Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чотири вдалих рішення, які допомогли українським виробникам

01.12.2017

Основний торговий партнер України - Європейський союз - зацікавлений, щоб в нашій країні застосовувалися принципи "вільної торгівлі" абсолютно всіма товарами.

Європейці хочуть, щоб ми продавали/купували сировину і готову продукцію за однаковими умовами - без мораторіїв і загороджувальних мит.

ЄС це вигідно, оскільки Україна - країна з великими запасами сировини. В потенціалі, це сировина буде перероблятися на підприємствах європейських країн в продукцію з високою доданою вартістю, забезпечуючи їх робочими місцями та надходженнями від податків.

У той же час, більшість європейських країн в той чи інший час застосовували і застосовують протекціонізм по відношенню до національних виробництв.

Наприклад, багато країн ЄС дотують аграрний сектор і виробників харчових продуктів, вводять квоти і мита на ввезення готових товарів і промислову продукцію.

Таким чином вони захищають своїх виробників від більш дешевої продукції інших країн.

В даний момент Україна впритул наблизилася до того моменту, коли потрібно чітко вибирати: робити упор на власного виробника товарів з високою доданою вартістю і багатіти, або остаточно закріпитися в якості сировинного придатка, сподіваючись на сприятливу цінову кон'єктури на світових ринках.

В історії незалежної України є кілька прикладів успішної підтримки державою окремих галузей. Серед них: загороджувальне мито на вивіз насіння соняшнику, підвищення мита на експорт металобрухту, мораторій на експорт лісу-кругляка і загороджувальні мита на імпорт добрив з Росії.

Коли ці заходи приводили до розвитку виробництв з високою доданою вартістю, а коли вони - не допомогли.

Загороджувальне мито на вивіз насіння соняшника

У 1999 році Україна ввела 23-процентне мито на вивезення насіння соняшнику. До цього з країни експортувалося приблизно половина вирощеного насіння соняшнику.

Після того як експорт "насіння" став економічно не вигідний, компанії почали переробляти її в соняшникову олію всередині країни.

Масложирова галузь пішла вгору. Агробізнес почав активно інвестувати в будівництво екстракційних заводів і перевалочних терміналів. З 1999 року екстракційні потужності зросли в 5 разів і продовжують зростати.

Сьогодні Україна - світовий лідер з експорту соняшникової олії, не дивлячись на те, що в 2001 році вивізне мито на насіння соняшнику була знижена до 17%, а потім щорічно зменшувалася ще на один пункт до 10%.

Тобто мито перестала бути загороджувальної. Але, завдяки її дії, Україна змогла побудувати всередині країни переробку, зайняти лідируюче місце в світі, і заробляти на експорті мільярди доларів - $ 3,7 млрд в 2016 році.

Якби Україна замість масла експортувала б тільки насіння соняшнику, то заробила б всього $ 900 млн.

Паркет замість колод

У листопаді 2015 року в Україні на 10 років вступив в дію мораторій на експорт лісу-кругляка.

До цього український ліс експортувався в сусідні європейські країни, де перероблявся в продукцію з високою доданою вартістю (паркет, меблі) і у вигляді готової продукції імпортувався назад в Україну.

Тому Євросоюз недружелюбно сприйняв український мораторій. Розвинені європейські країни, як відомо, сповідують політику вільної торгівлі сировиною. Але при цьому, регулюють торгівлю товарів з високою допстоімостью з країнами, що не входять в ЄС.

Мораторій дав позитивний ефект для української економіки у вигляді нарощування деревопереробних потужностей. Тільки за 2016 року Україна в три рази наростила ввезення деревообробного обладнання.

Паралельно експорт продуктів деревообробки збільшився більше ніж на 10%.

Відзначимо, що куб необробленого лісу коштує $ 50-60. При виробництві фанери, ціна в перерахунку на кубічний метр виростає до $ 270. Вартість дизайнерських меблів, яка включає високу додану вартість, стартує від $ 500 в перерахунку на кубометр деревини.

Що значить для України власна деревообробна промисловість? Робочі місця, податки, валютний виторг, заміщення імпортованої продукції деревообробки.

Через час заборона на вивезення деревини може бути скасований, як і в випадку з насінням соняшника.

Головне, що до цього часу країна створить власні потужності по деревообробці і, відповідно, конкуренція з іноземними виробниками буде рівноправною.

Свої добрива замість кремлівської експансії

В травнем 2017 року Україна ввела 31,84% мито на імпорт карбаміду і карбамідно-аміачної суміші (КАС) з Росії. До цього країна продовжила мито на російську селітру.

Як відомо, мінеральні добрива виробляються з природного газу, якого в Росії - з надлишком. Тому у Кремля є ресурси дотувати дешевим газом своїх виробників добрив. А ті експортують їх в інші країни. В першу чергу - в Україну, вбиваючи, таким чином, нашу хімічну промисловість.

Через те, що Україна (другий після Німеччини споживач російського газу) з початку 2016 року припинила закуповувати газ у російського ВАТ "Газпром", в РФ утворився профіцит цього ресурсу.

Таким чином, російські компанії продовжували постачати газ в Україну тільки у вигляді продукту переробки - мінеральних добрив.

Українські хімічні підприємства не можуть конкурувати в ціні з російськими, так як не мають доступу до дешевого газу.

Крім економічного чинника, є ще й політичний. Якщо Україна, в результаті присутності дешевих імпортних добрив, втратить свою хімічну промисловість, то аграрії повністю переорієнтуються на російський продукт.

Тоді Кремль отримає інструмент контролю нашого агросектору, який є головним конкурентом росіянам на зовнішніх ринках.

Тому мита щодо російських добрив, крім економічної безпеки, ще й приклад того, як замість імпорту готової продукції, держава стимулює імпорт сировини (в нашому випадку європейського газу), щоб тут переробляти його в готову продукцію, залишати в країні додану вартість, валютну виручку , податки і створювати робочі місця.

Український метал замість турецького

Ще один приклад захисту українського виробника - мита на експорт брухту чорних металів з України.

Мито в розмірі 30 євро за тонну була введена у вересні 2016 року і продовжена в серпні 2017 ще на рік.

Металобрухт - стратегічна сировина для української металургії. З його допомогою меткомбінати знижують собівартість виробництва сталі, а електрометалургійні заводи і зовсім працюють тільки на ньому.

До введення мита український лом, який йшов на експорт, споживався основними конкурентами українських металургів в регіоні. В першу чергу це стосується Туреччини, чиї комбінати були головними споживачами нашого брухту.

При цьому, в Туреччині ціна переробки брухту в заготовку значно дешевше, тому що там працюють нові заводи, які субсидувалися державою.

Паралельно турки обклали 20-відсотковим митом український прокат. Таким чином, вони створили сприятливі умови для поставок сировини на свої заводи. Але загородили при цьому шлях для нашої готової продукції.

Як відомо, гірничо-металургійний комплекс України - одна з головних експортних галузей країни, яка щорічно дає мільярди доларів експортної виручки і створює сотні тисяч робочих місць.

За час роботи мита в Україні на 17% зросло виробництво труб, на 8% зросло виробництво металоконструкцій. На відміну від металобрухту ці товари мають високу додану вартість.

На фоні введення мита на брухт металурги оголосили про плани інвестувати в свої виробництва сумарно $ 10 млрд до 2030 року.

Приклад протекціонізму, який спрацював не так, як хотілося

Підтримка українського автопрому - один прикладів державної допомоги, який не допоміг створити в країні конкурентну перевагу.

Як відомо, Україна майже 20 років підтримувала вітчизняних виробників автомобілів. Але повноцінного автопрому всередині країни так і не вийшло.

Наприклад, з 1998 по 2005 роки українські автозаводи не платили ПДВ. Таким чином, вони мали 20% перевагу перед конкурентами. Через суди ЗАЗу вдалося продовжити дію нульового ПДВ до 2008 року.

З 2005 по 2009 рік в Україні діяла 25% мито на ввезення авто.

Після 2009 року український автопром отримав фору за рахунок введення акцизу на вживані авто. З 2010 до 2013 року діяв екологічний збір.

Потім в 2013 році уряд ввів додаткові до 10-процентне мито на імпортні автомобілі (6,46% для авто з об'ємом двигуна 1-1,5 л і 12,95% - для машин з двигуном 1,5-2,2 л. ). Тоді ж був введений і утилізаційний збір. Скасували їх лише в 2014 році.

Це були майже 20 років тарифного захисту, які не допомогли.

Наприклад, з почав 2017 року Україні було вироблено всього 4,8 тис. Легкових автомобілів, з яких 4,16 тис. - автомобілі SKODA виробництва заводу "Єврокар". У той же час Україна імпортувала 110 тис. Легкових автомобілів на $ 1,5 млрд.

Джерело: https://biz.censor.net.ua/ 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
14.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято новий закон щодо організації трудових відносин в умовах воєнного стану Оновлено Довідник умовних кодів товарів Аванс і зарплата: строки виплати ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 06.10.2025 Оновлено перелік кодів орга...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
17.10.2025
З початку року ДПС провела 24 тисячі фактичних перевірок у сфері обігу тютюну та алкоголю: на чому концентрується служба
Серед питань, на яких насамперед концентрується ДПС: цифровізація, податкова медіація, трансфертне ціноутворення та аграрний сектор, міжнародне співробітництво. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результ...
17.10.2025
На які реформи чекає управління житловим фондом
Реформа має забезпечити безпечне, енергоефективне та довготривале утримання житла.  Більше за темою: Чи може підприємець-єдинник управляти житловим будинком? Реформа має забезпечити безпечне, енергоефективне та довготривале утримання житла.  У Києві відбувся Всеукраїнський форум управите...
16.10.2025
Комітет Верховної Ради з економіки презентував оновлений каталог «Українська техніка для громад»
Каталог «Українська техніка для громад» створений в межах політики розвитку українських виробників «Зроблено в Україні» у співпраці з Федерацією роботодавців України, Асоціацією міст України і Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства. «Українські вир...
Кращі матеріали