Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризацію не проведено: які наслідки загрожують


Перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим, наведено в п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі – Положення № 879). Відразу зазначимо, що на суб’єкта господарювання (підприємство) ніякі штрафні санкції не накладаються. А от посадові особи підприємства можуть бути притягнуті за таке порушення до адміністративної та дисциплінарної відповідальності. Розглянемо докладніше ці види відповідальності, а також розкажемо, які ще негативні наслідки можуть настати для підприємства, яке проігнорувало вимоги законодавства і не провело інвентаризацію.


Види відповідальності

Адміністративна відповідальність застосовується на підставі ст. 1642 КУпАП. Ця стаття передбачає штраф за несвоєчасне та неякісне проведення інвентаризації коштів і матеріальних цінностей у розмірі від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн). Штраф за повторне порушення протягом року становитиме від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн). Ці санкції застосовуються до керівника підприємства, оскільки згідно із законодавством саме він є посадовою особою, відповідальною за проведення інвентаризації. Згідно зі ст. 2341 КУпАП накладати такий штраф мають право органи держфінконтролю. На сьогодні це Державна аудиторська служба (див. постанови КМУ від 03.02.2016 № 43 і від 28.10.2015 № 868).

Зверніть увагу: оштрафувати можуть тільки посадових осіб підприємства, підконтрольного Державній аудиторській службі. Перелік підконтрольних суб’єктів можна знайти в ст. 2 Закону від 26.01.1993 № 2939-XII. До нього, наприклад, включені суб’єкти господарювання держсектора економіки, підприємства, які отримували в перевірюваному періоді кошти з бюджету, та ін.

Дисциплінарна відповідальність застосовується роботодавцем. Він може застосувати до працівників, винних у непроведенні інвентаризації або її проведенні з порушеннями, такі заходи дисциплінарного стягнення, як догана та звільнення (ст. 147 КЗпП).

За кожне порушення до працівника може бути застосоване тільки одне дисциплінарне стягнення (ст. 149 КЗпП). Найчастіше в даній ситуації виноситься догана. Адже для застосування такого дисциплінарного стягнення, як звільнення, повинні бути підстави, перелічені в КЗпП. Наприклад, у п. 3 ст. 40 КЗпП ідеться про систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором. Але одного випадку непроведення інвентаризації недостатньо для звільнення за цією підставою. Ключова ознака в згаданій нормі – систематичність. Тому, якщо працівник декілька разів допустив порушення, тоді таке звільнення можливе.

Важливі правила притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани:

  • застосовується протягом місяця із дня виявлення проступка (строк перебування працівника у відпустці або на лікарняному до цього періоду не включається);
  • у будь-якому разі догана може бути оформлена не пізніше 6 місяців із моменту вчинення проступка;
  • оформляється наказом, з яким працівника необхідно ознайомити під підпис;
  • притягнення до дисциплінарної відповідальності – право, а не обов’язок роботодавця.

Інші негативні наслідки

Крім відповідальності посадових осіб підприємства в разі ігнорування вимог Положення № 879 щодо проведення інвентаризації у випадках, коли це обов’язково, таке підприємство можуть очікувати й інші негативні наслідки. Розглянемо їх докладніше.

1. Ігнорування вимоги податкового органу щодо проведення інвентаризації.

Під час перевірок податковий орган має право вимагати від платника податків, якого він перевіряє, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей та готівки (пп. 20.1.9 Податкового кодексу, далі – ПК). Крім того, у п. 7 Положення № 879 зазначено, що обов’язковим є проведення інвентаризації на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цьому випадку її слід розпочати в строк та обсягом, що зазначені в документі цього органу, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа.

А невиконання вимоги податкового органу щодо проведення інвентаризації може загрожувати підприємству адміністративним арештом майна на підставі пп. 94.2.8 ПК.

Важливий момент! Застосування податківцями адмінарешту буде правомірним, лише якщо платнику податків було вручено належним чином оформлену вимогу щодо проведення інвентаризації за правилами, установленими ст. 42 ПК. Див. також роз’яснення в ЗІР, категорія 130.01 (відповідь на запитання: «Чи мають право працівники контролюючих органів у ході перевірки СГ вимагати проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів та зняття їх залишків?»). Тобто така вимога може бути надіслана платнику податків поштою рекомендованим листом або направлена до Електронного кабінету. А усні вимоги податківців не є правомірними.

2. Підтвердження фінзвітності аудиторським висновком.

Річна фінзвітність та річна консолідована фінзвітність підприємств, які зобов’язані її оприлюднити, має бути підтверджена аудиторськими звітами (ч. 3 ст. 14 Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Якщо підприємство перед складанням річної фінансової звітності не провело інвентаризацію, то йому не вдасться отримати аудиторський звіт на підтвердження достовірності фінзвітності. Такий висновок прямо випливає з норм ст. 14 Закону від 21.12.2017 № 2258-VIII «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (далі – Закон № 2258). Адже згідно із ч. 1 ст. 14 Закону № 2258 аудиторський звіт передбачає надання впевненості користувачам шляхом вираження незалежної думки аудитора щодо відповідності в усіх істотних аспектах фінзвітності та/або консолідованої фінзвітності вимогам НП(С)БО, МСФЗ або іншим вимогам. У цьому разі вимоги п. 7 Положення № 879 не виконано, а отже, про отримання аудиторського звіту не йдеться.

А невиконання підприємством вимог законодавства про оприлюднення фінзвітності може загрожувати досить серйозними санкціями. Так, до посадових осіб підприємства може бути застосовано адміністративний штраф на підставі ст. 16316 КУпАП у розмірі від 1 000 до 2 000 НМДГ (від 17 000 до 34 000 грн). Штраф за повторне порушення протягом року становитиме від 2 000 до 3 000 НМДГ (від 34 000 до 51 000 грн).

Накласти адмінштраф на посадових осіб підприємства (крім банків, небанківських фінустанов та емітентів цінних паперів) може Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (ст. 24422 КУпАП).

Але увага! Під час воєнного стану цей штраф не застосовується згідно з п. 41 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни».

3. Отримання банківських кредитів.

Якщо ваше підприємство планує отримувати кредитні кошти в банках, то непроведення інвентаризації перед складанням річної фінзвітності може побічно вплинути на рішення банку щодо надання такого кредиту.

Так, перед оформленням кредиту будь-який банк вимагатиме у вас певний пакет документів, до якого обов’язково буде включено фінансову звітність. Це цілком зрозуміло, адже перед наданням кредиту банк проводить оцінку кредитних ризиків відповідно до вимог Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженого постановою Правління НБУ від 30.06.2016 № 351. І така оцінка здійснюється, зокрема, на підставі даних фінзвітності підприємства.

Якщо ж ваше підприємство зобов’язане оприлюднити фінзвітність, то, найімовірніше, від вас також вимагатимуть аудиторський звіт про її підтвердження. У деяких випадках банки вимагають такий аудиторський звіт і від підприємств, які не зобов’язані оприлюднювати фінзвітність. А як ми з вами вище з’ясували, якщо інвентаризацію не проведено, то й немає можливості отримати аудиторський звіт. Тож є ризик, що банк відмовить вам у наданні кредиту.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
06.05.2025
Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин?
Здавалося б, питання не нове, уже давно поставлено крапку в ньому – важлива наявність договору на утилізацію. Але змінилася позиція ДПС! На думку контролерів, навіть тимчасове зберігання загрожує екоподатком…Приведемо роз’яснення податківців та надамо контраргументи та рекомендаці...
10.03.2025
Чи подавати до ДПС фінзвітність повторно, якщо в ній виявлено помилку?
Ситуація. Бухгалтер після граничної дати подання звітності знайшла помилку в Балансі за 2024 рік. На фінрезультат помилка не вплинула, тобто об’єкт обкладення податком на прибуток не змінюється. Запитання. Чи подавати правильний Баланс зараз? Які наслідки? Чи треба тоді подавати й уточнюючу ...
24.02.2025
Бухгалтерські витрати з податку на прибуток: практичні питання
Підприємство є високодохідним (чистий дохід за рік – більше 40 млн грн), тому застосовує всі податкові різниці, передбачені Податковим кодексом. Бухгалтер підприємства запитує, чи потрібно йому застосовувати НП(С)БО 17 «Податок на прибуток» та яким чином на облік податку на прибуто...
Популярне
11.04.2025
Військово-обліковий документ: чи потрібний для встановлення інвалідності
Як відомо, з 01.01.2025 стартувала масштабна реформа: на зміну МСЕК прийшла система оцінювання повсякденного функціонування. Проходження шляху до статусу інвалідності значно спрощується, адже більшість процесів скорочено та цифровізовано. Усі етапи оцінювання фіксуються в електронній системі, що уне...
18.02.2025
Оцінювання повсякденного функціонування особи: новації документального оформлення інвалідності від МОЗ
Нагадуємо, що всі функції МСЕК передано експертним командам, які діють на базі багатопрофільних лікарень із залученням лікарів-практиків різних спеціальностей. У статті «Реформа МСЕК: що очікує медичні КНП») ми розглянули новації, запроваджені урядом в сфері реформування МСЕК. А зараз по...
14.02.2025
Стратегія розвитку системи охорони здоров’я: що очікує медичні КНП
Уряд схвалив Стратегію розвитку системи охорони здоров’я на період до 2030 року та затвердив Операційний план заходів з її реалізації у 2025-2027 роках. Про те, що у зв’язку з цим очікувати медичним КНП, – докладно у статті. Уряд схвалив Стратегію розвитку системи охорони здоров&rs...
Нове
06.05.2025
Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин?
Здавалося б, питання не нове, уже давно поставлено крапку в ньому – важлива наявність договору на утилізацію. Але змінилася позиція ДПС! На думку контролерів, навіть тимчасове зберігання загрожує екоподатком…Приведемо роз’яснення податківців та надамо контраргументи та рекомендаці...
28.04.2025
Як застосовується ПДВ-пільга у разі часткового фінансування постачання за рахунок міжнародної технічної допомоги?
Підприємство – платник ПДВ продає обладнання, вартість якого частково (20 %) фінансується за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги (далі – МТД). Як у цьому випадку застосовується  пільга з ПДВ, передбачена п. 197.11 Податкового кодексу? Ситуація. Підприємство – пл...
28.04.2025
Виправляємо помилки в декларації з податку на нерухомість
У цій статті розповімо, як виправити помилки в декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок на нерухомість), а також для наочності дамо фрагменти заповнення уточнюючої декларації. У цій статті розповімо, як виправити помилки в декларації з податку на ...
Кращі матеріали