Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оновилися коди УКТЗЕД: як тепер заповнювати ПН?

У чому суть проблеми: з 03.07.20 р. набув чинності новий Митний тариф України (Закон від 04.06.20 р. № 674-IX, далі – Закон № 674), і починаючи із цієї дати діють оновлені коди УКТзЕД. Звичайно, у платників ПДВ виникло запитання: код якої версії УКТЗЕД зазначати в податкових накладних (далі – ПН), що оформляються на постачання товарів, які були придбані до 03.07.20 р.?


Що змінилося?

Законом № 674 коди УКТЗЕД версії 2012 року були замінені на коди УКТЗЕД версії 2017 року. При цьому багато кодів товарних позицій залишилися колишніми повністю, деякі коди залишилися колишніми на рівні перших чотирьох цифр, що важливо при постачаннях українського товару (у цьому випадку можна зазначати чотиризначний код УКТЗЕД), а також з'явилися нові коди.

Увага! Наказом Держмитслужби від 01.07.20 р. № 234 затверджено перехідну таблицю зі старих кодів УКТЗЕД (версія 2012 року) на ті, що діють із 03.07.20 р. (версія 2017 року).

Як користуватися цією таблицею?

Між кодами, які не змінилися, стоїть знак «=».

Якщо ж відбулася зміна коду, тоді між старим і новим кодом стоїть знак «–».

А ось знак «ех» означає, що відповідна товарна підкатегорія з кодом УКТЗЕД версії 2017 року два і більше разів зустрічається у стовпчику УКТЗЕД 2017 року перехідної таблиці та містить частину товарів відповідної товарної підкатегорії версії 2012 року. Іншими словами, це означає, що ті товарні позиції, які за версією 2012 року класифікувалися під одним кодом УКТЗЕД, за версією 2017 року класифікуються під різними кодами. Завважимо, що очікуються пояснення з боку Держмитслужби щодо порядку кодування таких товарів.

Як оформляти ПН?

Отже, проблема у платників ПДВ виникла при кодуванні товарів, придбаних до 03.07.20 р., які продаються починаючи із цієї дати. Який код УКТЗЕД слід зазначити: старий чи новий? Адже, як показує практика, невідповідність вхідних і вихідних кодів УКТЗЕД призводить до блокування ПН.

Податкова служба довго мовчала із цього приводу, але 04.08.20 р. на її офіційному вебпорталі з'явилося роз'яснення про заповнення ПН у зв'язку з оновленими кодами УКТЗЕД, а 10.08.20 р. – Інформаційний лист № 14. Давайте дізнаємося, які ситуації розглянуто в цих роз'ясненнях.

Ситуація 1

Платник ПДВ здійснює постачання товарів, придбаних ним на митній території України або ввезених в Україну в період по 02.07.20 р. включно.

У цій ситуації у графі 3.1 ПН слід зазначити код УКТЗЕД версії 2012 року. Тобто той код, який був зазначений або в ПН, отриманій від постачальника у разі придбання цих товарів в Україні, або в митній декларації у разі їх імпорту. Тоді у платника ПДВ вхідні та вихідні коди УКТЗЕД повинні бути однаковими.

Ситуація 2

Платник ПДВ продає товар, придбаний ним на території України або ввезений в Україну починаючи з 03.07.20 р.

У цій ситуації у графі 3.1 ПН, ясна річ, слід зазначати вже новий код УКТЗЕД версії 2017 року. Вхідні та вихідні коди УКТЗЕД збігатимуться.

Ситуація 3

Платник ПДВ поставляє одному покупцеві товар, частина якого була придбана в Україні (або імпортована) в період до 03.07.20 р., а частина – починаючи із цієї дати.

Як бачимо, тут ідеться про продаж товару з однаковим найменуванням, але з різними кодами УКТЗЕД. У цій ситуації в ПН слід заповнити два рядки:

  • один рядок – для товару, придбаного до 03.07.20 р., і у ньому в графі 3.1 треба зазначити старий код УКТЗЕД версії 2012 року;
  • другий рядок – для товару, придбаного починаючи з 03.07.20 р., і тут у графі 3.1 потрібно проставити новий код УКТЗЕД версії 2017 року.

А як бути, якщо за ланцюжком буде більше продажів, причому початок продажів у цьому ланцюжку відбувся до 03.07.20 р.?

Як роз’яснюється в Інформаційному листі № 14 (відповідь на запитання 3), джерелом інформації про дати придбання товару є митні декларації та отримані від постачальника ПН, зареєстровані в ЄРПН. Наприклад, покупець перерахував передоплату за товар 30.06.20 р., товар було отримано 06.07.20 р. Постачальником ПН була оформлена 30.06.20 р., і в ній були вказані коди УКТЗЕД версії 2012 року. Як випливає з роз’яснення податкової, товар в подальшому поставляється з кодом УКТЗЕД версії 2012 року, оскільки такий код указаний у ПН, отриманій від постачальника цього товару.

Виходить, що у всіх наступних перепродажах для визначення версії кодів УКТЗЕД слід відштовхуватися від дати оформлення ПН на перший продаж в ланцюжку – навіть незважаючи на той факт, що покупець буде продавати товар, придбаний у постачальника до 03.07.20 р., вже після цієї дати.

Відзначимо, що такий підхід суперечить логіці, запропонованій податківцями для заповнення графи 3.1 ПН (див. ситуації 1 і 2). Звісно, при такому підході вхідні та вихідні коди УКТЗЕД будуть однаковими, але чи не викличе такий порядок оформлення ПН запитань у контролерів під час перевірки другого або третього контрагента в ланцюжку? І чи може платник ПДВ бути впевненим у тому, що в отриманій від постачальника ПН коди вказані згідно з попереднім ланцюжком поставок? Адже постачальник міг просто допустити помилку.

З огляду на неоднозначність роз’яснень податкової рекомендуємо платникам ПДВ, які купують товари для подальшого перепродажу, отримати індивідуальне роз’яснення щодо вибору версії кодів УКТЗЕД.

Як оформляти РК?

Тепер подивимося, що роз'яснила податкова стосовно особливостей оформлення розрахунку коригування (далі – РК).

Ситуація 4

Покупець повертає постачальникові товар, отриманий від постачальника до 03.07.20 р.

У цьому випадку у графі 4.1 РК зазначається старий код УКТЗЕД версії 2012 року (тобто той код, який був зазначений і в ПН).

Відповідно, якщо РК складається до ПН, оформленої на продаж товару починаючи з 03.07.20 р., то в РК потрібно зазначати нові коди УКТЗЕД.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
28.03.2025
Постачальник відмовляється правильно оформити податкову накладну: як діяти покупцеві?
Ситуація. Постачальник оформив податкову накладну на неплатника ПДВ, хоча на дату її складання наше підприємство вже було зареєстровано як платник цього податку. Оформити правильну податкову накладну постачальник відмовляється. Що може зробити покупець у цій ситуації? Як змусити постачальника оформи...
17.03.2025
Заблоковано помилково оформлену ПН: чи можна не подавати документи для її розблокування?
Ситуація. Платником ПДВ було подано на реєстрацію податкову накладну (далі – ПН), але її реєстрацію було призупинено. Після цього з’ясувалось, що: або цю ПН було оформлено помилково, тобто на операцію постачання товарів (послуг), якої не було, або ПН має помилки в обов’язкових ...
07.03.2025
Режим експортного забезпечення ПДВ: аналізуємо роз’яснення ДПС
Режим експортного забезпечення (далі – РЕЗ) ПДВ при експорті окремих видів товарів  запрацював з 1 грудня 2024 року. Платники, які експортують товари, що підпадають під цей режим, уже випробували його на практиці. Але в процесі застосування РЕЗ виникають додаткові питання. Деякі з них вим...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
23.05.2025
Підприємець планує займатися зовнішньоекономічною діяльністю: чи потрібна акредитація на митниці?
Юрист відповідає на запитання, чи потрібно підприємцеві проходити акредитацію на митниці, якщо він має намір займатися експортом та імпортом товарів. Зовнішньоекономічна діяльність Підприємець планує зайнятися зовнішньоекономічною діяльністю: буде експортувати та імпортувати товари. Виникли запитан...
21.05.2025
Придбання сільгосппродукції у фізичних осіб
Іноді в суб’єктів господарювання виникає потреба придбати сільгосппродукцію у фізосіб. Наприклад, продукцію можуть купувати для перероблення або перепродажу, а худобу – для розведення, відтворення тощо. Тож у цій статті ми розповімо, як документально оформити операцію із закупівлі, чи по...
19.05.2025
Імпорт товарів та основних засобів: особливості сплати ПДВ і відображення права на податковий кредит
Вперше імпортуєте товари або обладнання? Дізнайтеся, коли та як сплачувати ПДВ, коли відобразити податковий кредит тощо. Перед підприємствами, які вперше збираються імпортувати товари або основні засоби, постає безліч запитань, а саме: коли та як сплачувати ПДВ, коли можна відобразити податковий кре...
Кращі матеріали