Директ-костинг: опановуємо разом
23.10.2014 4243 0 0
Використання методу директ-костингу спрощує менеджмент витрат виробничого підприємства. З його допомогою можна:
• оптимізувати асортимент продукції;
• переорієнтувати виробництво з урахуванням зміни умов ринку;
• зробити правильний вибір між власним виробництвом ы закупівлею комплектуючих виробів і деталей на стороні.
Проте в Україні багато виробничих підприємств використовують гібридну систему калькулювання собівартості з елементами директ-костингу. Таким чином вони намагаються одночасно вирішити два несумісні завдання: врахувати всі витрати підприємства в одній одиниці продукції і на основі цього визначити рівень беззбитковості виробництва. Отже, розглянемо особливості застосування методу директ-костингу, з'ясуємо, чим він корисний, а також дізнаємося, що думають про нього практики
Олена Прендзевська,
фінансовий директор ТОВ «Промкабель-Електрика»
Під директ-костингом (від англ. Direct сosts — прямі витрати) розуміють систему обліку прямих витрат. Вона полягає у поділі витрат на постійні та змінні залежно від зміни обсягу виробництва.
При цьому в собівартість продукції включають лише змінні (прямі) витрати. Розрахунок маржинального прибутку дозволяє визначити, чи покриває він постійні витрати, які відразу відносяться на фінансовий результат.
У такій системі аналізу можна умовно об'єднати підходи до планування як для виробничих, так і для торговельних підприємств. Адже система передбачає, що рішення приймаються виходячи з можливих угод з реалізації готової продукції, а не з фактичної повної собівартості виготовленого товару.
За даними нещодавно проведеного інтернет-опитування, від 40 % до 90 % компаній малого і великого бізнесу застосовують у роботі директ-костинг. Щоправда, багато з них ставляться до цього формально, а отже, не отримують користі від застосування системи. І лише одиниці підприємців під тиском певних обставин максимально повно використовують усі потенційні можливості цієї системи.
Часи, коли відпускна ціна виготовленого виробу нав'язувалася збуту, давно позаду. Вже багато років попит на ринку і жорстка конкуренція диктують рівень цін, сезонність і завантаженість виробництва.
Щоб відповідати вимогам ринку і підвищити свою економічну ефективність, виробничому підприємству потрібно правильно спланувати виробничу модель на основі системи директ-костингу. Для цього потрібно зробити лише чотири кроки (заснованих на розрахунку даних), ну а потім дати волю аналітичній творчості.
Крок 1. Визначаємо можливі межі випуску одиниці кожного виду продукції
Спочатку виробничнику потрібно відповісти на такі питання:
1. Випуск яких продуктів, враховуючи можливість їх збуту, дозволить забезпечити ритмічність виробництва?
2. Для яких продуктів потрібно спеціальний маркетинговий супровід під час продажу та індивідуальний підхід?
3. Який товар повинен бути проданий у межах сезону, а який може накопичуватися для майбутніх періодів?
4. Як вплине на збут зниження або підвищення відпускної ціни на виріб на 5, 10 і 15 відсотків?
Якщо менеджмент виробництва визнає, що значна частина обладнання у будь-якому разі простоюватиме, то жодна система нарахування витрат ситуацію не вирішить. У такому разі не варто мучити себе калькуляційними розрахунками. Існуючий попит простіше задовольнити закупівлями на стороні. А виробництво потрібно переорієнтувати на інші товари. І чим раніше, тим краще.
Розуміння можливостей повного ритмічного завантаження виробництва допомагає подивитися на виробничу модель з точки зору вдалих варіантів щодо обсягів виробництва та ціни на ту чи іншу продукцію (див. таблицю 1).
Таблиця 1. Попередні висновки щодо варіантів обсягу виробництва та ціни окремих продуктів |
||||
Показник |
Продукт 1 |
Продукт 2 |
Продукт 3 |
Продукт 4 |
1. Чи дозволить випуск продукції з урахуванням можливості її збуту забезпечити ритмічність виробництва? |
Так |
Так |
Ні |
Ні |
2. Чи вимагає продукція спеціального маркетингового супроводу та індивідуального підходу? |
Ні |
Так |
Так |
Ні |
3. Чи повинен товар бути проданий у межах сезону? |
Так |
Ні |
Ні |
Так |
4. Як позначиться на збуті продукції зниження ціни на: 5 % |
Без змін |
Без змін |
Без змін |
Ріст продажів |
10 % |
Ріст продажів |
Ріст продажів |
Без змін |
Ріст продажів |
15 % |
Ріст продажів |
Ріст продажів |
Ріст продажів |
Ріст продажів |
Висновок |
Встановити максимальні обсяги виробництва для збуту в сезон |
Встановити середньомісячні постійні високі обсяги виробництва |
Встановити періодичні обсяги виробництва для повного завантаження виробництва |
Встановити сезонні обсяги виробництва для повного завантаження виробництва |
Для прийняття конкретних рішень потрібно визначити не лише можливі обсяги випуску продукції за видами, а й собівартість виробів для порівняння ресурсоємності з точки зору змінних матеріальних, трудових і тимчасових витрат.
Крок 2. Виділяємо прямі витрати на одиницю продукції за видами
Для цього скористаємося системою директ-костингу (див. таблицю 2).
Таблиця 2. Прямі витрати у собівартості продукції |
|||
Стаття калькулювання витрат |
Виробник |
Періодичність закупівлі |
Призначення деталізації для прийняття управлінських рішень з метою здешевлення виробництва |
1. Основні сировина та матеріали |
Україна |
Щомісяця |
Для аналізу ефекту від групових закупівель |
Раз на квартал |
|||
Імпорт |
Щомісяця |
Для аналізу ризику від коливання курсу валюти |
|
Раз на квартал |
|||
2. Допоміжні сировина та матеріали |
Для аналізу альтернатив щодо заміни |
||
3. Паливо і енергія на технологічні цілі за видами обладнання |
Для аналізу альтернатив з енергозбереження |
||
4. Фонд оплати праці виробничих робітників за видами посад |
Для аналізу доцільності чисельності та кваліфікації персоналу, з урахуванням тимчасових витрат на виготовлення |
||
Прямі витрати у собівартості продукції, усього |
Сума змінних витрат виробництва |
Зверніть увагу! Найчастіше частина прямих виробничих витрат не потрапляє у калькуляцію першого рівня, доки витрати, що залишилися, не будуть детально проаналізовані.
Так, у загальному списку можуть загубитися:
- транспортні витрати з доставки сировини і матеріалів від постачальника;
- пакування та складування виробів;
- витрати на зберігання, які залежать від габаритів і режиму зберігання;
- обов'язкове страхування окремих категорій працівників, які беруть участь у виробництві деяких видів продукції.
Усі витрати, які безпосередньо пов'язані з одиницею окремого виду продукції, повинні включатися до його прямої собівартості. Проте, як свідчить практика, залишається чимало витрат змішаного типу, які складно розрахувати на одиницю продукції. Наприклад, під час виготовлення деяких видів продукції обладнання зношується більше. А це вимагає регулярного профілактичного або капітального ремонту чи взагалі заміни обладнання. Тому навіть найскрупульозніший облік прямих витрат не виключає деякі відхилення від реального стану справ.
Принцип розподілу всіх витрат за групами статей припускає подальший однотипний підхід і в аналізі доцільності їх фінансування. А саме ринкової актуальності за вартістю, альтернативного вибору, єдиного відповідального співробітника. Врешті-решт кожна стаття може мати свої нормативи, способи мінімізації витрат і періодичність моніторингу.
Крок 3. Визначаємо рівень постійних витрат виробництва
Таблиця 3. Постійні витрати виробництва |
||
Група статей витрат |
Стаття |
Призначення деталізації для прийняття управлінських рішень з метою здешевлення виробництва |
Оренда та утримання виробничих площ |
- оренда |
Для аналізу альтернатив та моніторингу ринкових цін |
- охорона |
||
- загальногосподарські витрати |
||
- податки та збори |
||
Управління виробництвом |
- фонд оплати праці адміністрації заводу, логістичного персоналу, бухгалтерії тощо |
Для аналізу доцільності чисельності та кваліфікації персоналу |
- IТ, зв'язок, пошта |
Для аналізу альтернатив та моніторингу ринкових цін |
|
- витрати на відрядження |
||
- канцтовари тощо |
||
Амортизація обладнання |
- за групами амортизації та видами обладнання |
Для аналізу зношуваності обладнання та прийняття рішень щодо його модернізації та заміни |
Фінансові витрати |
- за призначенням ресурсу для потреб виробництва: оборотний капітал, інвестиційний |
Для мінімізації втрат і пошуку альтернативних джерел фінансування |
Непрямі витрати виробництва, усього |
Сума постійних витрат виробництва |
Для аналізу перспектив виробництва в системі директ-костингу не вистачає інформації про коефіцієнт маржинального доходу (Кмд). Розрахуємо його за кожним видом продукції, використовуючи формулу:
Кмд = (В відп. од. – В пв) ÷ В відп. од. – В зб. відн.,
де В відтп. од. — відпускна вартість одиниці реалізованої продукції;
В пв — собівартість прямих витрат;
В зб. відн. — відносні витрати на збут.
Вартість одиниці продукції ми вже орієнтовно визначили в кроці 1, собівартість прямих витрат одиниці продукції — у кроці 2. Залишилося визначити витрати на збут.
Дивно, але й досі більшість виробничих підприємств вважають свою службу збуту підрозділом з високими фіксованими витратами. При цьому вони постійно змінюють систему матеріального стимулювання збутовиків, оскільки не можуть визначитися з прийнятним або достатнім рівнем оплати їх праці.
Поясніть персоналу, що підприємству набагато простіше сплачувати фіксований відсоток від маржі, ніж нараховувати премію в кінці місяця, коли ще невідомо, що потрапить у повну фактичну калькуляцію.
Крок 4. Визначаємо питому вагу відносних витрат на збут у структурі прямого маржинального доходу
Результати наведені в таблиці 4.
Таблиця 4. Питома вага відносних витрат на збут у структурі маржинального доходу |
||
Витрати на збут |
Стаття |
Визначення |
Доставка товару клієнту |
Самовивіз |
0 грн |
Доставка за адресою покупця |
0,15 % (за підсумками статистки) |
|
Оплата праці збутового персоналу |
Фонд оплати праці фіксований |
1 % від маржинального доходу (розрахований від зворотного при повному завантаженні виробництва) |
Фонд оплати праці змінний |
5 % від маржинального доходу |
|
Транспорт і відрядження збутового персоналу |
Транспорт |
0,05 % (за підсумками статистки) |
Відрядження |
0,05 % (за підсумками статистки) |
|
Маркетингові та рекламні витрати |
Рекламна продукція |
2 % від маржинального доходу (розрахований від зворотного при повному завантаженні виробництва) |
Маркетингові заходи |
||
Подарунки |
||
Фінансові витрати |
У частині товарних кредитів клієнтів, 30 днів відстрочки |
4 % від маржинального доходу (розрахований від зворотного при середній націнці на продукцію) |
Витрати на збут (питома вага у маржинальному доході від реалізації продукції) |
12,25 % |
Описані вище чотири кроки допоможуть виробничому підприємству:
- оцінити свої можливості з точки зору збільшення обсягів випуску;
- знизити виробничі витрати на одиницю продукції;
- визначити рівень витрат на збут;
- оцінити постійне утримання виробництва.
Отже, всі необхідні дані розраховані. Подальші кроки щодо створення оптимальної моделі виробництва полягають у творчій аналітичній роботі.
Для наочності розглянемо, як виглядатиме структура результатів виробничого підприємства за підсумками роботи за рік після розподілу витрат за системою директ-костингу (таблиця 5).
Таблиця 5. Результати виробничого підприємства за підсумками роботи за (після використання системи директ-костинг) |
||||
Показник |
Продукт 1 |
Продукт 2 |
Продукт 3 |
Продукт 4 |
Коментарі до матеріалу