Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Хто повинен відповідати за перевантаження на дорозі

08.12.2016

Чому за порушення норм і руйнування доріг відповідальність в Україні несе тільки автоперевізник?

Боротьба з перевантаженням на українських дорогах продовжує посилюватися. Так, Міністерство інфраструктури обіцяє купити 78 нових габаритно-вагових комплексів, які поставлять на трасах вже в наступному році. При цьому на рівні законодавства є певні нестиковки, які породжують труднощі при визначенні винних за перевантаження на дорогах.

Учасники перевезення вантажу – це власник вантажу, перевізник, водій, вантажоодержувач, а в окремих випадках – ще й експедитор. І ми во «Всеукраїнської асоціації перевізників важкими та великогабаритними транспортними засобами»: чому ж за порушення норм і руйнування доріг відповідальність в Україні несе тільки автоперевізник? Який може навіть не знати, що в кузов машини завантажили зерна більше, ніж зазначено в документах. Адже в більшості випадків вантаж розміщує вантажовласник або уповноважена ним особа.

Нам потрібно міняти українське законодавство і покладати відповідальність за перевищення габаритно-вагових норм як на автомобільного перевізника, так і на вантажовласника (уповноважена ним особа) та вантажовідправника.

Проходження габаритно-вагового контролю транспортними засобами регулюється Законами України "Про автомобільний транспорт" та "Про дорожній рух". А також Правилами дорожнього руху, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 No 1306 та Постановою Кабміну від 27 червня 2007 No 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування".

Згідно ПДР, порушенням є перевищення на дорозі 40 тонн фактичної маси (для контейнеровозів – понад 44 т, на встановлених Укравтодором і ДАІ для них маршрутах – до 46 тонн). Припустиме навантаження на одиночну вісь – 11 т (для автобусів, тролейбусів – 11,5 т), здвоєні осі – 16 тонн, строєні – 22 тонни. Для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь – 11 тонн, здвоєні осі – 18 тонн, строєні – 24 тонни.

За тим, щоб перевантажені машини не руйнували дороги загального користування, стежить Укртрансбезопасность. Вона нараховує під час цього контролю плату за проїзд транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Сьогодні відповідальність за здійснення перевезень вантажів понад дозволених нормативів держава покладає на перевізника, якому в такому разі і нараховується плата. При перевазі до 10% штраф подвоюється, на 10-40% – потроюється, більш ніж на 40% збільшується в п'ять разів. Сплатити штраф перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту її ухвали і повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезопасности.

При цьому відповідає за перевищення дозволених нормативів перевізник, якщо їх виявили під час контролю на спеціально облаштованій майданчику для розміщення стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю. А цей контроль, згідно з постановою Кабміну від 27 червня 2007 No 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", проходить водій. Якщо ж він відмовляється, посадові особи та/або працівники Укртрансбезопасности або її територіальні органи складають акт за формою, затвердженою МІУ. І оперативно повідомляє відповідний підрозділ МВС, що забезпечує безпеку дорожнього руху.

Виходить, якщо водій відмовляється від проходження контролю, акт складають, а відповідальність перевізника за перевезення понад дозволених нормативів у такому разі не настане. Вже є судові прецеденти, коли перевізники в судах доводили, що їм виписали штраф незаконно.

Солідарну адміністративну відповідальність для всіх учасників автоперевезень передбачав законопроект No 4660 "Про внесення змін до Закону України" Про автомобільний транспорт " (щодо дотримання вагових або габаритних норм і/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі)". Він був зареєстрований 13 травня 2016 р. Відповідальність за порушення транспортним засобом встановлених законодавством вагових та/або габаритних норм лягала на автоперевізника, так і на водія, як НА вантажовідправника (комерційного посередника, брокера, експедитора), так і на вантажовласника. І за відмову від проходження габаритно-вагового контролю водію вже загрожували б суттєві штрафи (до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян). Штрафувати також пропонувалося за блокування роботи габаритно-вагового комплексу та/або самовільне залишення місця проведення контролю.

Але відправником може бути не безпосередньо вантажовласник, а комерційний посередник, брокер, експедитор тощо. У законопроекті ж не дали чіткого визначення, хто може бути особою, уповноваженою вантажовідправником. А до водіїв транспортного засобу запропонували застосовувати адміністративно-господарські штрафи. Що неможливо, оскільки такий вид штрафних санкцій може застосовуватися лише до суб'єктів хозяйствованной діяльності. З-за цих норм виникли б проблеми при практичному застосуванні санкцій за порушення вантажовласником (уповноваженою ним особою) вагових або габаритних норм.

Нещодавно Верховна Рада України розглянула пакет інфраструктурних законопроектів, серед них – і цей законопроект.

Депутати його не підтримали і не прийняли зміни щодо солідарної відповідальності учасників вантажоперевезень. Так що поки в законодавстві залишаються всі ті ж суперечності, які дозволяють недобросовісному перевізнику уникнути оплати штрафу.

Джерело: http://ports.com.ua/opinions/kto-dolz...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
04.07.2025
Коли працівник може вимагати запровадження для нього дистанційної роботи
Працівник може вимагати від роботодавця тимчасове, строком до двох місяців, переведення на дистанційну роботу, якщо на робочому місці стосовно нього були вчинені дії, що містять ознаки дискримінації. Більше за темою: Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи Чи може працівник вимагати зап...
04.07.2025
Державне агентство з управління резервами України розпочинає діяльність
Уряд дав «зелене світло» початку діяльності Державного агентства з управління резервами України (ДАУР) як центрального органу виконавчої влади.  Його діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра екон...
04.07.2025
Судова процедура санації боржника: що це і як відбувається
Коли підприємство не справляється з фінансовим зобов’язаннями – це ще не вирок. Законом передбачений реальний інструмент для збереження бізнесу – санація. БІльше за темою: Ліквідація у зв’язку з банкрутством: правові аспекти Коли підприємство не справляється з фінансови...
Кращі матеріали