Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Крадіжка бізнес-ідей: як захиститися від недобросовісних співробітників?

Редакція

15.11.2016 371 0 0

Що відбувається, коли компанії звільняються працівники, присвячені ключові деталі діяльності?

Дослідження показують, що вони йдуть не з порожніми руками. До 60% звільнених забирають з собою конфіденційну інформацію про діяльність компанії. Більшість використовують цю інформацію у подальшій діяльності, передаючи її в розпорядження нового роботодавця. В найбільш драматичних випадках, звільнившись, вчорашні співробітники організовують власний конкуруючий бізнес, відтворюючи діяльність з використанням контактів, ідей, персоналу колишнього роботодавця.

Спілкування з керівниками і власниками постраждалих бізнесів показує, що часто керівники самі створюють ситуації, коли співробітник виявляється власником інформації щодо ключових складових успіху бізнесу. Зазвичай це відбувається так.

Сценарій появи проблем

Перевантажений поточними завданнями керівник відчуває полегшення, коли в колективі з'являється сверхисполнительный і при цьому неамбіційний співробітник, готовий братися за найбільш неприємні завдання. Новачок добре вловлює, які проблеми найбільше дратують керівника, і без всяких вказівок кидається їх усувати. Відчуваючи полегшення від появи такого зручного виконавця, керівник делегує йому все більше повноважень.

Через деякий час такий працівник вже повністю контролює основні ресурси, зовнішні контакти, ключові виробничі процеси бізнесу. Чого не можна сказати про керівника. Відсторонившись від найбільш проблемних ділянок діяльності, він поступово втрачає чіткість бачення. Адже саме в найбільш складних ділянках діяльності, як правило, і формується основна конкурентна перевага продукту компанії.

У якийсь момент працівник сам провокує конфлікт, користуючись ослаблій позицією керівника. І відходить, забираючи з собою частину лояльної до нього команди, несучи інформацію про технології виробництва, ключових постачальників і покупців, основних каналах збуту.

Інструменти захисту

Повністю застрахуватися від подібних дій вчорашніх співробітників неможливо. Але інструменти підвищення безпеки бізнесу існують.

Знизити ризик крадіжки конфіденційної інформації, бізнес-ідей та бізнес-моделей допоможуть:

аналіз поведінки співробітників;

обмеження компетенцій виконавців;

підвищення лояльності співробітників.

Обмеження компетенцій виконавців

Власники і керівники багатьох компаній витрачають багато зусиль на виховання універсальних фахівців – співробітників, які досить добре розуміють всі етапи діяльності: від виробництва до продажу. Такі фахівці зручні. Але вони ж і є основним джерелом ризиків. Розібравшись у всіх аспектах діяльності і відчувши свою самостійність і компетентність, після звільнення вони без праці створюють власні бізнеси на основі вивченої у роботодавця моделі.

Формування колективу з групи взаємодоповнюючих співробітників є більш безпечним способом командоутворення, ніж підбір універсальних самодостатніх фахівців. Кожен співробітник отримує можливість більш глибоко вдосконалюватися у виділених йому компетенції. У той же час функціонал жодного із співробітників не охоплює всі стадії формування цінності вашого бізнесу.

Контроль ключових ділянок діяльності повинен зберегти за собою керівник. Для однієї компанії ключовим джерелом комерційного успіху може бути унікальна технологія виробництва, тоді як для іншого — вигідні відносини з постачальниками сировини. Отже, в першому випадку керівник повинен бути здатний контролювати деталі виробничого процесу, а в другому – бути активним учасником комунікації з партнерами.

Підвищення лояльності співробітників

Дослідження показали, що з числа працівників, лояльних до компанії, в крадіжці інформації викривають тільки 26 %, тоді як серед нелояльних співробітників цей показник становить 61 %.

Як правило, працівники звільняються і створюють конкуруючий бізнес тому, що вони не задоволені відносинами з керівниками і одержуваним винагородою. Щоб уникнути втрат, пов'язаних з доглядом компетентних співробітників, необхідно подбати, щоб довгострокові трудові відносини з вами були вигідніше і зручніше, ніж самостійне плавання.

Формування лояльності сприяє стиль управління, що базується на професіоналізмі і ясних цілей, а не на тиранії. Адекватне винагороду за виконану роботу, визнання вкладу співробітників у досягнення результатів, поважні міжособистісні відносини значно знижують схильність працівників до недобросовісному використанню отриманих на роботі знань і умінь.

Як відстежувати поведінку працівників?

Роботодавцю необхідно регулярно аналізувати, хто з працівників може створювати підвищені ризики для бізнесу. Сигналом виникнення надмірних ризиків є концентрація в руках окремих співробітників значних повноважень або періодична демонстрація ними підвищеного рівня незадоволеності і агресії.

Виявивши сигнали про зниження лояльності співробітника до компанії, важливо невідкладно оцінити можливі загрози його недобросовісних дій. По можливості, необхідно поступово змінити склад функціональних обов'язків таким чином, щоб його доступ до конфіденційної інформації та ключових ресурсів був обмежений.

Потрібно також бути обережним при наймі співробітників, які готові передати вам конфіденційну інформацію про попередніх роботодавців. Дуже висока ймовірність, що надалі вони так само вчинять і з інформацією про ваш бізнес.

Джерело: http://hyser.com.ua/

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали