Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Укладаємо госпдоговори: поради юриста

26.12.2022 267 0 3

Суть питання. Наприкінці року підприємства та підприємці підбивають підсумки своєї договірної роботи. При цьому зазвичай з’ясовується, що:

  • у багатьох господарських договорів строк дії минає наприкінці грудня – і треба або продовжити старий договір, або укласти новий (можливо, з іншим контрагентом);
  • за деякими договорами результати виявилися негативними – і тепер слід або змінити їх умови на більш прийнятні, або розірвати.

Про що стаття? Ми розглянемо, на що варто звертати увагу під час укладення нових договорів, а також як можна внести зміни до чинного договору.


Укладаємо новий договір

Отже, ви маєте намір укласти новий договір. Як діяти? Зрозуміло, що спочатку потрібно підготувати проєкт договору. Але якщо це контрагент, з яким раніше ви не мали справи, раджу не поспішати із проєктом. Почніть із перевірки потенційного партнера.

Новий контрагент?

Дотримуйтеся алгоритму з трьох кроків, щоб переконатися у надійності нового контрагента.

Крок 1. Запитайте в контрагента документи. Тобто ту інформацію, яку він сам може про себе надати, а саме:

  • виписку або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), а також установчі документи;

Майте на увазі! Установчі документи юрособи не є комерційною таємницею згідно з постановою КМУ від 09.08.1993 № 611. Тому якщо ваш контрагент відмовляється показати вам свій статут, посилаючись на нерозголошення комерційної таємниці, наведіть йому свої аргументи, керуючись законодавством.

  • довіреність (якщо договір підписуватиме представник контрагента за довіреністю). Не забудьте перевірити в ній наявність необхідної інформації (вимоги до оформлення довіреності наведено у гл. 17 Цивільного кодексу (далі – ЦК), обов’язковий реквізит довіреності – дата її складання);
  • документи, що підтверджують податковий статус контрагента (витяг з реєстру платників єдиного податку, витяг з реєстру платників ПДВ);
  • ліцензії та інші дозвільні документи (якщо предметом вашого договору будуть роботи або послуги, що підлягають ліцензуванню та/або потребують наявності дозвільних документів);

Для довідки. Перелік видів діяльності, що підлягають ліцензуванню, можна знайти у ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».

  • правоустановчі документи на майно, що буде предметом договору (нерухомість, автомобіль). Наприклад, якщо ви берете в оренду приміщення, то ваш орендодавець має пред’явити вам документи, що підтверджують його право власності на це приміщення (витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно).

Будьте уважні! Ретельно вивчіть усі надані вам документи! Не завжди достатньо побіжного погляду.

Крок 2. Скористайтеся загальнодоступними ресурсами, щоб самостійно знайти потрібну інформацію.

Правда, у період воєнного стану доступ до більшості реєстрів обмежений, але все ж таки деякі важливі відомості вдається знайти.

Так, для пошуку інформації про контрагента ви можете скористатися послугами сервісу Опендатабот (https://opendatabot.ua/ru). Вам потрібно знати код ЄДРПОУ вашого контрагента. Потрібно ввести цей код у вікно пошуку у верхньому рядку головної сторінки і натиснути кнопку пошуку. У результаті пошуку вам буде доступна необхідна інформація про вашого контрагента, зокрема:

  • дата створення та адреса;
  • відомості про керівника;
  • основні види діяльності;
  • розмір статутного капіталу;
  • відомості про бенефіціарів;
  • відомості про земельні ділянки.

Які ще відомості про контрагента можна взнати через сервіс Опендатабот?

Завдяки пошуку з використанням цього сервісу ви зможете побачити інформацію про судові спори вашого контрагента (ці дані підтягуються з Єдиного державного реєстру судових рішень). Ця інформація може бути дуже корисною при прийнятті рішення про укладання госпдоговору із цим контрагентом.

Наприклад, ви виявили, що цього року проти вашого потенційного партнера кредитори подали кілька позовів, оскільки він не розрахувався за отримані товари (роботи, послуги). Це має навести вас на думку про неблагонадійність або про неплатоспроможність вашого майбутнього контрагента. Не виключено, що із цієї причини ви навіть відмовитеся від угоди, яка спочатку здавалася вам вигідною.

Якщо укладаєте договір на велику суму, то не зайвим буде навести довідки про наявність порушених справ про банкрутство щодо вашого контрагента.

Де можна взяти таку інформацію?

За мирних часів цю інформацію можна було отримати досить швидко з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство (далі – Реєстр банкрутства). Із запровадженням воєнного стану це завдання ускладнилося, проте таку інформацію все ж таки можна отримати, керуючись Положенням, затвердженим наказом Мін’юсту від 15.09.2011 № 3018/5 (у 2022 році до цього Положення були внесені зміни наказом Мін’юсту від 16.06.2022 № 2513/5).

Інформація з Реєстру банкрутства надається у формі інформаційного листа безплатно. Для отримання такої інформації потрібно звернутися із запитом до відповідного міжрегіонального управління Мін’юсту за місцезнаходженням суб’єкта, щодо якого запитується інформація. Запит може бути оформлений у паперовому або електронному вигляді.

На замітку! Роз’яснення Мін’юсту щодо отримання такої інформації із зазначенням контактних даних міжрегіональних управлінь Мін’юсту можна знайти на сайті Мін’юсту.

Зміст договору

Якщо контрагент «пройшов перевірку», можете розпочинати підготовку (вивчення) проєкту договору. Нижче наведу важливі моменти, на які сторонам слід звернути особливу увагу.

1. Істотні умови договору.

Договір уважається укладеним з моменту погодження сторонами його істотних умов (ч. 2 ст. 180 Господарського кодексу, далі – ГК). Іншими словами, відсутність у договорі істотних умов може стати підставою для визнання цього договору недійсним або неукладеним.

Які саме умови є істотними?

Загальні вимоги до істотних умов договору наведено у ст. 638 ЦК та ст. 180 ГК. Виходячи із цих вимог будь-який господарський договір повинен мати три обов’язкові умови: предмет, ціна та строк дії.

Однак спеціальним законодавством можуть бути передбачені особливі вимоги щодо змісту конкретного виду договору.

Наприклад, перелік істотних умов установлено:

Зробіть усе правильно! Визначте, до якого виду угод належить договір, який ви маєте намір укласти (купівля-продаж, оренда, позичка, відповідальне зберігання тощо). Вивчіть вимоги законодавства щодо змісту договорів такого виду, і якщо якихось умов у проєкті вашого договору не вистачає – додайте їх.

2. Типові форми.

Для деяких видів договорів є затверджені типові або примірні форми, які слід використовувати під час укладення тексту договору.

Наприклад, у разі оренди державного майна варто скористатися примірними формами, затвердженими постановою КМУ від 12.08.2020 № 820, а в разі оренди земельної ділянки – типовою формою, затвердженою постановою КМУ від 03.03.2002 № 220.

3. Додатки до договору.

Якщо ви укладаєте договір, у якому будуть додатки, дайте в тексті договору вказівки на їх наявність, наприклад так: «Загальна вартість визначається у додатку 1, що є невід’ємною частиною цього Договору».

У самому додатку до договору слід зазначити його дату та номер, а також надати посилання на реквізити основного договору.

Форма договору

Не забудьте, що для окремих видів договорів є обов’язковим нотаріальне посвідчення договору. А недотримання цієї вимоги тягне за собою нікчемність договору виходячи зі ст. 220 ЦК. Наприклад, якщо ви орендуєте автомобіль у фізособи, то такий договір має бути нотаріально посвідчений (ст. 799 ЦК). Також у деяких випадках потрібна реєстрація прав, що виникли на підставі договору.

Наприклад, державній реєстрації підлягають право оренди земельної ділянки, право оренди нерухомого майна, якщо строк договору становить 3 роки і більше (ст. 4 Закону від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових перев на нерухоме майно та їх обтяжень»).

До відома! Укладаючи новий договір, перевірте, чи не потрібно посвідчувати цей договір у нотаріуса, а щодо придбаного за договором майна – реєструвати права.

Забезпечення виконання зобов’язань

Складаючи договір, важливо не лише включити до нього повний перелік обов’язків сторін, а й «стимули» для їхнього належного та своєчасного виконання. Для цього в цивільному законодавстві є таке поняття, як «забезпечення виконання зобов’язань» (гл. 49 ДК).

Так, існує кілька видів забезпечень, а саме (ст. 546 ЦК):

  • неустойка (штраф, пеня);
  • поручництво;
  • гарантія;
  • застава;
  • утримання;
  • завдаток;
  • право довірчої власності.

Зверніть увагу! Ви можете застосувати один вид забезпечення виконання зобов’язань із цього списку або відразу кілька. Однак пам’ятайте, що умову про це потрібно спочатку включити до договору. Інакше потім ви не зможете покарати недобросовісного контрагента.

Наприклад, у договорі ви зазначили, що роботи мають бути виконані до конкретної календарної дати. Передбачте у договорі також відповідальність за недотримання підрядником цього строку.

На практиці в договірних відносинах найчастіше використовують неустойку у вигляді штрафу або пені.

Вносимо зміни до договору

Тепер розглянемо ситуацію, коли у вас є чинний договір, але виникла необхідність внести до нього зміни (наприклад, змінити суму договору, додати умову про штрафні санкції або перейти на електронний документообіг за цим договором).

Чи завжди можна змінити умови договору, що вже діє?

Із правил, установлених ст. 651 ЦК, зміна умов договору можлива:

  • за угодою сторін;
  • в інших випадках, передбачених договором або законом;
  • на підставі рішення суду – на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною.

Розглянемо випадки, коли обидві сторони згодні змінити умови договору та коли одна сторона не згодна.

Якщо обидві сторони згодні

Найчастіше умови договору змінюють за угодою сторін. Для цього сторонам потрібно підписати додаткову угоду до договору, у якій викласти суть унесених змін із зазначенням змінюваних пунктів договору.

На що звернути увагу в разі підписання додаткової угоди до договору?

Тут слід пам’ятати, що додаткова угода має бути:

  • укладена в тій формі, що й договір (ст. 654 ДК). Тобто якщо договір був нотаріально посвідчений, то й додаткову угоду до нього вам теж доведеться посвідчити у нотаріуса;
  • підписана уповноваженими представниками сторін. Ці повноваження можуть бути закріплені в установчих документах або надані на підставі довіреності;
  • складена у довільній формі, однак у ній мають бути зазначені всі реквізити договору, до якого вносяться зміни.

Для наочності наводимо зразок.

Зразок

ДОДАТКОВА УГОДА № 2
до договору оренди
від 05.01.2022 № 67/3

м. Полтава

21 грудня 2022 року

Товариство з обмеженою відповідальністю «Колос» (далі іменується «Орендодавець») в особі директора Павленка Станислава Олексійовича, що діє на підставі статуту, з однієї сторони,

та Приватне підприємство «Сезам» (далі іменується «Орендар») в особі директора Мамченко Алли Петрівни, що діє на підставі статуту, з іншої сторони,

(далі разом «Сторони», а кожна окремо – «Сторона»)

відповідно до ст. 651, 653 Цивільного кодексу України уклали цю Додаткову про зміну оренди від 05.01.2022 № 67/3 (далі – «Договір») про таке:

1. Викласти п. 3.1 Договору в такій редакції:

«3.1. Розмір орендної плати за передане в оренду майно становить 30 000 грн (тридцять тисяч гривень) на місяць.

2. Доповнити Договір такими пунктами:

«9.1. Сторони домовилися оформлювати всі акти та інші первинні документи до Договору в електронній формі.

9.2. Первинні документи в електронній формі повинні відповідати Закону України від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг».

9.3. Електронні документи до Договору мають бути підписані кваліфікованими електронними підписами уповноважених представників Сторін відповідно до Закону України від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».

3. Усі інші умови вищезазначеного Договору, залишаються чинними у попередній редакції, і Сторони підтверджують їхню обов'язковість для себе.

4. Ця Угода є невід'ємною частиною Договору.

5. Угода набирає чинності з моменту підписання її Сторонами.

6. Угоду складено українською мовою, у двох оригінальних примірниках – по одному для кожної Сторони.

Місцезнаходження та реквізити сторін

Орендодавець:                           Орендар:

<...>

Якщо друга сторона не згодна

Що робити, коли вам не вдалося домовитись із контрагентом? Виходити із конкретної ситуації. Для початку загляньте у свій договір, чи немає там вказівок стосовно цього.

Припустимо, ваш договір:

  • передбачає можливість змінити його умови в односторонньому порядку. Тоді вам потрібно просто повідомити контрагента про таку зміну. Складається таке повідомлення у довільній формі, але обов’язково зазначте реквізити договору, до якого ви вносите зміни, та чітко сформулюйте суть цих змін;
  • не передбачає можливості змінити його умови в односторонньому порядку. У цьому випадку змінити умови договору можна лише через суд. Причому ваші вимоги суд задовольнить лише за наявності «поважних причин». Наприклад, якщо було істотне порушення договору другою стороною або є інші підстави, установлені договором або законом (ч. 2 ст. 651 ЦК).

Чи можна змінити строк дії договору (продовжити договір на новий строк або ж, навпаки, розірвати)?

Будь-яку умову договору можна змінити, діючи за правилами, про які ми говорили вище. Тобто, якщо ви досягли згоди з вашим контрагентом, оформляйте додаткову угоду до договору. Якщо ж згоди немає, тоді спочатку вивчіть умови вашого договору щодо строку його дії. Там можуть бути умови про «автоматичне» продовження договору на новий строк, про можливість односторонньої відмови від договору за певних умов тощо.

Також залежно від конкретного виду договору законодавством може бути передбачена можливість розірвання договору у певних ситуаціях. Наприклад, згідно зі ст. 782 ЦК, орендодавець має право відмовитися від договору оренди та вимагати повернення майна у разі, якщо орендар не вносить плату протягом трьох місяців поспіль.

А спірні моменти щодо строку дії договору, можливо, доведеться вирішувати у судовому порядку.

Важливі нюанси

Не забудьте також про два важливі моменти, що безпосередньо стосуються договірної роботи, а саме:

  • укладання нових договорів може стати підставою для подання до податкового органу форми № 20-ОПП (додаток 10 до Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588);
  • якщо договори на вашому підприємстві підписують уповноважені представники на підставі довіреностей, то перевірте строк дії цих довіреностей (можливо, він закінчується наприкінці року і потрібно подбати про оформлення нових довіреностей).
ДОДАТКОВА УГОДА. Зразок.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали