Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ділова мета – підтвердження реальності господарської операції

06.04.2017

ДФС роз’яснила, як застосовувати концепцію ділової мети при перевірках реальності господарських операцій.

Ключова позиція податківців у цьому питанні добре відома: тільки реальні дії або події, що викликають зміни в структурі активів і зобов’язань, власному капіталі підприємства, можна назвати господарською операцією. Первинні документи самі по собі не підтверджують, що господарська операція мала місце. «Паперова» операція може виявитися фіктивною. 

Але і з цілком реальними госпопераціями теж не все просто. Податківці хочуть бачити за фасадом госпоперацій реальну ділову мету (розумну економічну причину), яку переслідувало підприємство. І якщо така мета не очевидна, у контролюючих органів знову з’являються
підозри.

І тут виникає вічне запитання: чи зобов’язане підприємство кожну операцію проводити з прибутком?

Згідно з наданими роз’ясненнями ДФС це не обов’язково. Важливо, щоб підприємство мало намір отримати економічний ефект, наприклад у формі приросту або збереження активів чи їх вартості. У цілому це спрощує завдання для суб’єкта господарювання, який повинен довести реальність госпоперацій. Річ у тому, що поняття економічного ефекту не розкрите в Податковому кодексі. І цей факт податківці визнають у листіДержавноїфіскальноїслужбиУкраїнивід 21.11.16 р. № 20011/5/99-99-10-01-16.

Щоб підтвердити ділові наміри, можна пред’явити перевіряючим листування з контрагентами, угоди, накази і розпорядження керівництва, протоколи зборів власників, звіти маркетологів, працівників відділів закупівель і продажів та інші внутрішні документи на додаток до стандартного набору бухгалтерської первинки (договір, специфікація, накладна, акт виконаних робіт тощо).

Госпоперація, позбавлена ділової мети, на думку податківців, не вважається здійсненою
в рамках господарської діяльності. Отже, її результат не відображається в податковому обліку (з усіма негативними податковими наслідками, що випливають звідси).

Крім того, у Листі № 20011 податківці рекомендують при зміні головного бухгалтера перевіряти бухгалтерську документацію, щоб на нового головбуха не поклали відповідальність за дії його попередника.

Хоча в загальному випадку новий головбух і так не повинен відповідати за помилки колишнього. Адже відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів (регістрів бухгалтерського обліку) і невірогідність відображених у них даних несуть особи, які склали
і підписали ці документи
(п. 8 ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV). Проте передача справ при зміні бухгалтера – це дуже важливий момент, яким ми також не радимо нехтувати.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
15.09.2025
Як військовозобов’язаному відновити втрачений військовий квиток
Військовий квиток може існувати в електронному та паперовому вигляді, але саме паперовий документ залишається обов’язковим для багатьох процедур. Більше за темою: Укладення трудового договору між підприємцем і працівником: чи потрібен військовий квиток? Військовий квиток може існувати в ...
15.09.2025
Програма дій Уряду на 2025 рік: ключові пріоритети
Програма дій на 2025 рік визначає чіткі цілі, пріоритети й індикатори виконання. Це конкретний план, який дозволяє відстежувати прогрес і робити державні рішення зрозумілими для громадян. Кабмін схвалив Програму дій на 2025 рік і передав її до Верховної Ради. Документ визначає чіткі цілі, пріор...
15.09.2025
Можливості від Дія.Бізнес: дайджест на 15.09.2025
Пропонуємо ознайомитись із масштабними грантовими програмами для підприємців та стартапів, що розвивають сфери цифрових технологій, ШІ, кібербезпеки, IoT, креативних та інших індустрій, які допоможуть залучити фінансування, знайти партнерів та вийти на нові ринки. Більше за темою: Підприємство...
Кращі матеріали