Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Хто має право видавати наказ про проведення позапланової перевірки

Сторони спору

Позивач – ТОВ; відповідач – орган ДФС.

Обставини справи

22.05.19 р. органом ДФС був виданий наказ про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ на предмет правильності нарахування та сплати ПДВ і податку на прибуток за 2017 рік за взаєморозрахунками з іншим ТОВ. Згідно із цим наказом документальна позапланова перевірка призначена у зв'язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб ГУ ДФС, які здійснювали перевірку ТОВ на підставі наказів ГУ ДФС від 02.04.19 р. і від 03.05.19 р. Начальникові ГУ ДФС доручено забезпечити проведення цієї перевірки.

На підставі наказу ДФС України від 22.05.19 р. начальником ГУ ДФС видано наказ від 23.05.19 р. «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ». Проте ТОВ звернулося до суду з вимогою визнати незаконним і скасувати цей наказ. Суд першої інстанції задовольнив вимоги позивача, тоді відповідач – орган ДФС звернувся до апеляційного суду.

Позиції сторін

Відповідач (орган ДФС). Спірний наказ від 23.05.19 р. був виданий правомірно на підставі пп. 78.1.12 Податкового кодексу (далі – ПК). Тому відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення про відмову в позові ТОВ.

На чиєму боці суд

Суд відмовив органу ДФС у задоволенні скарги – рішення суду першої інстанції залишене в силі без змін (Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду України від 06.11.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 85645164).

Аргументи суду

1. Згідно з п. 78.4 ПК про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформляється наказом. Проведення документальної позапланової перевірки можливе тільки за умови дотримання вимог ст. 42 ПК. А саме: якщо платник податків був повідомлений про призначення такої перевірки заздалегідь і до її початку йому була вручена копія наказу про проведення у нього документальної позапланової перевірки.

2. Зі змісту пп. 78.1.12 ПК випливає висновок, що документальна позапланова виїзна перевірка призначається тільки за наявності таких взаємопов'язаних обставин:

а) контролюючий орган вищого рівня – у порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня – виявив факт невідповідності висновків акта перевірки вимогам законодавства або факт неповного з'ясування питань, які слід було з'ясувати під час перевірки для винесення об'єктивного висновку;

б) стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили перевірку платника податків, розпочато службове розслідування або вони повідомлені про підозру в скоєнні кримінального злочину.

3. Наказ про проведення документальної позапланової перевірки за вищезгаданими підставами приймається виключно ДФС України як контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня. При цьому пп. 78.1.12 ПК не передбачає видання будь-якого додаткового наказу контролюючим органом нижчого рівня.

4. Наказ ДФС від 22.05.19 р. є самостійною підставою для проведення перевірки і не містить формулювання про зобов'язання іншого податкового органу провести перевірку або видати наказ про призначення перевірки.

5. Позапланова перевірка позивача пов'язана з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб ГУ ДФС. Відповідач, видаючи оспорюваний наказ від 23.05.19 р., фактично узяв на себе повноваження контролюючого органу вищого рівня ДФС.

6. У наказі ДФС від 22.05.19 р. зазначено обов'язок начальника ГУ ДФС забезпечити проведення перевірки, але це не вважається обов'язком щодо видання будь-якого додаткового наказу контролюючим органом нижчого рівня.

Висновок

Позапланова перевірка платника податків, що призначається у зв'язку зі службовим розслідуванням стосовно осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили перевірку цього платника податків, може бути призначена виключно на підставі наказу ДФС України. При цьому видання додаткового наказу органом ДФС нижчого рівня не вимагається.

Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
13.05.2025
Алкоголь, тютюн та пальне: штрафи у сфері ліцензування
У статті розглянемо, які штрафи застосовуються за порушення у сфері ліцензування щодо алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального. З 2025 року правила ліцензування господарської діяльності з виробництва, торгівлі, зберігання алкоголю, тютюнових виробів та пального змінилися. Не всім суб'єктам ...
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
Кращі матеріали