Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Коли штрафи за неведення обліку товарніх запасів підлягають скасуванню


Сторони спору

Позивач – ТОВ, відповідач – орган ДПС.

Обставини справи

Орган ДПС планував провести фактичну перевірку магазину, що належить ТОВ. Перед початком перевірки податківці пред’явили направлення на перевірку, які були оформлені з порушеннями (не зазначено найменування та реквізити об’єкта перевірки, підстави для проведення перевірки). ТОВ не допустило їх до перевірки, але, незважаючи на це, представники органів ГПС все одно провели перевірили магазин та склали акт. У ньому було зафіксовано, що позивач не подав для перевірки супровідні облікові документи, свідоцтва про якість, ТТН, і в підсумку зроблено висновок, що позивач не веде облік товарних запасів за місцем їх реалізації, чим порушує вимоги п. 3 ст. 12 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР (далі - Закон № 265). На підставі цього акта до ТОВ були застосовані штрафні санкції, передбачені ст. 20 Закону № 265.

ТОВ оскаржило рішення органу ДПС про застосування штрафу до адміністративного суду. Суд першої інстанції задовольнив позов, а суд апеляційної інстанції залишив це рішення діючим. Орган ДПС оскаржив судові рішення в касаційному порядку.

Позиції сторін

Позивач. Просить відмовити в задоволенні касаційної скарги.

Відповідач. Просить скасувати винесені судові рішення й відмовити в задоволенні позову.

На чиєму боці суд

Суд був на боці позивача (ТОВ) (постанова ВСУ від 13.02.20 р., ЄДРСР, реєстр. № 87601746), відмовив у задоволенні касаційної скарги й залишив без зміни винесені судові рішення.

Аргументи суду

  1. Згідно з п. 81.1 ПК посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної та фактичної перевірки за наявності підстав, визначених ПК, і за умови пред’явлення направлення на перевірку; копії наказу про проведення перевірки; службових посвідчень осіб, зазначених у направленні на перевірку.
  2. Непред’явлення платникові податків (його посадовим (службовим) особам, уповноваженому представникові або особам, які фактично здійснюють розрахункові операції) цих документів або пред’явлення зазначених документів, оформлених із порушенням вимог, установлених п. 81.1 ПК, є підставою для недопуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
  3. Судами попередніх інстанцій установлено та не спростовано доводами касаційної скарги, що направлення представників органу ДПС оформлені з порушенням ст. 81 ПК, оскільки в них не зазначено об’єкт, який перевірявся, підставу для перевірки, а також посада особи, яка буде проводити перевірку.
  4. Судами попередніх інстанцій вивчено облікові документи на товар, а матеріали справи містять їхні копії. Подані позивачем документи спростовують твердження відповідача про порушення позивачем вимог п. 12 ст. 3 Закону № 265.

Висновок

У розглянутій ситуації штраф до суб’єкта господарювання був застосований неправомірно, тому що перевіряючих не допустили до перевірки із цілком законних підстав, тому й документи на товар їм ніхто не пред’являв. Але це зовсім не означає, що підприємство не вело обліку товару, реалізованого в магазині. Це ще раз підтверджує, наскільки уважним потрібно бути при допуску контролюючих органів до здійснення перевірки.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали