Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ділова мета – підтвердження реальності господарської операції

06.04.2017

ДФС роз’яснила, як застосовувати концепцію ділової мети при перевірках реальності господарських операцій.

Ключова позиція податківців у цьому питанні добре відома: тільки реальні дії або події, що викликають зміни в структурі активів і зобов’язань, власному капіталі підприємства, можна назвати господарською операцією. Первинні документи самі по собі не підтверджують, що господарська операція мала місце. «Паперова» операція може виявитися фіктивною. 

Але і з цілком реальними госпопераціями теж не все просто. Податківці хочуть бачити за фасадом госпоперацій реальну ділову мету (розумну економічну причину), яку переслідувало підприємство. І якщо така мета не очевидна, у контролюючих органів знову з’являються
підозри.

І тут виникає вічне запитання: чи зобов’язане підприємство кожну операцію проводити з прибутком?

Згідно з наданими роз’ясненнями ДФС це не обов’язково. Важливо, щоб підприємство мало намір отримати економічний ефект, наприклад у формі приросту або збереження активів чи їх вартості. У цілому це спрощує завдання для суб’єкта господарювання, який повинен довести реальність госпоперацій. Річ у тому, що поняття економічного ефекту не розкрите в Податковому кодексі. І цей факт податківці визнають у листіДержавноїфіскальноїслужбиУкраїнивід 21.11.16 р. № 20011/5/99-99-10-01-16.

Щоб підтвердити ділові наміри, можна пред’явити перевіряючим листування з контрагентами, угоди, накази і розпорядження керівництва, протоколи зборів власників, звіти маркетологів, працівників відділів закупівель і продажів та інші внутрішні документи на додаток до стандартного набору бухгалтерської первинки (договір, специфікація, накладна, акт виконаних робіт тощо).

Госпоперація, позбавлена ділової мети, на думку податківців, не вважається здійсненою
в рамках господарської діяльності. Отже, її результат не відображається в податковому обліку (з усіма негативними податковими наслідками, що випливають звідси).

Крім того, у Листі № 20011 податківці рекомендують при зміні головного бухгалтера перевіряти бухгалтерську документацію, щоб на нового головбуха не поклали відповідальність за дії його попередника.

Хоча в загальному випадку новий головбух і так не повинен відповідати за помилки колишнього. Адже відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів (регістрів бухгалтерського обліку) і невірогідність відображених у них даних несуть особи, які склали
і підписали ці документи
(п. 8 ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV). Проте передача справ при зміні бухгалтера – це дуже важливий момент, яким ми також не радимо нехтувати.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки Актуальні рахунки для сплати податків Пропонують повернути 100 % бронювання для критично важливих підприємств Мінцифри змінила критерії визначення критично важливих під...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
Нове
30.05.2025
AI сервіс експрес-аналізу ділової репутації контрагентів: нова послуга «ПриватБанку»
Відкрито послугу миттєвого експрес-аналізу ділової репутації діючих та потенційних контрагентів у веб версії та мобільному застосунку «Приват24 для бізнесу».  Більше за темою: Електронний документообіг: узгодження із контрагентами Українські підприємці та компанії, що мають ра...
30.05.2025
Грант для переробних підприємств: як податися та що можна отримати
Розглянемо, як подати заявку на отримання грантів у межах програми «Гранти для переробних підприємств». Більше за темою: Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з податку на прибуток Роботи виконуються на кошти гранта ЄС: коли застосовувати пільгу з ПДВ Міністерство економіки сх...
30.05.2025
Що змінилось та хто має пройти повторне оцінювання інвалідності
З 1 квітня 2025 року окремі категорії осіб мають обов'язково пройти оцінювання повсякденного функціонування. Це стосується тих, кому статус інвалідності було надано до впровадження нової системи, і хто з поважних причин не пройшов повторного огляду у встановлений строк. Більше за темою: Санкці...
Кращі матеріали
Центр сповіщень