Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна працювати за різними професіями за сумісництвом?


Чи можливо сумісника, який працює на 0,5 ставки на посаді медсестри, додатково оформити на цьому самому підприємстві на посаду заступника директора з комерційних питань. Якщо так, то скільки часу протягом дня він може працювати?


Відповідь на це запитання залежить від форми власності підприємства (державна, комунальна чи приватна власність).

Якщо йдеться про державний або комунальний заклад, то слід звернутися до постанови КМУ від 03.04.93 р. № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» (далі – Постанова № 245).

По-перше, у цій Постанові зазначено, що сумісництво – це виконання, крім своєї основної, іншої роботи на умовах трудового договору. На умовах сумісництва працівники можуть працювати на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина у вільний від основної роботи час.

По-друге, відповідно до п. 2 Постанови № 245 тривалість роботи за сумісництвом не може перевищувати чотирьох годин на день і повного робочого дня у вихідний день. Загальна тривалість роботи за сумісництвом протягом місяця не повинна перевищувати половини місячної норми робочого часу.

Крім того, п. 4 Постанови № 245 передбачено, що не мають права працювати за сумісництвом також керівники державних підприємств, установ і організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності).

Але підкреслюємо, що всі обмеження, передбачені Постановою № 245, стосуються лише працівників державних та комунальних підприємств, установ, організацій. Така заборона не стосується підприємств приватної форми власності, які встановлюють обмеження лише на свій розсуд.

Тож якщо у нашій ситуації йдеться про державне чи комунальне підприємство, то обіймати за сумісництвом посаду заступника директора працівниця не зможе.

Але питання можна розв’язати так. Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій, затверджене спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінфіну від 28.06.93 р. № 43, передбачає, що не вважається сумісництвом робота, яка визначена Переліком робіт, що додається до цього Положення. Тож можна залучити працівницю на роботу за сумісництвом, скориставшись такими позиціями цього Переліку:

  • технічна, медична, бухгалтерська та інша експертиза з разовою оплатою праці;
  • виконання обов’язків медичних консультантів установ охорони здоров’я в обсязі не більш як 12 годин на місяць з разовою оплатою праці;
  • проведення консультацій головними спеціалістами органів охорони здоров’я в лікувально-профілактичних установах в обсязі до 240 годин на рік з погодинною оплатою праці;
  • інша робота, яка виконується в тому разі, коли на основній роботі працівник працює неповний робочий день і відповідно до цього отримує неповний оклад (ставку), якщо оплата його праці за основною та іншою роботою не перевищує повного окладу (ставки) за основним місцем роботи.

Якщо ж ідеться про підприємство приватної форми власності, то зазначені обмеження не застосовуються. Хіба що в колективному договорі або іншому локальному акті установи такі обмеження передбачено.

Водночас зверніть увагу, що в разі внутрішнього сумісництва робота виконується на тому самому підприємстві. Тоді особа, яка працює як основний працівник і як сумісник, роботу за сумісництвом виконує у вільний від основної роботи час. Тож час виконання обов’язків за сумісництвом не може збігатися з часом роботи за основним місцем роботи. Зокрема, так вважає Управління Держпраці в Черкаській області, про що зазначено на його офіційному сайті.

Крім того, у нашій ситуації слід оглянути посадову інструкцію заступника директора з комерційних питань, щоб з`ясувати, чи відповідає кваліфікаційним характеристикам за цією посадою особа, яка працює медсестрою.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
21.07.2025
Працівника переведено на іншу посаду: чи потрібно повідомляти податковий орган?
У статті розглянуто, чи роботодавець повинен подавати до податкового органу повідомлення про прийняття працівника в ситуації, коли: працівника переводять на іншу посаду; працівник був сумісником, а став основним працівником. Як відомо, роботодавці зобов’язані подавати до органу ДПС повідомленн...
04.07.2025
Чи можна виправити помилку в Повідомленні про прийняття на роботу через тривалий час?
Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на роботу помилково зазначили, що за сумісництвом. Помилку виявили через два місяці. Як бути? Практична ситуація Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на...
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
31.07.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 05.11.2025 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 15.07.2025 № 4524-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у с...
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
25.07.2025
Працівники працюють неповний місяць чи неповний робочий час: як визначати середню зарплату для статусу критично важливого підприємства?
Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарплати з метою визнання підприємства критично важливим, а також як визначати середню зарплату, якщо працівник працював неповний місяць чи неповний робочий час. Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарпла...
Кращі матеріали