Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Замовник відмовляється підписувати акт: чи треба нараховувати ПДВ?


Сільгосппідприємство виконало для іншого підприємства роботи за укладеним договором підряду та склало акт приймання-передачі виконаних робіт. Але замовник має претензії до якості виконаних робіт, тому відмовляється оплачувати їх та підписувати акт. Чи потрібно складати податкову накладну (далі – ПН) на ці послуги і, якщо потрібно, на яку дату?


Нагадаємо, у разі надання послуг/виконання робіт податкові зобов’язання з ПДВ виникають на дату події, яка відбулася раніше (п. 187.1 Податкового кодексу, далі – ПК):

  • або зарахування коштів від замовника на банківський рахунок чи в касу як оплата робіт,
  • або оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг/виконання робіт.

У даному випадку зарахування коштів не було, але складено акт приймання-передачі виконаних робіт. Чи вважається не підписаний замовником акт первинним документом, що засвідчує факт виконання робіт?

За загальним правилом до обов’язкових реквізитів первинного документа відноситься, зокрема, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка взяла участь у господарській операції (п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88). Отже, факт виконання робіт може бути засвідчений тільки тоді, коли акт підпише замовник.

Що ж робити виконавцю?

Перш за все звернемося до ст. 853 Цивільного кодексу (далі – ЦК), згідно з якою прийняти роботи підрядника – це обов’язок, а не право замовника. Тобто замовник повинен прийняти виконану підрядником роботу, оглянути її та при виявленні відступів від умов договору чи інших недоліків негайно заявити про це підряднику. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи та недоліки.

Окрім того, згідно із ч. 4 ст. 882 ЦК відмова однієї зі сторін від підписання акта фіксується в акті, який підписується другою стороною. Акт, підписаний однією стороною, може бути визнаний судом недійсним, лише якщо мотиви відмови від підписання акта визнано судом обґрунтованими.

Таким чином, якщо замовник відмовився підписати акт, підрядник повинен указати на це в акті. У такому разі акт уважається дійсним (недійсним його може визнати тільки суд), тому є первинним документом, що засвідчує факт виконання робіт.

Отже, навіть не підписаний замовником акт є підставою для нарахування податкових зобов’язань. Датою виникнення податкових зобов’язань у такому випадку є дата підписання акта підрядником. Такої ж думки дотримуються і податківці (див. ЗІР, категорія 101.16).

До речі, Вищий господарський суд у п. 6 Оглядового листа від 18.02.13 р. № 01-06/374/2013 зазначив, що відмова замовника підписувати акт сама по собі не звільняє його від обов’язку прийняти й оплатити виконані роботи. При цьому підрядник не повинен учиняти жодних дій, аби схилити замовника до підписання акта, а має лише констатувати факт такої відмови.

Висновок: підрядник має:

  • указати в акті, що замовник відмовляється його підписувати;
  • оформити ПН і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних;
  • звернутися до суду і в разі визнання акта недійсним відкоригувати податкове зобов’язання, склавши розрахунок коригування до ПН.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
22.07.2025
Як оформити розрахунок коригування до податкової накладної на суму перевищення бази оподаткування над договірною ціною
Із статті ви дізнаєтесь, як оформляти розрахунки коригування до податкових накладних, виписаних на суму перевищення бази обкладення ПДВ над договірною ціною постачання. Якщо договірна ціна постачання товарів/послуг менше, ніж мінімальна база оподаткування, визначена Податковим кодексом, постачальник...
10.07.2025
Рекламні послуги в Інтернеті від нерезидента: коли виникає обов’язок сплачувати ПДВ?
Замовляєте нерезиденту рекламу в Інтернеті та є запитання щодо обкладення ПДВ? У статті з’ясуємо, коли саме виникає обов’язок сплачувати ПДВ та як уникнути порушень. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Суб’єкти господарюва...
08.07.2025
Як оформити розрахунок коригування, якщо податкову накладну заблоковано?
Розглянемо, як діяти, якщо потрібно скласти розрахунок коригування до заблокованої податкової накладної. Ситуація. При отриманні передоплати або відвантаженні товарів постачальник виписав податкову накладну (далі – ПН), реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено. Згодом покупцеві повернули кошт...
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
11.08.2025
Купівля-продаж нерухомості: які податки слід сплатити та як відобразити в бухобліку
У статті розповімо про оподаткування та облік операцій із купівлі-продажу нерухомості. Ситуація. Сільгосппідприємство – власник будівлі сільгосппризначення (зерносховище) вирішило продати її іншому сільгосппідприємству за договором купівлі-продажу. При цьому в сторін договору виникає безліч за...
05.08.2025
Зміни в Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва: нові правила для сільгосппідприємств
У статті розглянемо, які зміни внесено до Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва. Наказом Мінагрополітики від 26.06.2025 № 1900 (далі – Наказ № 1900) унесено зміни до Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва, форму якого затверджено наказом Мінагрополітики від 26.12.2011...
04.08.2025
Підготовка до виробництва, яке ще не розпочалося: як обліковувати витрати?
У статті розглянуто, як обліковувати витрати на оренду приміщення та амортизацію станка, якщо виробництво ще не розпочалося. Практична ситуація: підприємство орендувало приміщення, придбало виробничий станок та ввело його в експлуатацію, але виробляти продукцію в цьому приміщенні з використанням цьо...
Кращі матеріали