Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Роботодавці не зобов'язані самостійно шукати працівників з інвалідністю для виконання нормативу

Сторони спору

Позивач – відділення Фонду соцзахисту інвалідів (далі – Фонд); відповідач – підприємство.

Обставини справи

Згідно з відомостями, зазначеними підприємством у формі № 10-ПІ «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затвердженій наказом Мінпраці та соцполітики від 10.02.07 р. № 42 (далі – форма 10-ПІ), середньооблікова чисельність штатних працівників за 2016 рік становить 66 чоловік, середньооблікова чисельність штатних працівників з інвалідністю – 0 чоловік, чисельність працівників з інвалідністю, яких підприємство мало працевлаштувати згідно з нормативом, – 3 людини. Підприємство направляло до центру зайнятості звіт за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженою наказом Мінсоцполітики від 31.05.13 р. № 316, про наявність вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю. З листа центру зайнятості від 06.04.17 р. випливає, що підприємством протягом 2016 року подавалися звіти за формою № 3-ПН, а центром зайнятості на підприємство особи з інвалідністю не направлялися, тобто відмов у працевлаштуванні таких осіб за направленням центру зайнятості з боку підприємства не було. Проте Фонд застосував до підприємства адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Оскільки суму зазначених санкцій підприємство в добровільному порядку не сплатило, Фонд звернувся до суду за стягненням цих сум. Суд першої інстанції залишив позов Фонду без задоволення. Апеляційний суд залишив рішення окружного суду без змін. Тоді Фонд подав касаційну скаргу.

Позиція позивача (Фонду)

Підприємство, порушуючи вимоги, установлені ст. 19, 20 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII (далі – Закон № 875), не сплатило суми адміністративно-господарських санкцій. Причина накладення санкцій: відповідачем не були зроблені всі необхідні дії з працевлаштування осіб з інвалідністю. Подання до центру зайнятості форми № 3-ПН не є належним виконанням покладеного на роботодавця обов'язку з працевлаштування осіб з інвалідністю.

На чиєму боці суд

Касаційна скарга Фонду залишена без задоволення (постанова ВСУ від 24.02.20 р., ЄДРСР, реєстр. № 87779435).

Аргументи суду

  1. Згідно зі ст. 19 Закону № 875 для роботодавців (юросіб і підприємців) норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю встановлюється в розмірі 4 % від середньооблікової чисельності штатних працівників за рік, а якщо працює від 8 до 25 чоловік – у кількості одного робочого місця.
  2. У разі невиконання зазначеного нормативу роботодавець повинен сплатити штраф, передбачений ч. 1 ст. 20 Закону № 875. Сума штрафу розраховується і сплачується роботодавцем самостійно у строк до 15 квітня року, що настає за тим, у якому не виконано норматив.
  3. Згідно з п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону від 05.07.12 р. № 5067-VI роботодавці зобов'язані своєчасно і в повному обсязі подавати інформацію про попит на робочу силу (вакансії) до центру зайнятості. Робиться це шляхом подання звіту за формою № 3-ПН не пізніше ніж через 3 робочих дні з дати відкриття вакансії. Оскільки періодичність подання такої форми законодавчо не встановлена, достатньо разового інформування центру зайнятості про кожну відкриту вакансію, призначену для працевлаштування особи з інвалідністю. У цьому випадку вважається, що роботодавець вжив необхідних заходів для виконання нормативу.

Висновок

Навіть якщо робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю, залишаться незайнятими, роботодавця не мають права оштрафувати за невиконання нормативу, якщо:

  • робочі місця для осіб з інвалідністю були створені ним згідно з нормативами, установленими ст. 19 Закону № 875;
  • центр зайнятості був належним чином проінформований про наявність вакансій для осіб з інвалідністю;
  • з боку роботодавця не було відмов у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за направленням центру зайнятості
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали