Податкові зобов'язання нараховуються згідно з п. 198.5 ПК: як із 1 квітня оформляти податкові накладні?
12.04.2016 1295 0 1
Ситуація. Підприємство займається двома видами діяльності – один обкладається ПДВ, другий звільнений від оподаткування. У ході своєї діяльності підприємство:
- придбаває товари, призначені для використання в неоподатковуваних операціях повністю або частково;
- починає використовувати в неоподатковуваних операціях (повністю або частково) товари, раніше придбані для використання в операціях, що обкладаються ПДВ.
Запитання: як із 01.04.16 р. оформляти податкові накладні (далі – ПН) для нарахування податкових зобов'язань?
Коротка відповідь: у цій ситуації можуть бути оформлені як зведені, так і разові ПН.
Аналіз ситуації
Перш за все нагадаємо, що податкові зобов'язання згідно з п. 198.5 Податкового кодексу (далі – ПК) виникають, якщо товари (послуги), необоротні активи:
- придбаваються для використання в неоподатковуваних операціях. У цьому випадку напрям використання активів відомий уже при їх придбанні. Тому податкові зобов'язання нараховуються на дату придбання (першої події);
- придбавалися спочатку для використання в оподатковуваних операціях, а потім починають використовуватися в неоподатковуваних. У цьому випадку міняється напрям використання активів. Тому податкові зобов'язання нараховуються на дату початку використання таких активів в неоподатковуваних операціях.
Пунктами 198.5, 199.1 ПК передбачено, що платник ПДВ для нарахування податкових зобов'язань може виписати зведену ПН не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду. Проте оформлення зведеної ПН – це право, а не обов'язок платника ПДВ (лист ДФС від 23.09.15 р. № 22171/10/28-10-06-11). Тому для нарахування податкових зобов'язань може бути виписана і звичайна ПН – на дату виникнення податкових зобов'язань.
Ми вже писали про особливості заповнення нової форми ПН і наводили наочні числові приклади заповнення ПН при постачаннях товарів, що обкладаються ПДВ за ставками 7 % та 20 %, підсумкових ПН, а також приклади заповнення ПН філіями.
Зараз розповімо конкретно про особливості заповнення зведеної та звичайної ПН, оформлених згідно з вимогами п. 198.5, 199.1 ПК, з 1 квітня 2016 року.
Зведені ПН
Порядок заповнення зведених ПН за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (далі – Наказ № 1307, Порядок № 1307), передбачає такі особливості:
- у лівому верхньому кутку ПН у графі «Зведена податкова накладна» робиться позначка «X». Також ставиться позначка «Х» у графі «Не підлягає видачі отримувачеві (покупцеві») і зазначається відповідний тип причини: 08 – ПН складена на постачання для операцій, що не є об'єктом обкладення ПДВ; 09 – на постачання для операцій, звільнених від обкладення ПДВ; 04 – на постачання в межах балансу для невиробничого використання; 13 – у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів (послуг) не в господарській діяльності;
-
у заголовній частині ПН (п. 11 Порядку № 1307):
– у графі «Одержувач (покупець)» – зазначається власне найменування (П. І. Б.);
– у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» – проставляється умовний ІПН «600000000000»; - у розділі А (пп. 8 п. 16 Порядку № 1307): рядки VII–IX не заповнюються;
-
у розділі Б (пп. 1, 8 п. 16 Порядку № 1307):
– у графі 2 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» – зазначаються дати складання і порядкові номери ПН, складених постачальниками товарів (послуг), необоротних активів, за якими визначаються податкові зобов'язання;
– у графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги, умовне позначення» – ставиться «грн.»;
– графи 3, 5–9 – не заповнюються (рекомендуємо заповнювати гр. 8).
Разові ПН
Разова ПН за формою, затвердженою Наказом № 1307, заповнюється таким чином (п. 12 Порядку № 1307):
- у рядку «Індивідуальний податковий номер одержувача (покупця)» – проставляється умовний ІПН «400000000000»;
- у рядку «Одержувач (покупець)» – платник податків зазначає власне найменування (П. І. Б.).
Приклад 1
У квітні 2016 року ТОВ «Гріна» (ІПН 111111111111) придбало товари за ПН від 01.04.16 р. № 12 на суму 7 100 грн. (крім того ПДВ – 1 420 грн.) і за ПН від 07.04.16 р. № 135 на суму 2 000 грн. (крім того ПДВ – 400 грн.) для використання у звільнених від ПДВ операціях.
Приклад заповнення зведеної ПН – див. фрагмент 1 у кінці консультації.
Приклад 2
У січні 2016 року підприємство ТОВ «Гріна» (ІПН 111111111111) придбало шпалери для використання в оподатковуваних операціях. Вартість шпалер – 4 500 грн. (крім того ПДВ – 900 грн.). 25.04.16 р. шпалери були використані в операції, звільненій від ПДВ.
Приклад заповнення разової ПН – див. фрагмент 2 у кінці консультації.
Коментарі до матеріалу