Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оновилися коди УКТЗЕД: як тепер заповнювати ПН?

У чому суть проблеми: з 03.07.20 р. набув чинності новий Митний тариф України (Закон від 04.06.20 р. № 674-IX, далі – Закон № 674), і починаючи із цієї дати діють оновлені коди УКТзЕД. Звичайно, у платників ПДВ виникло запитання: код якої версії УКТЗЕД зазначати в податкових накладних (далі – ПН), що оформляються на постачання товарів, які були придбані до 03.07.20 р.?


Що змінилося?

Законом № 674 коди УКТЗЕД версії 2012 року були замінені на коди УКТЗЕД версії 2017 року. При цьому багато кодів товарних позицій залишилися колишніми повністю, деякі коди залишилися колишніми на рівні перших чотирьох цифр, що важливо при постачаннях українського товару (у цьому випадку можна зазначати чотиризначний код УКТЗЕД), а також з'явилися нові коди.

Увага! Наказом Держмитслужби від 01.07.20 р. № 234 затверджено перехідну таблицю зі старих кодів УКТЗЕД (версія 2012 року) на ті, що діють із 03.07.20 р. (версія 2017 року).

Як користуватися цією таблицею?

Між кодами, які не змінилися, стоїть знак «=».

Якщо ж відбулася зміна коду, тоді між старим і новим кодом стоїть знак «–».

А ось знак «ех» означає, що відповідна товарна підкатегорія з кодом УКТЗЕД версії 2017 року два і більше разів зустрічається у стовпчику УКТЗЕД 2017 року перехідної таблиці та містить частину товарів відповідної товарної підкатегорії версії 2012 року. Іншими словами, це означає, що ті товарні позиції, які за версією 2012 року класифікувалися під одним кодом УКТЗЕД, за версією 2017 року класифікуються під різними кодами. Завважимо, що очікуються пояснення з боку Держмитслужби щодо порядку кодування таких товарів.

Як оформляти ПН?

Отже, проблема у платників ПДВ виникла при кодуванні товарів, придбаних до 03.07.20 р., які продаються починаючи із цієї дати. Який код УКТЗЕД слід зазначити: старий чи новий? Адже, як показує практика, невідповідність вхідних і вихідних кодів УКТЗЕД призводить до блокування ПН.

Податкова служба довго мовчала із цього приводу, але 04.08.20 р. на її офіційному вебпорталі з'явилося роз'яснення про заповнення ПН у зв'язку з оновленими кодами УКТЗЕД, а 10.08.20 р. – Інформаційний лист № 14. Давайте дізнаємося, які ситуації розглянуто в цих роз'ясненнях.

Ситуація 1

Платник ПДВ здійснює постачання товарів, придбаних ним на митній території України або ввезених в Україну в період по 02.07.20 р. включно.

У цій ситуації у графі 3.1 ПН слід зазначити код УКТЗЕД версії 2012 року. Тобто той код, який був зазначений або в ПН, отриманій від постачальника у разі придбання цих товарів в Україні, або в митній декларації у разі їх імпорту. Тоді у платника ПДВ вхідні та вихідні коди УКТЗЕД повинні бути однаковими.

Ситуація 2

Платник ПДВ продає товар, придбаний ним на території України або ввезений в Україну починаючи з 03.07.20 р.

У цій ситуації у графі 3.1 ПН, ясна річ, слід зазначати вже новий код УКТЗЕД версії 2017 року. Вхідні та вихідні коди УКТЗЕД збігатимуться.

Ситуація 3

Платник ПДВ поставляє одному покупцеві товар, частина якого була придбана в Україні (або імпортована) в період до 03.07.20 р., а частина – починаючи із цієї дати.

Як бачимо, тут ідеться про продаж товару з однаковим найменуванням, але з різними кодами УКТЗЕД. У цій ситуації в ПН слід заповнити два рядки:

  • один рядок – для товару, придбаного до 03.07.20 р., і у ньому в графі 3.1 треба зазначити старий код УКТЗЕД версії 2012 року;
  • другий рядок – для товару, придбаного починаючи з 03.07.20 р., і тут у графі 3.1 потрібно проставити новий код УКТЗЕД версії 2017 року.

А як бути, якщо за ланцюжком буде більше продажів, причому початок продажів у цьому ланцюжку відбувся до 03.07.20 р.?

Як роз’яснюється в Інформаційному листі № 14 (відповідь на запитання 3), джерелом інформації про дати придбання товару є митні декларації та отримані від постачальника ПН, зареєстровані в ЄРПН. Наприклад, покупець перерахував передоплату за товар 30.06.20 р., товар було отримано 06.07.20 р. Постачальником ПН була оформлена 30.06.20 р., і в ній були вказані коди УКТЗЕД версії 2012 року. Як випливає з роз’яснення податкової, товар в подальшому поставляється з кодом УКТЗЕД версії 2012 року, оскільки такий код указаний у ПН, отриманій від постачальника цього товару.

Виходить, що у всіх наступних перепродажах для визначення версії кодів УКТЗЕД слід відштовхуватися від дати оформлення ПН на перший продаж в ланцюжку – навіть незважаючи на той факт, що покупець буде продавати товар, придбаний у постачальника до 03.07.20 р., вже після цієї дати.

Відзначимо, що такий підхід суперечить логіці, запропонованій податківцями для заповнення графи 3.1 ПН (див. ситуації 1 і 2). Звісно, при такому підході вхідні та вихідні коди УКТЗЕД будуть однаковими, але чи не викличе такий порядок оформлення ПН запитань у контролерів під час перевірки другого або третього контрагента в ланцюжку? І чи може платник ПДВ бути впевненим у тому, що в отриманій від постачальника ПН коди вказані згідно з попереднім ланцюжком поставок? Адже постачальник міг просто допустити помилку.

З огляду на неоднозначність роз’яснень податкової рекомендуємо платникам ПДВ, які купують товари для подальшого перепродажу, отримати індивідуальне роз’яснення щодо вибору версії кодів УКТЗЕД.

Як оформляти РК?

Тепер подивимося, що роз'яснила податкова стосовно особливостей оформлення розрахунку коригування (далі – РК).

Ситуація 4

Покупець повертає постачальникові товар, отриманий від постачальника до 03.07.20 р.

У цьому випадку у графі 4.1 РК зазначається старий код УКТЗЕД версії 2012 року (тобто той код, який був зазначений і в ПН).

Відповідно, якщо РК складається до ПН, оформленої на продаж товару починаючи з 03.07.20 р., то в РК потрібно зазначати нові коди УКТЗЕД.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
17.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
08.09.2025
Чи буде штраф за несвоєчасну реєстрацію нульового РК?
Нульовий РК до податкової накладної зареєстровано із запізненням, але це не вплинуло на суму податкових зобов’язань. Ми відповіли на запитання, чи здатна несвоєчасна реєстрація такого РК призвести до застосування штрафу. Реєстрація податкових накладних Ситуація. У червні на дату отримання ав...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
17.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
Кращі матеріали