Нововведення у сфері перевірок та відповідальності, передбачені законом від 28.12.14 р. № 71-VIII
З 1 січня 2015 року відповідно до Закону від 28.12.14 р. № 71-VIII (далі – Закон № 71) багато норм законодавства було кардинально змінено. Торкнулися зміни і сфери перевірок і відповідальності. Розглянемо ці зміни.
Перевірки
Закон № 71 вніс ряд змін до чинного законодавства, яке стосується порядку проведення перевірок. Розглянемо ці зміни.
1. Установлено мораторій на проведення перевірок суб’єктів господарювання контролюючими органами на 2015 і 2016 рік (п. 3 розд. II Закону № 71). Проте мораторій стосується не всіх суб’єктів господарювання (тут важливий розмір отриманого ними в попередньому році доходу), а також має цілу низку винятків.
Отже, перевірки контролюючими органами суб’єктів господарювання, які мають дохід за попередній календарний рік менш ніж 20 млн грн., можуть проводитися виключно в таких випадках:
- із дозволу КМУ;
- за заявою самого суб’єкта господарювання (наприклад, у разі його ліквідації);
- за рішенням суду;
- відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу.
Це обмеження стосується проведення перевірок усіма контролюючими органами. Водночас, як зазначено в законі, мораторій не поширюється на перевірки:
- суб’єктів господарювання, які ввозять на митну територію України (далі – МТУ) та/або вироб-ляють та/або реалізують підакцизні товари;
- дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій;
- повнота нарахування і сплати ПДФО та ЄСВ;
- відшкодування ПДВ.
Щодо перевірок бюджетного відшкодування ПДВ зазначимо також таке: документальні позапланові виїзні перевірки щодо достовірності сум бюджетного відшкодування ПДВ, заявлені у звітних періодах, що настають після 01.07.15 р., не проводитимуться (п. 37 підрозд. 2 розд. ХХ ПК). Із цієї дати буде призупинено чинність пп. 78.1.8, абзацу четвертого п. 82.4, п. 200.11 ПК, а також чинність п. 200.14 ПК у частині проведення документальних позапланових виїзних перевірок.
Також зазначимо, що з 01.07.15 р. мораторій не поширюватиметься на перевірки єдинників другої та третьої груп (окрім тих, які провадять діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговій мережі через засоби пересувної торгівлі) з питань застосування РРО.
Таким чином, можна однозначно сказати, що мораторій, запроваджений Законом № 71, стосується й перевірок, які здійснюють органи ДФС, водночас цілий ряд перевірок вони зможуть здійснювати.
2. Підкориговано норми, що стосуються порядку проведення податкових перевірок (відповідні зміни внесено до ПК), а саме:
- органи ДФС тепер уповноважені проводити перевірку правильності ведення бухобліку відповідно до національних П(С)БО або МСФЗ, а також перевірку правильності та повноти визначення доходів, витрат і фінансового результату згідно з бухгалтерським обліком відповідно до національних П(С)БО або МСФЗ (пп. 20.1.43, 20.1.44 ПК);
- підстави для проведення позапланових перевірок доповнилися новими (пп. 78.1.17, 78.1.18 ПК) – така перевірка тепер може бути проведена у випадку, якщо платник податків не подав уточнюючого розрахунку протягом 20-денного строку, установленого п. 50.3 ПК, для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки (щоправда, зміст пп. 78.1.17 і 78.1.18 абсолютно ідентичний – гадаємо, що це технічна помилка законодавців);
- уведено заборону проводити документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 ПК, у разі якщо питання, які є предметом такої перевірки, було охоплено під час попередніх перевірок платника податків (п. 78.2 ПК);
- пожорсткішали вимоги до оформлення органами ДФС запитів про надання платником податків інформації (п. 73.3 ПК). Тепер у таких запитах обов’язково мають бути зазначені підстави для його оформлення з посиланням на інформацію, яка це підтверджує, а сам запит повинен обов’язково бути засвідчений печаткою.
Відповідальність
1. Уведено фінансову відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам ПДВ, і розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (ст. 1201 ПК). Розмір штрафу залежить від кількості днів прострочення та обчислюється у відсотках від суми, зазначеної в податковій накладній або в розрахунку коригування до податкової накладної, а саме:
10 % – при простроченні до 15 календарних днів (далі – к. д.);
20 % – при простроченні від 16 до 30 к. д.;
30 % – при простроченні від 31 до 60 к. д.;
40 % – при простроченні від 61 до 179 к. д.;
50 % – при простроченні 180 і більше днів.
Водночас зазначимо, що 10%-вий штраф у разі прострочення до 15 к. д. не застосовуватиметься протягом перехідного періоду, тобто з 01.02.15 р. по 01.07.15 р. (п. 35 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).
2. Тепер ПК передбачає відповідальність за порушення вимог договорів довгострокового страхування життя або договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії (ст. 1231 ПК).
3. Скасовано відповідальність за порушення у сфері застосування торгових патентів (ст. 125 виключено з ПК). Ця зміна пов’язана зі скасуванням торгових патентів. Проте врахуйте, що якщо порушення у сфері отримання і використання торгових патентів було допущено платником податків до 01.01.15 р., то розраховувати на звільнення від відповідальності не варто – п. 3 підрозд. 7 розд. ХХ ПК тепер передбачає, що в подібних випадках застосовується відповідальність у порядку і на умовах, які діяли до 01.01.15 р. Тобто в разі виявленні правопорушення до порушників застосовуватиметься штраф, який було передбачено нині виключеною з ПК ст. 125.
4. Платники податку на прибуток тимчасово звільняються від штрафів: таке послаблення для платників податків законодавці передбачили (п. 31 підрозд. 10 розд. ХХ ПК), враховуючи обсяг і серйозність змін у порядку обчислення податку на прибуток. Як передбачено цією нормою, штрафні (фінансові) санкції до платників податків не застосовуватимуться за результатами їх діяльності у 2015 році за порушення порядку обчислення, правильності заповнення податкових декларацій із прибутку та повноту сплати податку на прибуток.
5. Уведено тимчасовий захід щодо стягнення податковими органами із платників податків суми податкового боргу без рішення суду (п. 32 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Такий захід запроваджується на півроку (на період із 01.01.15 по 01.07.15 р.). Борги можна буде стягувати за рахунок готівкових коштів платника податків або ж за рахунок коштів, що перебувають на його рахунках. При цьому рішення про стягнення коштів прирівняно до виконавчого документа, який підлягає негайному виконанню. Порядок здійснення таких стягнень має бути встановлено Кабміном. Проте таку можливість податкових органів щодо стягнення боргів без судового рішення встановлено не для всіх податкових боргів, а в разі виконання відразу декількох умов:
- по-перше, якщо сума боргу перевищує 5 млн грн.;
- по-друге, якщо відсутні зобов’язання держави щодо повернення платнику податків помилково та/або надмірно сплачених ним грошових зобов’язань;
- по-третє, це стосується тих грошових зобов’язань, які платник податків самостійно задекларував у поданій податковій декларації або в уточнюючому розрахунку.
Коментарі до матеріалу