Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

РК для покупця – неплатника ПДВ



Особливості оформлення РК:

  • при поверненні йому оплачених товарів постачальник – платник ПДВ може оформити РК тільки після того, як поверне покупцеві – неплатникові ПДВ гроші за товар;
  • будь-які РК, виписані на покупця – неплатника ПДВ, реєструє в ЄРПН постачальник.

Особливості коригування

У п. 192.2 ПК ідеться про випадки, коли після оплати поставлених неплатникові ПДВ товарів (послуг) ціна на них змінилася або вони були повернені постачальникові. У таких випадках постачальник зможе зменшити свої податкові зобов'язання, тільки коли поверне покупцеві частину оплати (при зменшенні ціни) або всю вартість повернених товарів.

Дія цієї норми поширюється також на випадки перегляду цін, пов'язані з гарантійною заміною товарів згідно із законом або договором.

А ось у разі збільшення ціни вже оплачених товарів (послуг) постачальник оформляє РК без будь-яких умов. Тобто чекати доплати від покупця не потрібно. На думку ДФС, у такій ситуації РК складається і сума податкових зобов'язань збільшується за результатами податкового періоду, протягом якого був зроблений перерахунок (ЗІР, категорія 101.15).

Якщо покупець повертає передоплату за ще не відвантажений товар, чи має право постачальник оформити РК, щоб зменшити свої податкові зобов'язання?

Так. Повернення передоплати з погляду цивільного законодавства розглядається як розірвання договору (ст. 620, 666 ЦК), а не як перегляд ціни. Тому РК у цій ситуації оформляється на дату повернення передоплати. Аналогічної думки дотримується і ДФС (ЗІР, категорія 101.15).

Якщо покупець повертає не оплачений товар, чи має право постачальник оформити РК на дату повернення товару?

Так. Адже в цьому випадку норма п. 192.2 ПК не діє, оскільки компенсувати отримувачеві нічого: товар не був оплачений і заборгованості у постачальника перед покупцем на момент повернення товару немає. Тому РК оформляється на дату повернення товару.

Важливий нюанс! Під спеціальну норму п. 192.2 ПК підпадають тільки операції з повернення товарів, які вже були оплачені покупцем – неплатником ПДВ.

Якщо міняється номенклатура товарів (послуг), за які отримана передоплата, чи може постачальник скласти РК до ПН до моменту постачання?

Ні. Постачальник не повинен оформляти РК до ПН, складеної при отриманні передоплати від неплатника ПДВ, якщо договором змінена номенклатура товарів (послуг), які ще не поставлені (ЗІР, категорія 101.15). Тобто РК потрібно буде оформити тоді, коли відбудеться постачання товарів (послуг) іншої номенклатури під цю передоплату.

Після отримання передоплати від неплатника ПДВ змінилася кількість і вартість товарів (послуг), які потрібно йому поставити. Коли постачальник може скласти РК?

У цьому випадку ПН була оформлена на дату отримання передоплати за товари (послуги). Якщо товари (послуги) на дату зміни їх кількості та вартості ще не поставлені – постачальник РК не складає. РК слід оформити на дату фактичного постачання товарів (послуг) (ЗІР, категорія 101.1).

Особливості заповнення РК

При постачаннях неплатникам ПДВ діють такі правила оформлення РК.

Заголовна частина РК (п. 8, 12 Порядку № 1307, Лист № 36942):

  • у рядку «Не підлягає наданню одержувачеві (покупцеві)» проставляється позначка «Х» і наводиться тип причини «02»;
  • заголовній частині РК у рядку «Одержувач (покупець)» зазначається – «Неплатник»;
  • рядку «Індивідуальний податковий номер одержувача (покупця)» – умовний ІПН «100000000000»;
  • рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) і номер паспорта» не заповнюється.

Розділ Б (п. 22 Порядку № 1307, Лист № 36942):

  • у графі 1.2 – в одному рядку зазначається порядковий номер коригованого рядка ПН зі знаком «–», у другому – з порядковим номером, якого не було в ПН, зі знаком «+» зазначаються правильні дані. Якщо ж причиною коригування є повне повернення товару (або передоплати), тоді у графі 1.2 зазначається порядковий номер рядка (рядків) коригованої ПН зі знаком «–», рядок на «+» не додається (ЗІР, категорія 101.15);
  • у графі 2.1 зазначається відповідний код причини коригування «101–104»;
  • у графі 2.2 – номер групи коригування. Причому в усіх рядках РК, пов'язаних із коригуванням одного рядка ПН (тобто в рядку, де зі знаком «–» наведено кориговані показники ПН, і в новому рядку (рядках) з виправленими показниками), у графі 2.1 присвоюється однаковий код причини коригування, а у графі 2.2 – однаковий номер групи коригування.

Реєстрація РК у ЄРПН

Усі РК, виписані неплатникам ПДВ, реєструє в ЄРПН постачальник – незалежно від того, збільшуються раніше нараховані податкові зобов'язання чи зменшуються (абзац п'ятий п. 192.1 ПК). У відповідному рядку заголовної частини РК треба зробити позначку «Х». Оформлені РК (як на збільшення суми податкових зобов'язань, так і на зменшення) реєструються в ЄРПН у строки, передбачені абзацами п'ятнадцятим і шістнадцятим п. 201.10 ПК.

Майте на увазі! Спеціальний строк, установлений абзацом сімнадцятим п. 201.10 ПК: протягом 15 календарних днів із дня отримання РК покупцем не поширюється на зменшуючі РК, оформлені на неплатника ПДВ.

Приклад
Постачальник – ТОВ «Призма» (ІПН 151515151515, код ЄДРПОУ 55555555) 27.11.18 р. відвантажив неплатникові ПДВ Товар 1 українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 3333) у кількості 100 шт. за ціною 70 грн./шт (крім того ПДВ – 14 грн.). На дату відвантаження товару була оформлена ПН № 351. Потім 03.12.18 р. частина товару в кількості 30 шт. була повернена внаслідок браку. На дату повернення товар не був оплачений покупцем, тому РК оформляється на дату повернення товару.

На підставі наявних даних заповнимо РК (див. фрагмент).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
04.08.2025
Об’єднання підприємств: процедурні нюанси
Розглянемо з правової точки зору особливості процедури об’єднання різних підприємств шляхом приєднання чи злиття. У господарській практиці для того щоб розширити виробництво, збільшити капітал, поліпшити продуктивність, уникнути збитків, протидіяти конкурентам, компанії нерідко приймають рішен...
28.07.2025
Виплати блогерам за рекламу: нюанси оподаткування
Співпрацюєте з блогерами? Тож майте на увазі, що в кожного формату оплати – свої податкові нюанси. Із статті ви дізнаєтеся про порядок оподаткування бартеру, виплат підприємцю та фізособі за рекламу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризикі...
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
Кращі матеріали