурсах і людському капіталі інвестор може досить швидко досягнути значно вищого результату, ніж в тих країнах, де конкуренція сильніша.

В мінфіні наголошують, що для того, щоб залучити цих інвесторів, потрібно продовжувати активно розвивати торговельні стосунки. Підписання Україною угод про зону вільної торгівлі – це дуже великий поступ для залучення інвестицій.

Україна може і повинна перетворитися в виробничий хаб, куди інвестуватимуть для того, щоб експортувати з України. Це непрості завдання, тому що Україна конкурує з десятками країн, але при злагодженій роботі ця амбітна ціль абсолютно досяжна.

ua.news

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали