Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ділова мета – підтвердження реальності господарської операції

06.04.2017

ДФС роз’яснила, як застосовувати концепцію ділової мети при перевірках реальності господарських операцій.

Ключова позиція податківців у цьому питанні добре відома: тільки реальні дії або події, що викликають зміни в структурі активів і зобов’язань, власному капіталі підприємства, можна назвати господарською операцією. Первинні документи самі по собі не підтверджують, що господарська операція мала місце. «Паперова» операція може виявитися фіктивною. 

Але і з цілком реальними госпопераціями теж не все просто. Податківці хочуть бачити за фасадом госпоперацій реальну ділову мету (розумну економічну причину), яку переслідувало підприємство. І якщо така мета не очевидна, у контролюючих органів знову з’являються
підозри.

І тут виникає вічне запитання: чи зобов’язане підприємство кожну операцію проводити з прибутком?

Згідно з наданими роз’ясненнями ДФС це не обов’язково. Важливо, щоб підприємство мало намір отримати економічний ефект, наприклад у формі приросту або збереження активів чи їх вартості. У цілому це спрощує завдання для суб’єкта господарювання, який повинен довести реальність госпоперацій. Річ у тому, що поняття економічного ефекту не розкрите в Податковому кодексі. І цей факт податківці визнають у листіДержавноїфіскальноїслужбиУкраїнивід 21.11.16 р. № 20011/5/99-99-10-01-16.

Щоб підтвердити ділові наміри, можна пред’явити перевіряючим листування з контрагентами, угоди, накази і розпорядження керівництва, протоколи зборів власників, звіти маркетологів, працівників відділів закупівель і продажів та інші внутрішні документи на додаток до стандартного набору бухгалтерської первинки (договір, специфікація, накладна, акт виконаних робіт тощо).

Госпоперація, позбавлена ділової мети, на думку податківців, не вважається здійсненою
в рамках господарської діяльності. Отже, її результат не відображається в податковому обліку (з усіма негативними податковими наслідками, що випливають звідси).

Крім того, у Листі № 20011 податківці рекомендують при зміні головного бухгалтера перевіряти бухгалтерську документацію, щоб на нового головбуха не поклали відповідальність за дії його попередника.

Хоча в загальному випадку новий головбух і так не повинен відповідати за помилки колишнього. Адже відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів (регістрів бухгалтерського обліку) і невірогідність відображених у них даних несуть особи, які склали
і підписали ці документи
(п. 8 ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV). Проте передача справ при зміні бухгалтера – це дуже важливий момент, яким ми також не радимо нехтувати.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
04.07.2025
Коли працівник може вимагати запровадження для нього дистанційної роботи
Працівник може вимагати від роботодавця тимчасове, строком до двох місяців, переведення на дистанційну роботу, якщо на робочому місці стосовно нього були вчинені дії, що містять ознаки дискримінації. Більше за темою: Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи Чи може працівник вимагати зап...
04.07.2025
Державне агентство з управління резервами України розпочинає діяльність
Уряд дав «зелене світло» початку діяльності Державного агентства з управління резервами України (ДАУР) як центрального органу виконавчої влади.  Його діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра екон...
04.07.2025
Судова процедура санації боржника: що це і як відбувається
Коли підприємство не справляється з фінансовим зобов’язаннями – це ще не вирок. Законом передбачений реальний інструмент для збереження бізнесу – санація. БІльше за темою: Ліквідація у зв’язку з банкрутством: правові аспекти Коли підприємство не справляється з фінансови...
Кращі матеріали