Нещодавно деякі платники податків – як юрособи, так і підприємці – отримали від органів ДПС повідомлення про включення до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік). У зв’язку із цим у них виникли запитання, на які ми докладно відповімо в консультації.
Нагадаємо, що платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства на практиці нерідко називають «Клубом білого бізнесу» (білий – на відміну від сірих схем тіньового бізнесу). Це категорія платників податків, для яких діють певні податкові пільги.
Правила включення до Переліку, а також пільги, які надаються платникам податків – членам «Клубу білого бізнесу», наведено у пп. 69.41 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК). Ця норма діє не так давно – з 01.10.2024 (внесена до ПК Законом від 18.06.2024 № 3813-IX).
Порядок формування та оприлюднення Переліку затверджено наказом Мінфіну від 07.10.2024 № 495 (далі – Порядок № 495).
До Переліку можуть бути включені як юридичні особи, так і фізособи-підприємці.
Право включати платників податків до Переліку надано ДПС, яка затверджує цей Перелік 4 рази на рік: не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада. А затверджений Перелік оприлюднюється на офіційному сайті ДПС на 15-й робочий день після його затвердження.
Роз’яснення ДПС щодо створення такого Переліку надано в Інформаційному листі від 22.11.2024 № 7/2024 (далі – Лист № 7/2024).
Про включення до Переліку або виключення з нього ДПС повідомляє платників податків шляхом надсилання їм інформаційних повідомлень через електронний кабінет (пп. 69.41.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Саме таке повідомлення й отримали деякі платники податків.
Це означає, що платник податків має право користуватися пільгами, передбаченими для членів «Клубу білого бізнесу». Як ми вже сказали, ці пільги наведено у пп. 69.41 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.
Ніяких спеціальних дій вчиняти не потрібно. Платник податків користується податковими пільгами на підставі отриманого від ДПС повідомлення про включення до Переліку.
Самостійно це можна перевірити на порталі ДПС «Територія високого рівня податкової довіри».
Ще раз повторимо, що до Переліку включаються платники податків, які відповідають критеріям, наведеним у пп. 69.41 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Наразі до цього Переліку включено 8 255 платників податків.
Так, платник податків має право відмовитися від оприлюднення відомостей про нього (пп. 69.41.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Для цього платник податків має подати до ДПС повідомлення про відмову від оприлюднення даних платника податків у Переліку (далі – повідомлення про відмову). Форму такого повідомлення наведено в додатку 4 до Порядку № 495.
Повідомлення про відмову слід подати протягом 5 робочих днів з моменту отримання від ДПС інформаційного повідомлення про включення до Переліку (п. 3 розд. VI Порядку № 495). Подається воно засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Тобто повідомлення про відмову має бути засвідчене кваліфікованим електронним підписом (КЕП) керівника (уповноваженої ним особи) платника податків.
Важливий нюанс. Слід розуміти, що подання повідомлення про відмову не призводить до виключення платника податків з Переліку. Такий платник податків, як і раніше, буде членом «Клубу білого бізнесу» і зможе користуватися відповідними податковими пільгами. |
Розглянемо пільги, установлені пп. 69.41.3 підрозд. 10 розд. ХХ ПК для платників податків, включених до Переліку.
Так, щодо членів «Клубу білого бізнесу» заборонено проводити:
Таблиця-підказка. Документальні позапланові перевірки, які можуть проводитись у членів «Клубу білого бізнесу»
№ |
Підстава для проведення документальної позапланової перевірки |
1 |
2 |
1 |
Звернення платника податків |
2 |
Підстави, визначені пп. 78.1.1 та 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7–78.1.9, 78.1.12, 78.1.14–78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 ПК |
3 |
Отримання інформації, що свідчить про порушення платником вимог валютного законодавства в частини дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями |
4 |
Провадження платником діяльності у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес); надання фінансових та платіжних послуг |
Строки проведення камеральних та документальних перевірок, зазначені у п. 200.10 та 200.11 ПК (у цих нормах ідеться про перевірки, пов’язані з бюджетним відшкодуванням ПДВ), для платників податків, включених до Переліку, мають становити 5 та 10 робочих днів відповідно.
Це правило застосовується до заяв платників податків щодо отримання бюджетного відшкодування ПДВ, поданих протягом періоду, коли платник був включений до Переліку.
Для порівняння. У звичайних платників податків камеральна перевірка може бути проведена протягом 20 календарних днів (далі – к. д.), а документальна – протягом 40 к. д. після закінчення строку, установленого для подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку (п. 200.10, 200.11 ПК). |
Платникам податків, включеним до Переліку, індивідуальні податкові консультації (далі – ІПК) надаються виключно центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (тобто ДПС України). Причому строк надання ІПК становить 15 к. д., що настають за днем отримання звернення, без можливості продовження строку його розгляду. Якщо ж звернення про отримання ІПК надіслане платником податків до територіального органу ДПС, цей орган зобов’язаний перенаправити його до ДПС України протягом наступного робочого дня.
Для порівняння. Для звичайних платників податків строк надання ІПК становить 25 к. д. із дня отримання звернення податковим органом (п. 52.1 ПК). Цей строк може бути продовжений, але не більше ніж на 15 к. д. А надавати ІПК звичайним платникам податків може не лише ДПС України, а й територіальні податкові органи. |
За платником податків, включеним до Переліку, закріплюють посадову особу територіального органу ДПС, відповідальну за взаємодію із платником податків (комплаєнс-менеджер).
Для довідки. Комплаєнс – це система заходів та процедур, які здійснюються контролюючими органами з метою підвищення рівня добровільного виконання податкових та інших обов’язків платниками податків відповідно до вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та зменшення ймовірності настання податкового ризику (комплаєнс-ризик) (пп. 14.1.2211 ПК). Тобто комплаєнс-менеджер надаватиме платнику допомоги з метою дотримання ним норм податкового законодавства. |
Взаємодія платника податків з комплаєнс-менеджером передбачає консультування платника податків з питань, пов’язаних з виконанням його податкових обов’язків (пп. 69.41.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Як пояснює ДПС у Листі № 7/2024, платник податків, включений до Переліку, має можливість постійно взаємодіяти з комплаєнс-менеджером – зокрема з використанням засобів дистанційного зв’язку, у тому числі в режимі відеоконференції.
Таким чином, платник податків може оперативно отримувати відповіді на запитання, що виникають у нього, пов’язані з оподаткуванням.
Платник податків, включений до Переліку, має право отримати на свій запит відомості про наявну у контролюючого органу податкову інформацію, яка може свідчити про податкові ризики у діяльності такого платника податків. Відповідь на такий запит надається у 5-денний строк.