Постачання товару неналежної якості: як пред’явити претензію
У консультації розповімо про порядок пред’явлення та особливості складання претензії контрагенту, який поставив неякісний товар.
Правові наслідки постачання неякісного товару
Відповідно до ч. 1 ст. 678 ЦК покупець, якому передано товар неналежної якості, має право, незалежно від можливості використання товару за призначенням, вимагати від продавця на свій вибір:
- пропорційного зменшення ціни;
- безплатного усунення дефектів товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення дефектів товару.
У випадку істотного порушення вимог до якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які з’являлися неодноразово або з’явилися знову після їхнього усунення), покупець може на свій розсуд (ч. 2 ст. 679 ЦК):
- відмовитися від договору та вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару.
Згідно із ч. 2 ст. 675 ЦК у договорі може бути встановлений строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк). Неякісний товар може бути повернутий продавцю (постачальнику) у межах строку придатності або гарантійного строку.
Зверніть увагу: постачальник (виробник) зобов’язаний за свій рахунок усунути дефекти виробу, виявлені протягом гарантійного строку, або замінити товар, якщо не доведе, що дефекти виникли внаслідок порушення покупцем (споживачем) правил експлуатації або зберігання виробу (ч. 6 ст. 269 ГК). |
У випадку усунення дефектів у виробі з гарантійним строком цей строк продовжується на час, протягом якого він не використовувався через дефект, а при заміні виробу – обчислюється заново із дня заміни.
При виявленні недоліків товару після закінчення гарантійного строку продавець несе відповідальність, якщо покупець доведе, що ці недоліки виникли до передачі йому товару або із причин, що існували до цього моменту (ч. 5 ст. 680 ЦК).
У випадку постачання товарів неналежної якості покупець (отримувач) має право стягнути з виготовлювача (постачальника) штраф у розмірі, передбаченому ст. 231 ГК, якщо інший розмір не встановлено законом або договором (ч. 7 ст. 269 ГК).
Позови, що випливають із постачання товарів неналежної якості, можуть бути пред’явлені протягом шести місяців із дня встановлення покупцем у належному порядку недоліків поставлених йому товарів (ч. 8 ст. 269 ГК).
Складання претензії
Виявивши недоліки в отриманому товарі, суб’єкт господарювання (далі – СГ) має право звернутися до контрагента із претензією, виклавши в ній ситуацію з товаром, що склалася. Зазначимо, що покупець може пропустити процедуру подання претензії постачальнику й відразу звернутися до суду, однак це забере більше часу.
На сьогодні форму претензії діючим законодавством не встановлено. Однак ст. 222 ГК містить перелік її обов’язкових реквізитів, а саме:
- повне найменування та поштові реквізити заявника претензії та СГ, якому вона пред’являється;
- номер претензії та дата пред’явлення;
- обставини, через які пред’явлено претензію (наприклад, невідповідність товару умовам договору);
- докази, що підтверджують ці обставини;
- вимоги заявника з посиланнями на нормативні акти або пункт контракту (наприклад, проведення гарантійного ремонту);
- сума претензії та її розрахунок (якщо претензія підлягає грошовій оцінці);
- платіжні реквізити заявника претензії;
- перелік документів, доданих до претензії, та інші докази.
Документи, що підтверджують вимоги заявника, додаються в оригіналах або у вигляді належним чином засвідчених копій. До претензії можна не додавати документи, якщо вони є в другої сторони, а в самій претензії слід послатися на них (ч. 4 ст. 222 ГК).
Претензія підписується уповноваженою особою СГ (заявника) або його представником і направляється адресату замовленим чи цінним листом або вручається під підпис (якщо можливо).
Рекомендуємо при врученні претензії під підпис указувати П. І. Б. і посаду особи, яка її отримала (контрагента або його представника), дату передачі та вхідний номер (якщо можливо). |
Які документи слід додати до претензії?
Якщо в договорі не встановлено порядок приймання товарів, застосовуються норми Інструкцій № П-6 і № П-7. У п. 40 Інструкції № П-7 урегульовано питання фіксації факту постачання продукції неналежної якості. Так, до претензії на постачання неякісної продукції слід додати:
- акт про фактичну якість і комплектність товару;
- пакувальні ярлики з тарних місць, у яких установлено неналежну якість і некомплектність продукції;
- ТТН;
- документ, що підтверджує повноваження представника, який брав участь у прийманні товарів;
- акт, у якому зазначено кількість оглянутої продукції та характер виявлених при прийманні дефектів (складається після приймання продукції за участю представника постачальника). Якщо продукція переводиться в більш низький сорт, покупець повинен обґрунтувати це в акті з посиланням на стандарт, технічну умову, інші обов’язкові правила;
- акт відбору зразків (проб) і висновок за результатами аналізу (випробування) відібраних зразків (проб) (за умови, що такий відбір передбачено техумовами, стандартами, договором постачання);
- інші документи, які можуть свідчити про причини псування, погіршення якості продукції або її некомплектності (комерційні акти, для швидкопсувних вантажів – відомості про льодопостачання, температурний режим, а також відомість подачі та прибирання вагонів, пам’ятка прийомоздавача при вивантаженні вантажу засобами вантажоотримувачів у місцях загального користування та ін.).
Строк пред’явлення претензії
Нині діюче законодавство не встановлює конкретних строків для такої ситуації. Як варіант, загляньте до договору постачання або купівлі-продажу та перевірте, чи не врегульоване це питання договором.
За загальним правилом при виявленні дефектів товару покупець має право пред’явити претензію протягом гарантійного строку (ч. 3 ст. 680 ЦК).
Якщо сторони не встановили в договорі гарантійний строк на товар, то покупець може пред’явити продавцю (виробнику) претензії за умови, що недоліки були виявлені протягом 2 років (ч. 2 ст. 680 ЦК).
Відповідь на претензію
Зазвичай претензія розглядається в місячний строк із дня її отримання (ч. 6 ст. 222 ГК). Форму відповіді на претензію законодавчо не затверджено, тому відповідь складається в довільній формі. Рекомендуємо вказати в ній:
- повне найменування та поштові реквізити СГ, який дає відповідь, і СГ, якому направляється відповідь;
- дату та номер відповіді;
- дату та номер претензії, на яку дається відповідь;
- спосіб задоволення претензії – якщо претензію визнано повністю або частково;
- мотиви відхилення претензії з посиланням на відповідні нормативні акти та документи, що обґрунтовують її відхилення, – якщо претензію відхилено повністю або частково;
- перелік доданих до відповіді документів та інших доказів.
Відповідь на претензію підписується уповноваженою особою СГ або представником і направляється рекомендовним або цінним листом або вручається під підпис.
Висновки
Про виявлення в товарі недоліків слід повідомити контрагента. Зробити це можна, направивши йому претензію. Претензійний порядок урегулювання спорів має ряд переваг перед судовим розглядом. Насамперед, це більш швидке вирішення спору.
Також урахуйте, що відповідно до ч. 8 ст. 269 ГК позовні заяви про постачання неякісного товару можуть бути пред’явлені покупцем протягом 6 місяців із дня встановлення в належному порядку недоліків поставленого товару.
Зразок
<...> Товариство з обмеженою відповідальністю «Марс» код ЄДРПОУ 153685247 адреса: м. Київ, просп. В. Маяковського, буд. 86 поштовий індекс: 02358 тел. + 38(056) 788-00-00 е-mail: mars1@gmail.com Кому: Товариству з обмеженою відповідальністю «Меркурій» адреса: м. Київ, провулок Хрестовий, буд. 125 поштовий індекс: 02001 тел. +38(067) 258-25-36 е-mail: merkuriiy@gmail.com Вих. № 98 від 03.06.19 р. Претензія у зв’язку з виявленням недоліків товару Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Марс» (далі – ТОВ «Марс») і Товариством з обмеженою відповідальністю «Меркурій» (далі – ТОВ «Меркурій») був укладений договір поставки від 13.05.19 р. № 23 (далі – Договір). Відповідно до п. 1.1 Договору ТОВ «Меркурій» зобов’язувалось поставити візки вантажні ТОРГМАШ ТГ-150М, а ТОВ «Марс» – оплатити і прийняти товар згідно зі специфікацією № 1, яка є невід’ємною частиною Договору. На підставі товарно-транспортної накладної від 20.05.19 р. ТОВ «Меркурій» поставило за передоплатою візки вантажні ТОРГМАШ ТГ-150М у кількості 30 шт. на загальну суму 135 000 грн. Згідно з п. 4.2 Договору ТОВ «Марс» перевірило якість товару протягом 10 днів з моменту поставки і виявило неякісний товар у кількості 5 шт. на загальну суму 22 500 грн. Під час перевірки було встановлено, що колеса з гумовою шиною пошкоджені – пропускали повітря. Як визначено п. 5.3 Договору, невідповідність поставленого товару якості, зазначеній у п. 2.3 Договору, підтверджується актом про відповідність якості товару від 23.05.19 р. Нормою ч. 5 ст. 269 Господарського кодексу передбачено, що постачальник (виробник) гарантує якість товарів у цілому. Гарантійний строк на комплектуючі вироби і складові частини вважається рівним гарантійному строку на основний виріб, якщо інше не обумовлено договором або стандартами (технічними умовами) на основний виріб. Згідно з ч. 2. ст. 679 Цивільного кодексу у разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з’явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором:
На підставі вищевикладеного ПРОСИМО:
Для розгляду цієї претензії додатково подаємо акт про відповідність якості товару від 23.05.19 р. У разі невиконання цієї вимоги ТОВ «Марс» буде вимушене звернутися до суду з позовними вимогами про стягнення з ТОВ «Меркурій» суми вартості 5 візків вантажних ТОРГМАШ ТГ-150М, штрафних санкцій за поставку товара неналежної якості, судових витрат. Директор ТОВ «Марс» (підпис) С. А. Даниленко <...> |
Коментарі до матеріалу