Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Придбання та передача медикаментів: обліково-податкові наслідки в медичному КНП

24.04.2020

Медичні КНП доволі часто стикаються з ситуацією, коли місцева рада своїм рішенням виділяє їм з місцевого бюджету кошти і мета такого фінансування – придбання медикаментів та передання їх пацієнтам або іншому медичному КНП. Спробуємо розібратися, які наслідки таких операцій у бухобліку та оподаткуванні.

Облік коштів, отриманих з бюджету, та їх використання ведеться на субрахунку 482 «Кошти з бюджету та державних цільових фондів». Це прямо передбачено Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженою наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291 (далі – Інструкція № 291).

Отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 П(С)БО 15 «Дохід»). Згідно з Інструкцією № 291 інформація про доходи від такого фінансування, пов’язаного з операційною діяльністю, узагальнюється на субрахунку 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».

Придбаваючи медикаменти, КНП обліковує їх у складі запасів відповідно до П(С)БО 9 «Запаси». Запаси є активами медичного КНП. А їх фактичне вибуття (передання пацієнтам або іншому КНП) призводить до зменшення економічних вигід у вигляді зменшення активів, а отже, і до витрат у бухобліку (абзац п’ятнадцятий ч. 1 ст.1 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»). Так само до виникнення витрат призводить і збільшення зобов’язань з ПДВ, які треба нарахувати у зв’язку з безоплатним переданням медикаментів (докладніше про це – нижче).

Інформація про такі витрати (вартість безоплатно переданих медикаментів і податкове зобов’язання з ПДВ), з огляду на Інструкцію № 291, узагальнюється на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності». Відповідно, одночасно з відображенням у бухобліку цих витрат (не раніше!) визнається й дохід від цільового фінансування.

Придбання медикаментів. За загальними нормами пп. «а» п. 198.1 Податкового кодексу (далі – ПК) до складу податкового кредиту відносяться суми ПДВ, сплачені/нараховані, зокрема, у разі здійснення операцій з придбання товарів. Податковий кредит нараховується незалежно від того, чи такі товари почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (останній абзац п. 198.3 ПК).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
13.10.2025
Готівкові розрахунки з 1 жовтня: як округлення впливають на оформлення фіскальних чеків, оподаткування та бухоблік?
Із 1 жовтня 2025 року в Україні почали вилучати з обігу монети номіналом 10 копійок, тож розрахунки готівкою тепер здійснюватимуться із округленням суми. У статті ми пояснимо, як це впливає на фіскальні чеки, базу обкладення ПДВ, доходи платників єдиного податку та бухгалтерський облік. Із 1 жовтня ...
08.10.2025
Придбання сонячної електростанції за рахунок банківського кредиту: облік процентів та комісії
Кредит було взято в банку для придбання основного засобу. Пояснимо, як відобразити в обліку підприємства проценти за кредитом, а також суму банківської комісії, сплаченої під час отримання кредиту. Ситуація. Підприємство отримало в українському банку кредит строком на 24 місяці для придбання сонячно...
06.10.2025
Розмінна монета: як вести бухгалтерський облік на субрахунку 308?
Бухгалтерський облік розмінної монети у скриньці РРО має свої особливості. Які саме – читайте у статті.  На сьогодні облік готівкового виторгу, який надходить через РРО (у т. ч. і через програмний РРО), потрібно вести із застосуванням субрахунку 308 «Готівка в національній валюті за...
Популярне
07.08.2025
Атестація медпрацівників: новий порядок від МОЗ
У зв’язку із затвердженням МОЗ нового Порядку проведення атестації у статті розглянуто: кого треба перевести на нові посади; як нараховуватимуть бали безперервного профрозвитку; які перехідні моменти передбачено тощо. МОЗ затвердило новий Порядок проведення атестації працівників охорони здоров...
24.10.2025
Процедура перетворення КНП у комунальні некомерційні товариства: важливі нюанси
Законом від 09.01.2025 № 4196-ІХ передбачено трирічний перехідний період для зміни організаційно-правової форми комунального некомерційного підприємства (КНП) у комунальне некомерційне товариство (КНТ). Зміна проводиться за спрощеною процедурою. Детальніше про важливі нюанси читайте у статті.  ...
05.09.2025
Чи повинне КНП узгоджувати з ОМС капітальний ремонт і поліпшення майна?
Розглянуто, чи повинне КНП погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого в оперативне управління. Чи повинне комунальне некомерційне підприємство (далі – КНП) погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого...
Нове
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під ча...
23.10.2025
Інвентаризацію не проведено: які наслідки загрожують підприємству?
У статті розповімо, які негативні наслідки, зокрема штрафи, можуть очікувати на підприємство, яке не провело інвентаризацію. Перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим, наведено в п. 7 розд. I Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказ...
23.10.2025
Нестачі та надлишки ТМЦ, виявлені під час інвентаризації: як обкладаються ПДВ?
У статті розповімо, як обкладаються ПДВ нестачі та надлишки, виявлені під час інвентаризації. Під час інвентаризації можуть бути виявлені надлишки та нестачі ТМЦ, придбаних як із ПДВ, так і без нього. Тому важливо знати, які наслідки це матиме для податкових зобов’язань та як оформити докуме...
Кращі матеріали