Оксана Продан: «Часто штрафують не за несплату податків, а за помилки у звітності»
27.02.2014 787 0 1
У Верховній Раді України зареєстровано чимало законопроектів, спрямованих на поліпшення умов ведення бізнесу. Однак вони будуть діяти тільки тоді, коли ефективно запрацюють суди, уведуть особисту відповідальність за дії або бездіяльність чиновників, а також мінімізують корупцію. Так уважає перший заступник голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Оксана Продан.
Оксана Продан народилася 16 квітня 1974 року в місті Чернівці.
У 1996 році закінчила Чернівецький державний університет за спеціальністю «Міжнародна економіка», у 2000-му – Інститут статистики, обліку та аудиту (за спеціальністю «Аудитор»), у 2002-му – Чернівецький національний університет (за спеціальністю «Правознавство»).
Очолювала ТОВ « СП Транс», працювала заступником директора ЗАТ « Укртранс-Чернівці», головою Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України, членом Координаційної ради з питань розвитку малого та середнього підприємництва. Є головою громадської організації «Всеукраїнське об'єднання підприємців малого та середнього бізнесу «Фортеця».
Після парламентських виборів-2012 увійшла до депутатської фракції «УДАР».
– Оксано Петрівно, Ви є співавтором законопроекту № 2571 від 19 березня 2013 року про внесення змін до ПК (щодо справедливої відповідальності платників податків). Чим викликані такі пропозиції?
– Частково ці ідеї вже почали реалізовувати через законопроект № 2054a від 17 травня 2013 року, до якого я внесла ряд виправлень. Зокрема, скасовано штрафи за помилки у звітності про доходи фізичних осіб. У профільному комітеті зміни підтримали і внесли завдяки прийняттю Закону № 657.
Сьогодні досить часто штрафують не за несплату податків, а за помилки у звітності, неподання або затримку декларацій. Свідоме ускладнення адміністрування податків і звітності (для збільшення розмірів штрафів) підсилює фіскальний тиск на українське виробництво. Насправді ж обов'язок платників податків – не звітувати, а платити податки.
– Яка подальша доля законопроекту № 3215-1 від 18 вересня 2013 року про внесення змін до Податкового кодексу (щодо посилення відповідальності посадових і службових осіб контролюючих органів)? Чому цей документ потрібно приймати?
– Взагалі-то ми внесли не один, а два законопроекти, які передбачають визначення відповідальності не тільки податківців, але й інших чиновників. Я впевнена, що економіка рівних можливостей не може працювати без дзеркальної відповідальності за свої дії або бездіяльність не тільки підприємців, але й контролюючих органів. Тільки особиста відповідальність зупинить ту лавину корупції, яка зараз гальмує бізнес.
– Розкажіть, будь ласка, про законопроект від 17 червня 2013 року № 2306а, яким визначаються прозорі правила електронної комерції.
– Це проект моєї колеги Ольги Белькової. Вона цим живе і робить усе можливе для його прийняття парламентом. Запропонований документ є одночасно і простим, і складним. Він установлює прозорі стосунки в інтернет-торгівлі, інтернет-обслуговуванні. Але дуже складно все передбачити. Є багато бажаючих «зарегулювати» цю сферу.
Думаю, цей проект потрібен для розвитку інноваційного бізнесу, запобігання корупції та зловживань у цій сфері.
– Як Ви ставитеся до ідеї про відмову від відповідальності за неподання електронної звітності з РРО? Адже до цього виявилися не готові навіть самі податківці.
– Я вважаю, що держава повинна надати платникам податків можливість подавати звітність як на паперових носіях, так і в електронному вигляді. Підприємці повинні мати можливість вибирати зручну й ефективну форму звітності. Сьогодні ж їх намагаються просто «загнати» в електронну звітність. Такі методи ніколи не застосовуються з хорошою метою і не приводять до позитивних результатів.
– Чому бізнес не довіряє такій новелі, як електронна перевірка?
– Так склалася історія відносин між платниками податків і тими, хто збирає ці податки. Не державна машина обслуговує громадян, а громадяни (платники податків) обслуговують тих, кого, по суті, найняли й утримують. Зараз немає прозорості адміністрування, немає прозорості у відносинах. Саме тому немає і сприйняття такої заочної перевірки.
– Яке Ваше ставлення до скасування або заміни ПДВ?
– Позитивне. Я вважаю, що ПДВ є корупційним податком. А в Україні ця корупція перейшла всі можливі межі.
– У минулому році Ви говорили про те, що бізнесмени стурбовані невідшкодуванням ПДВ. Ця проблема актуальна дотепер?
– Так, проблема залишилася. Відшкодування ПДВ далеке від автоматизму. А раніше введені додаткові строки реєстрації декларації використовуються для зменшення сум, які держава повинна була б відшкодовувати.
– Ви входили до числа співавторів законопроекту, який передбачав скасування збору за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів. Чим це викликане?
– Уведення утилізаційного збору було не екологічним, а лобістським рішенням. І місяці, що пройшли із дня прийняття цього закону, довели: коли вводили новий збір, про екологію ніхто не думав – жодна машина на утилізацію не прийнята. Але гроші за це збирали, і люди за це платили.
– Адміністрування єдиного внеску передали Міндоходів. Пенсійний фонд тепер не має до нього відношення. Що від цього змінилося?
– На першому етапі платники отримали нові проблеми, пов'язані зі здачею звітів і зарахуванням платежів. Далі обов'язково виникнуть складності з перевірками та непорозуміння при нарахуванні пенсій. А от чи буде спрощено адміністрування, чи об'єднають звітність із ЕСВ зі звітністю із ПДФО – незрозуміло.
Торік я зверталася із цим питанням до міністра доходів і зборів. Була створена міжвідомча робоча група для його вивчення, але результату поки що немає.
– Податковий кодекс діє тільки в межах тих положень, які цікаві податковим органам. А що робити підприємцям у таких умовах? Чи варто узаконювати податкове навантаження? Адже де-факто норми ПК не діють, і підприємства змушені платити податки за розрахунками податківців. Тут потрібні системні реформи або окремі зміни?
– Кожний підприємець приймає рішення самостійно: хтось вирішує питання точково, хтось виконує незаконні вимоги, а хтось бореться. Щоб закон запрацював для всіх, потрібно мінімізувати корупцію й демонополізувати владу. Дуже часто питання не вирішуються тому, що законодавець про них не знає.
– Чи влаштовує Вас ситуація у сфері спрощеної системи оподаткування?
– Мені дуже приємно, що спрощена система, яка є результатом «Податкового майдану – 2010» і системної роботи об'єднання «Фортеця», зарекомендувала себе позитивно. Вона зручна для підприємців й ефективна для бюджету. Залишається низка питань щодо окремих видів діяльності, але в майбутньому ми зможемо їх вирішити і в комітеті, і в парламенті. Я не вважаю, що платники єдиного податку 5-ї і 6-ї груп, яким дозволені такі обсяги реалізації, повинні бути на єдиному податку. Але переконана, що це негативно позначиться на бюджетах тільки окремих корупціонерів. Жалко, що загальна система оподаткування все ще є корупційною...
– Які нові законодавчі ініціативи будете пропонувати найближчим часом?
– Зараз я працюю над проектами у сфері державних закупівель, адміністрування податків і зборів, пенсійної системи, нагляду та контролю, реєстрації права власності на нерухомість.
– За даними іноземних рейтингів, наша держава одна з найбільш корумпованих у світі. Чому в Україні про корупцію тільки говорять, але не борються з нею?
– Корупцію можна перемогти тільки шляхом створення некорупційної системи управління, шляхом ліквідації корупційних можливостей у владі. Для цього потрібно демонополізувати владу, створити систему противаг між законодавчою, виконавчою та судовою галузями влади. А це може зробити тільки влада.
– Як Ви ставитеся до ідеї об'єднання платників податків?
– Усі ми, громадяни, є платниками податків. Адже, наприклад, ПДВ сплачується з вартості хліба, молока, чого завгодно. Усі ми маємо право добровільно об’єднуватися за інтересами. Це, власне, вибір кожного – вступати в об'єднання чи ні, вибирати те чи інше об'єднання. Результати діяльності об'єднань повинні оцінювати його члени, суспільство та правоохоронці.
– Велике спасибі за цікаву бесіду.
Бесіду вів Валентин Ковальський
Нормативна база
- ПК – Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.
- Закон № 657 – Закон України від 24.10.13 р. № 657-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків та вдосконалення деяких положень».
Коментарі до матеріалу