Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як компанії впровадити електронну систему закупівель 

10.07.2018

Конкурентне середовище і можливість вибрати найкращу цінову пропозицію - головні причини, через які компанії роблять закупівлі через систему. Тим не менш, ефективно працювати в ній виходить не у всіх.

Переваги системи електронних торгів встигли оцінити багато представників українського бізнесу. Одні замовники розчарувалися після першого тендера і не вірять, що наступна спроба буде кращою. Інші ж не наважуються пробувати, оскільки від початку переконані в невдачі. Чому деяким компаніям не вдається впровадити електронну систему закупівель і як навчитися ефективно працювати в ній?

1. Відсутність мети. Компанії чують про систему або про те, що в ній багато постачальників, і вирішують спробувати. Вони не хочуть вибрати переможця, їм цікаво просто подивитися, як це працює. В результаті тендер не закінчується, постачальники демотивовані, тому що витратили час на підготовку і участь. А покупець безпосередньо створює собі певну репутацію і далі працювати в сфері електронних закупівель йому буде досить складно.

Як ефективніше? Перед тим, як оголосити тендер, необхідно визначити які цілі ставить компанія перед собою. І краще одразу прописати політику електронних закупівель, яка буде використовуватися. Це особливо важливо, якщо тендери проводять не один, а кілька департаментів.

2. Робота без чіткого ТЗ. Часто через завантаженість або не зовсім чітке розуміння предмета закупівлі, організатори тендера не приділяють належного часу тендерній документації. Вони сподіваються, що досить короткого опису, і постачальники самі зрозуміють очікування замовника. А коли цього не трапляється, і вони отримують не той товар, природно, розчаровуються в системі.

Як ефективніше? Краще вибирати для роботи ті майданчики, де є аккаунт менеджери, готові допомогти з підготовкою документації. Крім того, можна використовувати як шаблон завдання зі схожих тендерів. Якщо ж компанія закуповує системно (тобто не менше 10-15 разів на місяць), варто виділити для цього окрему людину. Він зможе якісно підтримувати комунікацію з постачальниками і займатися тендерною документацією.

3. Дії в обхід системи. Нерідко компанії приходять в систему, щоб просто дізнатися ціни на ринку, а не провести закупівлю. Оголосивши тендер, вони діють в обхід: просять постачальників надіслати пропозиції на пошту, сказати ціну по телефону або домовляються про постачання безпосередньо. В результаті, втрачають всі конкурентні переваги роботи в системі.

Як ефективніше? Коли компанія хоче зробити моніторинг цін – не потрібно оголошувати тендер. В електронній системі є спеціальна процедура - запит цінових пропозицій (request for proposal - RFP - ред,). Скориставшись RFP, замовник отримує моніторинг цін без зобов'язань вибору переможця. Після якого, за бажанням, він може покликати конкретних постачальників у тендер, де вони змагатимуться за ціною. У будь-якому випадку, важливо приймати пропозиції від постачальників виключно через електронну систему - це забезпечить конкуренцію і чесність торгів.

4. Тендер без постійних партнерів. Деякі закупівельники вважають, що не можна запрошувати в тендер постачальників, з якими працюють. Компанії бояться образити партнерів і навіть приховують від них цю інформацію. Але постачальники регулярно моніторять систему і самі дізнаються про релевантні для них тендери. У підсумку, замовник може зіпсувати стосунки з давнім партнером, який не зрозуміє, чому його не покликали в тендер, і на додачу значно знизити конкуренцію на торгах.

Як ефективніше? Запросити своїх постачальників у тендер, адже для них – це шанс довести, що їх пропозиція краща. І в цьому випадку, краще спочатку встановити очікувану вартість закупівлі. Тоді постачальники зможуть взяти участь, тільки якщо запропонують таку ж ціну або нижче. Але, звичайно ж, потрібно коректно пояснити партнерам, чому компанія проводить закупівлі через систему, розповісти про внутрішні процедури, аудит тощо.

5. Пошук універсального постачальника. Досить поширена ситуація, коли бажаючи «протестувати» систему, закупник оголошує тендер на товар, який не міг купити до цього. Але якщо товару немає на ринку, як він з'явиться в системі? Або ж бувають випадки, коли компанії хочуть зробити закупівлю різних категорій товарів або послуг у одного постачальника. Природно, знайти такого універсального постачальника – складне завдання.

Як ефективніше? Робити тестову закупівлю краще у декількох категоріях. І важливо, щоб хоча б одну з них компанія закуповувала постійно. Так буде легше відстежити ефективність електронних закупівель. Крім того, найбільш вигідну ціну зазвичай пропонують ті постачальники, які займаються поставками товарів одного профілю.

6. Попередній негативний досвід. Часто компанії побоюються працювати з системою через недобросовісних постачальників. Вони впевнені, що якщо оголосять тендер, то в нього можуть прийти ті, з ким у них вже був негативний досвід співпраці. Особливо це стосується компаній, які на ринку вже не один рік, і за цей час встигли зіткнутися зі зривами поставок або товарами неналежної якості.

Як ефективніше? Дуже важливо прописати в тендерній документації вимоги щодо якості та санкції за порушення умов або термінів поставки. Крім того, можна вказати інформацію про те, що до розгляду будуть прийматися пропозиції компаній, з якими не було негативного досвіду співпраці. Це буде попередженням для таких постачальників.

Щоб запустити і налаштувати нові процеси в компанії, завжди потрібен час. Рекомендації вище допоможуть зробити це швидше і ефективніше. Але навіть якщо для успішного впровадження системи закупівель потрібно кілька спроб, важливо пам'ятати, що за нею – майбутнє. У динамічному світі зайняти провідні позиції зможуть ті компанії, які швидше приймуть нові правила і вдосконалять операційні процеси.

https://biz.nv.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято Закон щодо поновлення перебігу позовної давності Мінфін оприлюднив проєкти професійних стандартів «Головний бухгалтер бюджетної установи» та «Бухгалтер бюджетної установи» ДПС відповідає на актуальні запитання платників податкі...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
Нове
22.05.2025
З 1 червня в Дії стане доступним мультишеринг для бізнесу
Отримати весь пакет потрібних документів від клієнта стало можливим у кілька натискань на екрані. Без ксерокопій, файлів та помилок у паперах. Саме так з 1 червня працюватиме новий сервіс для бізнесу – мультишеринг документів у Дії.  Усі цифрові копії необхідних документів надходять одра...
21.05.2025
Наукові парки – нові можливості для бізнесу
Science City – це частина Стратегії цифрового розвитку інновацій WINWIN 2030, що об’єднує науку, освіту та бізнес. Міністерство освіти і науки спільно з Міністерством цифрової трансформації розробляють новий правовий режим Science City, який має на меті трансформувати наукові парки в суч...
21.05.2025
Яким був фінансовий ринок у 2024 році: звіт НБУ
Основну увагу регулятор приділяє насамперед системно важливим та важливим суб’єктам інфраструктури фінансового ринку, порушення безперервності діяльності яких може бути джерелом системного ризику. Національний банк, дотримуючись принципів прозорості виконання функції з оверсайта, опублікував ч...
Кращі матеріали