Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Знову подаємо статзвітність: яка відповідальність за її неподання?

У липні 2025 року у законодавстві відбулися зміни щодо подання статистичної та фінансової звітності до органів статистики. У зв'язку із цим у багатьох суб'єктів господарювання виникають запитання, у який строк і за який період потрібно подати статзвітність, яка відповідальність загрожує за її неподання або несвоєчасне подання. У статті ми відповімо на ці запитання.


Чому повернувся обов’язок подавати статзвітність?

У липні 2025 року набув чинності Закон від 18.06.2025 № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу» (далі – Закон № 4505).

До відома! Закон № 4505 набув чинності з 05.07.2025 (опубліковано в газеті «Голос України» 04.07.2025).

На перший погляд, назва цього закону ніяк не стосується обов’язку подавати статзвітність. Однак, уважно вивчивши норми Закону № 4505, ми побачимо, що ним вносяться зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Закон № 2115). Цей пункт Закону № 2115 доповнено новим підпунктом такого змісту:

«13) дія підпунктів 1-4 цього пункту не поширюється на подання статистичної та фінансової звітності до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики, а також на перевірку своєчасності та повноти її подання».

Нагадаємо, що пп. 1-4 п. 1 Закону № 2115 передбачені спеціальні правила, згідно з якими у період воєнного стану або стану війни:

  • фізособи, фізособи-підприємці та юрособи можуть не подавати звітність та інші документи, подання яких передбачено законодавством, але потім протягом 3 місяців після скасування або припинення воєнного стану вони зобов’язані подати звітність за весь період її неподання;
  • відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності не застосовується;
  • будь-які перевірки своєчасності та повноти подання будь-яких звітів або документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються.

Як бачимо, після появи у п. 1 Закону № 2115 пп. 13 ці правила не стосуються статистичної та фінансової звітності, яка подається до органів статистики.

А це означає, що – незважаючи на воєнний стан – з дати набуття чинності Законом № 4505 (а саме з 05.07.2025):

  • суб’єкти господарювання зобов’язані подавати до органів статистики статистичну та фінансову звітність;
  • за неподання цієї звітності можуть застосовуватися заходи відповідальності;
  • органи статистики мають право перевіряти своєчасність та повноту подання звітності.

Однак хочемо вас заспокоїти: не йдеться про негайне виконання нових вимог.

Увага, перехідний період! Довгий час багато суб’єктів господарювання не подавали звітність до органів статистики, тому Законом № 4505 передбачений перехідний період. «На розкочування» надається 3 місяці з дня набуття чинності цим Законом.

Так, в абзаці другому пп. 13 п. 1 Закону № 2115 наразі зазначено, що особи, які підлягають статистичному спостереженню, у встановленому законодавством порядку протягом 3 місяців з дня набуття чинності Законом № 4505 зобов’язані подати до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики неподану статистичну та фінансову звітність за період її неподання.

Тобто повністю розрахуватися з органами статистики за раніше неподаними звітами потрібно не пізніше 05.10.2025.

Роз’яснення Держкомстату щодо поновлення обов’язку подавати статзвітність можна знайти тут.

На замітку! Докладніше про подання статзвітності у зв’язку зі змінами в законодавстві читайте у статті «Фінансова та статистична звітність: пауза-відтермінування на період воєнного стану вже не діє!».

Яка відповідальність застосовується за порушення порядку подання статзвітності?

За порушення порядку подання статзвітності встановлено адміністративну відповідальність. Так, ст. 1863 КУпАП передбачено, що за неподання органам держстатистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання недостовірних даних не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, а також за подання цих даних з простроченням до посадових осіб підприємств та фізосіб-підприємців застосовується штраф у розмірі:

  • від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн) (ч. 1 ст. 1863 КУпАП);
  • від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн) – за повторне таке порушення протягом року після накладення адмінстягнення за подібні порушення.

Накладати ці адмінштрафи уповноважено органи державної статистики на підставі ст. 2443 КУпАП.

У багатьох суб’єктів господарювання зараз постає запитання:

Яка відповідальність може бути застосована в разі, якщо ми не встигнемо подати всі необхідні звіти (раніше не подані у зв’язку з увільненням, що діяло) до органів статистики протягом 3-місячного перехідного періоду (тобто не пізніше 05.10.2025)?

У цьому випадку до посадових осіб підприємств та підприємців також може бути застосований адмінштраф на підставі ст. 1863 КУпАП – у тих самих розмірах, які ми навели вище. Адже після закінчення перехідного періоду нові вимоги починають діяти на практиці.

Висновки

  1. З 05.07.2025 відновився обов’язок суб’єктів господарювання подавати до органів державної статистики статистичну та фінансову звітність.
  2. Усі раніше не подані статистичні звіти (ті, що не подавалися у зв’язку зі звільненням, передбаченим Законом № 2115), потрібно подати до органів статистики не пізніше 05.10.2025.
  3. За порушення щодо подання статистичної звітності застосовуються адміністративні штрафи на підставі ст. 1863 КУпАП.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
13.11.2025
Фінансовий лізинг: хто, коли та як подає форму № 20-ОПП?
Ви укладаєте договір фінансового лізингу і не знаєте, чи потрібно в такому разі подавати форму № 20-ОПП? На це запитання відповідає юрист. Під час укладання договору фінансового лізингу у суб’єктів господарювання виникають запитання, чи потрібно подавати форму № 20-ОПП, кому саме, а також як з...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
27.10.2025
Чи може юридична особа бути учасником ТОВ
У статті розповімо, які законодавчі особливості слід узяти до уваги в разі вступу юрособи до товариства з обмеженою відповідальністю та її виходу зі складу учасників товариства. Вихід учасника з ТОВ: нюанси воєнного часу Ситуація. Юрособа має намір вступити до товариства з обмеженою відповідальністю...
Популярне
24.10.2025
Процедура перетворення КНП у комунальні некомерційні товариства: важливі нюанси
Законом від 09.01.2025 № 4196-ІХ передбачено трирічний перехідний період для зміни організаційно-правової форми комунального некомерційного підприємства (КНП) у комунальне некомерційне товариство (КНТ). Зміна проводиться за спрощеною процедурою. Детальніше про важливі нюанси читайте у статті.  ...
05.09.2025
Чи повинне КНП узгоджувати з ОМС капітальний ремонт і поліпшення майна?
Розглянуто, чи повинне КНП погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого в оперативне управління. Чи повинне комунальне некомерційне підприємство (далі – КНП) погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого...
22.08.2025
Професії у сфері охорони здоров’я: новації від МОЗ
Стаття допоможе медичним КНП зорієнтуватися в Переліку професій (посад) працівників сфери охорони здоров’я та Переліку спеціалізацій підготовки здобувачів вищої та фахової передвищої освіти за спеціальностями галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення». МОЗ за...
Нове
13.11.2025
Фінансовий лізинг: хто, коли та як подає форму № 20-ОПП?
Ви укладаєте договір фінансового лізингу і не знаєте, чи потрібно в такому разі подавати форму № 20-ОПП? На це запитання відповідає юрист. Під час укладання договору фінансового лізингу у суб’єктів господарювання виникають запитання, чи потрібно подавати форму № 20-ОПП, кому саме, а також як з...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
10.11.2025
Чи може ДПС звертатися до суду щодо визнання договору платника податків недійсним?
У статті розповімо, чи має право податкова подавати позов до суду щодо визнання договорів платників податку недійсними. Доволі поширеною є практика, коли податкові органи визнають господарські операції платників податків нереальними, що стає підставою для донарахування податкових зобов’язань. ...
Кращі матеріали