Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

ПН оформлено на неплатника, а покупець виявився платником ПДВ

26.08.2024 56 0 0


Ситуація. Постачальник отримав оплату від контрагента і оформив ПН як на неплатника ПДВ. Але згодом виявилось, що покупець є платником ПДВ.

У чому помилка? ПН виписано на неіснуючого контрагента, через що покупця позбавили права на податковий кредит.


Наслідки помилки

Постачальник неправомірно позбавив покупця права на податковий кредит. У такому разі покупець має право подати на постачальника скаргу за формою додатка 7 до декларації з ПДВ. За результатами розгляду скарги податковий орган надсилає постачальнику-порушнику письмовий запит із пропозицією виправити помилки (тобто зареєструвати ПН на покупця). І якщо постачальник не відповість на цей запит, тоді у нього буде проведено документальну позапланову перевірку. Таку перевірку контролюючий орган повинен провести протягом 90 календарних днів із дня отримання скарги на підставі пп. 78.1.9 Податкового кодексу (далі – ПК).

Як виправити помилку?

Виправити помилку в індивідуальному податковому номері (далі – ІПН) покупця одним розрахунком коригування (далі – РК) – неможливо. Адже виправлення таких помилок за допомогою РК не передбачено.

Нагадаємо, що у ПН, складених на неплатника, зазначається умовний ІПН «100000000000», а у ПН, оформлених на платника ПДВ, зазначається ІПН такого платника.

Тобто для виправлення помилки доведеться повністю анулювати помилкову ПН і оформити нову ПН датою першої події (датою отримання передоплати).

РК для анулювання помилкової ПН складається датою виявлення помилки. Такий РК заповнюється так:

  • у заголовній частині зазначаються дані помилкової ПН, зокрема у полі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а в полі «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «100000000000»;
  • у розділі Б повторюються дані ПН, а числові показники у графах 7, 13 та 14 зазначаються із знаком «мінус». У графі 2.1 зазначається тип причини коригування «103 – Повернення товару або авансових платежів».

Такий РК підлягає реєстрації в ЄРПН постачальником, адже ПН було складено на неплатника ПДВ.

Що стосується правильної ПН, то якщо строк для реєстрації ПН з такої датою минув (адже, як ми вже сказали, нова ПН оформлюється датою першої події), то за несвоєчасну реєстрацію до постачальника буде застосовано штраф. Розмір штрафу залежить від кількості днів прострочення реєстрації (див. п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).

Зверніть увагу! У декларації з ПДВ помилкова ПН і РК, що її анулює, не відображаються. Адже згідно з п. 44.1 ПК платникам податків забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту. Відповідне роз’яснення надано також ДПС у ЗІР (категорія 101.24).

Чи необхідно подавати уточнюючий розрахунок, якщо помилка виправляється після подання декларації за звітний період, у якому було оформлено помилкову ПН?

Ні, не потрібно. Адже податкові зобов’язання за цією операцію у декларації вже було відображено (хоч і на підставі ПН, виписаної на неплатника). І оскільки дані із ПН (зокрема, ІПН покупця), складених постачальником, у декларації та додатках до неї не відображаються, немає сенсу уточнювати показники такої декларації.

Майте на увазі! Якщо РК для анулювання помилкової ПН зареєстровано в іншому звітному періоді, ніж сама ПН, то у періоді реєстрації РК у постачальника зменшиться сума реєстраційного ліміту і виникне показник Перевищ. Як заповнити декларацію з ПДВ за звітний період, в якому зареєстровано РК, для вирішення цієї проблеми – див. статтю «ПН оформлено на дату першої події, а покупець оплатив товар з казначейського рахунку: як виправити помилку?».

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Online бібліотека «Баланс»»

Публікації бухгалтерського online видання Бібліотека «Баланс»

7272 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали