Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Витрачаєте ПММ на роботу сільгосптехніки? Рівняємося на норми

Запроваджено новий акцизний реєстр

У чому проблема: пально-мастильні матеріали (далі – ПММ) належать до, так би мовити, нормованої категорії запасів. Під час проведення податкової перевірки платників податків контролюючі органи часто порівнюють сформовані витрати на їх списання із затвердженими нормами. Якщо платник податків списував витрати з ПММ у кількості, що перевищує нормативи, на нього можуть чекати негативні наслідки з ПДВ. Стосовно автомобілів особливих питань не має виникати, адже списання пального для них здійснюється за Нормами, затвердженими наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43. А як бути із сільськогосподарською технікою, адже вона не є автотранспортом? Спеціального нормативного акта, у якому було б установлено норми витрат дизпалива та мастил на сільгосптехніку, в Україні не затверджено.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: якими нормами витрат можна керуватись, списуючи ПММ на роботу сільгосптехніки.

Нормування витрат ПММ – це встановлення допустимої межі їх використання в певних умовах експлуатації для конкретної моделі механічного засобу. Сама ідея нормування витрат ПММ досить альтруїстична – у масштабах країни вона передбачає запровадження режиму економії та раціонального використання нафтопродуктів кожним суб’єктом господарювання (далі – СГ) та зменшення надмірного використання пального автотранспортом (див. Підсумковий звіт за проектом ClimaEast «Розробка національної транспортної політики щодо регулювання викидів СО2 та споживання енергії дорожнім транспортом в Україні», підготовлений на замовлення Мінінфраструктури від 28.10.16 р.).

Однак контроль за дотриманням нормованого підходу до списання ПММ із боку органів ДФС робить це питання для СГ досить важливим та складним: норми ПММ потрібні для підтвердження зв’язку витрат із господарською діяльністю, а отже – для обґрунтування права підприємства відображати податковий кредит із ПДВ. І в разі виявлення наднормативних витрат палива платники податків повинні зменшити відображений під час придбання ПММ податковий кредит шляхом нарахування податкових зобов’язань на суму наднормативних витрат ПММ. База оподаткування визначається виходячи з вартості придбання ПММ (п. 189.1, 198.5 Податкового кодексу, далі – ПК).

На необхідність нормування витрат ПММ звертають увагу фахівці Мінінфраструктури (див. листи від 17.02.14 р. № 1545/25/10-14; від 03.02.15 р. № 1186/25/10-15, від 21.02.17 р. № 1441/18/10-17) та фіскали (див. лист ДФС від 09.06.15 р. № 11999/6/99-99-19-01-01-15).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
11.12.2025
Зношена офісна техніка: правила утилізації та відображення в бухобліку
Із цієї статті ви дізнаєтесь: про вимоги законодавства щодо утилізації офісної техніки; порядок документування та бухгалтерського обліку операцій зі списання та утилізації офісної техніки. Списання майна через знищення та непридатність Списання сельгоспкультур та майна через знищення та неприд...
04.12.2025
Об’єкт основних засобів частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Об’єкт основних засобів частково зруйновано внаслідок бойових дій. Як оформити часткову ліквідацію та відобразити її в бухгалтерському й податковому обліку, а також визначити вартість знищеної частини? У статті розглянемо порядок документального оформлення, підходи до оцінки ліквідованої части...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
15.12.2025
Металобрухт, отриманий від списання основних засобів: оприбуткування та реалізація
Після списання основних засобів на підприємстві часто утворюється металобрухт, який можна оприбуткувати та вигідно здати. У статті розповімо, як такі операції оформити документально та відобразити в обліку, а також чи потрібно при цьому розподіляти ПДВ. Списання майна через знищення та непридатність...
Кращі матеріали