Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна функції директора ТОВ покласти на засновника

20.03.2017

Для кого ця стаття: для власників, засновників підприємств, що призупинили діяльність.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: у яких випадках можна перекласти функції директора на засновника та як це має бути оформлено.


Останнім часом усе частіше зустрічаються випадки, коли підприємство призупиняє діяльність, не маючи змоги виплачувати зарплату (навіть директору) та сплачувати з неї податки. Як бути в такому разі та чи можна тимчасово перекласти функції директора на засновника? Розглянемо докладніше.

Хто керує підприємством?

Законодавством України, зокрема ч. 2 ст. 145 Цивільного кодексу і ст. 62 Закону від 19.09.91 р. № 1576-XII «Про господарські товариства», передбачено створення в товаристві з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) колегіального (дирекції) або одноособового (директора) виконавчого органу, підзвітного загальним зборам учасників.

Така норма є імперативною, тому під час реєстрації ТОВ створення виконавчого органу (відповідно до статуту підприємства) обов’язкове.

У разі найму керівника підприємства з ним укладається трудовий договір (контракт), у якому визначається строк найму, права, обов’язки та відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін.

Директор у такому разі є найманим працівником і йому мають виплачувати зарплату з дотриманням мінімальних гарантій в оплаті праці. Відмовитися від зарплати директор не може. Це все одно розглядатиметься як порушення законодавства про працю. Про це, зокрема, зазначають фахівці Головного управління ДФС у Закарпатській області в консультації від 12.03.16 р.

Водночас за ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу (далі – ГК) власник може здійснювати свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи згідно зі статутом підприємства чи іншими установчими документами.

Отже, ГК надає власнику підприємства право здійснювати управління підприємством, у разі якщо це передбачено статутом підприємства чи іншими установчими документами.

Про те, що уповноваженою особою юридичної особи, яка має право підпису податкової звітності, є особа, визначена установчими документами юридичної особи, зазначено також у роз’ясненні ДФС у ЗІР (категорія 135.02).

Однак зверніть увагу, що зазвичай податківці наполягають, що виконання засновником функцій директора без укладання трудового договору можливе, лише якщо підприємство не провадить господарської діяльності й не отримує доходу.

Нагадаємо, що господарська діяльність – це діяльність особи, пов’язана з виробництвом і реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу (пп. 14.1.36 Податкового кодексу, далі – ПК).

Отже, якщо підприємство виробляє товари, укладає договори на реалізацію товарів та надання послуг, а тим більше якщо отримує кошти за товари та послуги, воно вважатиметься таким, що здійснює господарську діяльність.

Засновник – директор

Щоб покласти функції директора на засновника, слід:

  • у статуті ТОВ передбачити положення, згідно з яким управління підприємством може здійснювати один із його учасників. Якщо такого положення в статуті немає, слід унести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом;
  • ухвалити рішення про тимчасове управління ТОВ одним із учасників на підставі статуту підприємства загальними зборами учасників ТОВ (власником). Рішення оформлюється протоколом загальних зборів (або рішенням засновника), у якому чітко прописують, що такі обов’язки покладаються на засновника тимчасово (на період призупинення діяльності), і він не стає директором, а лише отримує право вчиняти дії від імені юрособи без довіреності;
  • повідомити держреєстратора про повноваження засновника виконувати обов’язки директора (подати Реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, за формою № 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5), та податкову інспекцію, надавши довідку про взяття на облік платника податків за формою № 1-ОПП (додаток 6 до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588).

У листі Мінсоцполітики від 07.02.12 р. № 113/13/ 84-12 зазначено, що форма участі власника (учасників) в управлінні підприємством, у разі якщо він здійснює управління підприємством без укладання трудового договору (у т. ч. на період часу, коли підприємство не провадить господарської діяльності), і спосіб винагороди власника за таку діяльність можуть бути визначені в установчих документах.

Отже, якщо засновник не перебуває в трудових відносинах із підприємством, йому не має нараховуватись зарплата і відповідно не сплачуватиметься з неї ЄСВ, ПДФО та військовий збір. Звіт з ЄСВ та форма № 1ДФ також не подаються (пп. «б» п. 176.2 ПК; п. 11 розд. ІІ Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.15 р. № 435).

Водночас фінзвітність усе одно подається незалежно від того, чи ведеться платником податку господарська діяльність у звітному періоді (П(С)БУ 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва»). Податкову звітність щодо кожного окремого податку платник податків зобов’язаний подавати за кожний установлений ПК звітний період, у якому виникають об’єкти оподаткування, або в разі наявності показників, що підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПК (п. 49.2 ПК).

Фінансову та податкову звітність має право подавати та підписувати також засновник (ч. 4 ст. 8 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Висновки

Засновник може здійснювати управління підприємством без директора, якщо це передбачено статутними документами підприємства та господарська діяльність тимчасово не ведеться.

Якщо директор працює за трудовим договором, його зарплата не може бути нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 23
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
28.08.2025
Допомога засновнику на лікування за кордоном: документальне оформлення та облік
У статті розглянемо умови звільнення допомоги на лікування від обкладення ПДФО та військовим збором та з’ясуємо, чи оподатковуватиметься така допомога засновнику на лікування за кордоном. Законодавство не забороняє підприємству надавати допомогу на лікування працівникам та іншим фізособам, у т...
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
09.10.2025
Індексація зарплати в жовтні 2025 року
У статті розглянуто особливості проведення індексації зарплати в жовтні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уже чотири місяці поспіль коефіцієнти індексації не змінюються. 2025 року право на індексацію виникло лише в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з бер...
02.10.2025
Оновлені критерії визнання підприємств важливими в галузі сільського господарства з метою бронювання
У статті розглянуто, як агропідприємству отримати статус критично важливого з метою бронювання працівників, ураховуючи нові вимоги законодавства. Унаслідок нещодавньої реорганізації були об’єднані в одне відомство Мінекономіки, Мінагрополітики та Міндовкілля. Згідно з наказом новоствореного Мі...
29.09.2025
Норми тривалості робочого часу та важливі події в жовтні 2025 року
Яка норма тривалості робочого часу в жовтні 2025 року? У статті надамо відповіді на питання щодо тривалості робочого часу у жовтні 2025 року та подання статзвітності. Яка норма тривалості робочого часу в жовтні 2025 року? У жовтні – 31 календарний день. Згідно із Законом від 15.07.2025 №&nbs...
Кращі матеріали