Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Купівля-продаж авто у юридичних та фізичних осіб: правила оформлення та реєстраційні нюанси


Одна з важливих для суб’єктів господарювання операцій – купівля-продаж автомобіля. Хтось хоче продати своє авто, хтось купити. Для суб’єкта господарювання важливо знати правила оформлення такої купівлі-продажу. У консультації розглянемо, які документи та яким чином потрібно оформити під час цієї операції.


Укладання договору купівлі-продажу

Правила укладання договорів купівлі-продажу регламентуються гл. 54 Цивільного кодексу (далі – ЦК). Окремих вимог до оформлення договору купівлі-продажу автомобіля у ЦК немає, тому він укладається за загальними правилами. 

У договорі слід прописати всі істотні умови, тобто предмет, ціну та строк дії. Також можна включити до договору умови за власним бажанням.

Варто зазначити у договорі всі основні характеристики автомобіля, а саме:

  • колір;
  • номер та об’єм двигуна;
  • опис кузова;
  • дату реєстрації авто та документи на нього.

У якій формі має бути укладено договір купівлі-продажу автомобіля? Чи потрібно його нотаріально засвідчувати?

У ст. 657 ЦК перераховані випадки, коли договір купівлі-продажу підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню. Серед них немає договору купівлі-продажу автомобіля. Отже, у даному випадку достатньо простої письмової форми договору. 

Однак автомобіль – особливий вид майна, що підлягає держреєстрації відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок та моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою КМУ від 07.09.1998 № 1388 (далі – Порядок № 1388). Тому для проведення реєстрації авто потрібно дотримуватись вимог Порядку № 1388. 

Відповідно до п. 8 Порядку № 1388 документом, що підтверджує правомочність придбання транспортного засобу (далі – ТЗ), може бути договір купівлі-продажу автомобіля, який:

  • укладено на товарній біржі та складено на бланку, зареєстрованому в уповноваженому органі МВС;
  • укладено та оформлено безпосередньо у сервісних центрах МВС у присутності адміністратора таких центрів;
  • укладено та оформлено у центрі надання адміністративних послуг (далі – ЦПАУ) у присутності адміністратора такого центру;
  • нотаріально засвідчено.

Таким чином, під час оформлення договору купівлі-продажу слід вибрати один із перерахованих вище способів його посвідчення, що найбільш підходить для обох сторін. 

Чи можна оформити договір купівлі-продажу автомобіля в електронному вигляді?

Так, у деяких випадках можна.

Так, згідно з п. 81 Порядку № 1388 продаж автомобіля, який зареєстрований на фізособу у сервісному центрі МВС та дохід від продажу якого не підлягає оподаткуванню відповідно до абзацу першого п. 173.2 Податкового кодексу, може здійснюватися за договором купівлі-продажу, укладеним між фізособами в електронному вигляді через електронний кабінет водія функціональної підсистеми Єдиного державного реєстру єдиної інформаційної системи МВС (далі – е-кабінет водія) або через Єдиний державний вебпортал електронних послуг. 

Е-кабінет водія можна знайти за посиланням, а Єдиний державний вебпортал електронних послуг – за посиланням.

Для оформлення договору в електронному вигляді фізособа-продавець (власник автомобіля) та фізособа-покупець повинні:

  • авторизуватися в е-кабінеті або на вебпорталі електронних послуг;
  • заповнити договір в електронному вигляді;
  • накласти на договір свої кваліфіковані електронні підписи відповідно до Законів від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» та від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг». 

Увага! Відомості про фізособу – власника автомобіля та ТЗ, що є предметом договору, перевіряються за відповідними реєстрами та базами даних. Якщо за результатами такої перевірки встановлено факти знаходження ТЗ чи фізособи у розшуку, наявності відповідних обмежень чи обтяжень, договір не укладається. 

Оформлення передачі автомобіля новому власнику

Крім оформлення договору купівлі-продажу, сторони також мають скласти документ, що підтверджує факт передачі автомобіля від продавця покупцю. Таким є акт приймання-передачі, який може бути складений:

Перереєстрація автомобіля на нового власника

Перереєстрація автомобіля на нового власника провадиться (п. 6 Порядку № 1388):

  • або у сервісному центрі МВС;
  • або в ЦПАУ. 

Протягом якого строку потрібно зареєструвати автомобіль?

Автомобіль необхідно зареєструвати протягом 10 днів після його придбання (ч. 11 ст. 34 Закону від 30.06.1993 № 3353-XII «Про дорожній рух», п. 7 Порядку № 1388). Проте, як передбачено п. 7 Порядку № 1388, строк держреєстрації продовжується у разі запровадження в Україні воєнного стану. Автомобіль повинен бути зареєстрований протягом 90 днів після припинення або скасування воєнного стану. 

Які документи подаються для держреєстрації автомобіля?

Для держреєстрації автомобіля на нового власника потрібно подати (п. 8 Порядка № 1388):

  • заяву власника – особисто чи його уповноваженим представником. Заява заповнюється за формою додатка 2 до Інструкції, затвердженої наказом МВС від 11.08.2010 № 379;
  • документи, що засвідчують особу власника (особистість та повноваження представника). Якщо це представник фізособи, то має бути нотаріально засвідчена довіреність. Якщо представник діє від імені юридичної особи, то необхідний організаційно-розпорядчий документ про проведення держреєстрації автомобіля (наказ) та видана юридичною особою довіреність на ім’я представника;
  • документи, що підтверджують правомірність придбання ТЗ (у нашому випадку це договір, укладений одним із перерахованих вище способів);
  • платіжний документ (квитанція), що підтверджує оплату державної послуги. Розмір плати затверджено постановою КМУ від 04.06.2007 № 795. Плата за реєстрацію автомобіля вказана у п. 14 розд. I Переліку, затвердженого цією постановою, і становить 200 грн.

Також залежно від конкретної ситуації можуть знадобитися інші документи, наведені в п. 8 Порядку № 1388. 

Наприклад, якщо предметом договору є не новий автомобіль, то знадобиться також висновок експертного дослідження відповідно до п. 15 Порядку № 1388. Мета такого дослідження – встановити справжність ідентифікаційних номерів агрегатів (кузова, шасі, двигуна) та їх відповідність номерам, зазначеним у реєстраційних документах, а також з’ясувати, чи не знаходиться автомобіль у розшуку (згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру МВС та автоматизованої бази даних про ТЗ, що розшукуються). Таке експертне дослідження проводиться: 

  • або спеціалістами експертної служби МВС;
  • або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом від 25.02.1994 № 4038-XII «Про судову експертизу» порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями.

Далі подані на реєстрацію документи розглядаються сервісним центром МВС, проводяться необхідні перевірки. За результатами цього розгляду виноситься відповідне рішення – про реєстрацію автомобіля або про відмову в реєстрації. 

У разі прийняття позитивного рішення покупцю автомобіля видаються (п. 16 Порядка № 1388):

  • свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт);
  • номерні знаки (крім тих ТЗ особистого користування, що тимчасово ввозяться на митну територію України), відповідні держстандарту України: два номерні знаки – на автотранспорт.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
14.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Для підвищення обсягу продажів і просування товарів або послуг на ринку суб’єкти господарювання здійснюють рекламні роздачі. Це можуть бути листівки, флайєри, з...
14.07.2025
Договір на надання рекламних послуг
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Для здійснення діяльності у сфері реклами законодавством передбачено певні правила, яких слід дотримуватись при укладанні договору на надання рекламних послуг. У стат...
14.07.2025
Документальне оформлення рекламної акції
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Мета реклами і будь-яких рекламних акцій – привернути увагу потенційного споживача і змусити його здійснити покупку. Тобто рекламна акція – це мотиватор. ...
Популярне
13.05.2025
Бібліотека Баланс № 9 «Ліцензія на пальне, алкогольні та тютюнові вироби: порядок отримання, сплати, анулювання»
З 01.01.2025 правила отримання ліцензії на зберігання пального і торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами суттєво змінилися. Якщо в суб’єкта господарювання закінчується строк дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном, йому слід ретельно вивчити но...
22.04.2025
Бібліотека Баланс № 8 «Оформлення та оплата щорічних відпусток: практичні ситуації»
Наближається сезон відпусток. А це означає, що бухгалтер стикатиметься з різними ситуаціями, які стосуються надання та оформлення щорічних відпусток, розрахунку тривалості відпочинку та середньої зарплати для обчислення відпусткових тощо. У практичному керівництві «Оформлення та оплата щоріч...
25.06.2025
Стажист чи учень: у чому відмінність та як правильно назвати
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Практика та стажування на підприємстві» Деякі назви професійних робіт не відповідають усталеним, оскільки їх виконують особи без досвіду роботи (зокрема, які проходять стажування чи учнівство на підприємстві). Крім того, деякі назви посад ...
Нове
14.07.2025
Договір про надання маркетингових послуг: правові аспекти
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Один із видів договорів, який досить часто укладають суб'єкти господарювання – це договір про надання маркетингових послуг. Податкові органи нерідко звертають о...
14.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Для підвищення обсягу продажів і просування товарів або послуг на ринку суб’єкти господарювання здійснюють рекламні роздачі. Це можуть бути листівки, флайєри, з...
14.07.2025
Договір на надання рекламних послуг
Бібліотека Баланс № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків» Для здійснення діяльності у сфері реклами законодавством передбачено певні правила, яких слід дотримуватись при укладанні договору на надання рекламних послуг. У стат...
Кращі матеріали
Центр сповіщень