Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Придбання транспортних засобів сільгосппідприємством: організаційні та облікові аспекти


Із цієї статті ви дізнаєтесь: про порядок формування первісної вартості транспортних засобів (далі – ТЗ), придбаних сільгосппідприємством, а також особливості документального оформлення, пов’язані із таким придбанням.


Загальні положення

Насамперед зазначимо, що придбанню ТЗ передує укладення із продавцем договору купівлі-продажу (ст. 208 Цивільного кодексу, далі – ЦК). І хоча чинне законодавство не вимагає обов’язкового нотаріального посвідчення такого договору, це краще зробити, адже у подальшому при держреєстрації авто можуть затребувати саме нотаріально засвідчені документи на право власності (абзац п’ятий п. 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388, далі – Порядок № 1388).

Як правило, перехід права власності на ТЗ відбувається в момент його отримання від покупця, якщо інше не встановлено договором (ст. 334 ЦК). Протягом 10 днів від цього часу власник повинен зареєструвати придбаний автотранспорт в уповноважених органах МВС. У противному разі експлуатація автомобіля заборонена (п. 7 Порядку № 1388).

Держреєстрація ТЗ проводиться за умови сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), передбачених законодавством, а також унесення в установленому порядку платежів за проведення технічного огляду ТЗ, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків (п. 8 Порядку № 1388). А якщо говорити конкретніше, то покупець авто повинен оплатити:

  • послуги територіального органу з надання сервісних послуг МВС щодо оформлення та реєстрації автомобіля (п. 14 Переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розмір плати за їх надання, затвердженого постановою КМУ від 04.06.07 р. № 795);
  • вартість номерних знаків та вартість бланка свідоцтва про держреєстрацію;
  • пенсійний збір за ставкою 3 %, 4 % або 5 % залежно від договірної вартості ТЗ – у разі придбання легкового автомобіля, який уперше реєструється (п. 8 ст. 4 Закону від 26.06.97 р. № 400/97-ВР «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування»).

Документальне оформлення

Відповідно до ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти їх здійснення. Перелік цих документів залежить від категорії продавця ТЗ:

  • при придбанні на спеціалізованому торговельному підприємстві – договір купівлі-продажу, акт приймання-передачі автомобіля між суб’єктом господарювання та філією або уповноваженим дилером (при купівлі авто через філію або уповноваженого дилера);
  • у підприємства-виробника – Акт приймання-передачі транспортних засобів (додаток 6 до Правил № 1388);
  • інших юридичних осіб – акт приймання-передачі або накладна;
  • фізичної особи – акт приймання-передачі довільної форми.

Для цілей бухобліку придбаний ТЗ є об’єктом основних засобів (далі – ОЗ). Підставою для його зарахування на баланс сільгосппідприємства є Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (сільгоспоблік, форма № ОЗСГ-1, затверджена наказом Мінагрополітики від 27.09.07 р. № 701). Не заборонено використання і типової форми № ОЗ-1, затвердженої наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352 (далі – Наказ № 352). На підставі акта роблять записи в Інвентарній картці обліку основних засобів (типова форма № ОЗ-6, затверджена Наказом № 352).

Бухгалтерський облік

Порядок відображення придбаного ТЗ у бухобліку регулюється П(С)БО 7 «Основні засоби». Згідно із п. 7 цього стандарту придбані ОЗ беруться на облік за їх первісною вартістю, до складу якої входять (п. 8 П(С)БО 7):

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт ОЗ;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв’язку з придбанням ОЗ (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати на страхування ризиків доставки ОЗ;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ;
  • інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Слід зауважити, що не всі витрати, які можуть виникати у процесі придбання ТЗ, підлягають включенню до його первісної вартості. Зокрема, не збільшують первісну вартість авто, а списуються на витрати періоду:

  • витрати на страхування ТЗ (підтвердження цього знаходимо у листі Мінфіну від 21.07.04 р. № 31-17310-01-29/13178);
  • фінансові витрати (п. 8 П(С)БО 7);
  • платні послуги банку (комісійні платежі);
  • винагорода посереднику (комісіонеру, агенту тощо) за послуги при купівлі автомобіля за договорами доручення (комісії) тощо.

Первісну вартість купленого ТЗ формують за дебетом субрахунка 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а при введенні в експлуатацію її проводять у дебет субрахунка 105 «Транспортні засоби».

Приклад
ТОВ «Маяк» (платник єдиного податку четвертої групи, неплатник ПДВ) придбало у юридичної особи автомобіль МАЗ-5336 за 120 тис. грн. При держреєстрації оплачено послуги сервісного центру МВС – 700 грн. (умовно). Таким чином, первісна вартість придбаного ТЗ становила 120 700 грн. (120 000 грн. + + 700 грн.).

В обліку підприємства ці операції відображаються так:

(грн.)


з / п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

1

Оплачено продавцю вартість автомобіля

Платіжне доручення

371

311

120 000

2

Оприбутковано придбаний автомобіль від постачальника

Акт приймання-передачі

152

631

120 000

3

Відображено взаємозалік заборгованостей

Бухгалтерська довідка

631

371

120 000

4

Оплачено через підзвітну особу та включено до первісної вартості придбаного автомобіля послуги сервісного центру МВС із держреєстрації

Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт*, бухгалтерська довідка

152

372

700

5

Уведено автомобіль в експлуатацію

Акт (сільгоспоблік, форма № ОЗСГ-1 або типова форма № ОЗ-1)

105

152

120 700

* Форму затверджено наказом Мінфіну від 28.09.15 р. № 841.

Висновки

1. ТЗ, придбаний підприємством, необхідно зареєструвати в сервісному центрі МВС у встановленому законодавством порядку. Незареєстрованний автомобіль не можна ні експлуатувати, ні продати.

2. При придбанні ТЗ важливо правильно сформувати його первісну вартість, адже ця величина є вихідним показником для нарахування амортизації в бухобліку. До первісної вартості придбаного ТЗ сільгосппідприємство може включати: суми, сплачені постачальнику; вартість послуг із держреєстрації автомобіля; пенсійний збір (якщо придбано легковий автомобіль); витрати на страхування ризиків доставки (у разі їх понесення) та інші витрати (на транспортування тощо).

3. Первісна вартість придбаного ТЗ формується за дебетом субрахунка 152, а при введенні об’єкта в експлуатацію її проводять записом Дт 105 – Кт 152.

4. Підставою для зарахування придбаного ТЗ на баланс є форма № ОЗСГ-1. Проте можна також використовувати і типову форму № ОЗ-1.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
11.12.2025
Зношена офісна техніка: правила утилізації та відображення в бухобліку
Із цієї статті ви дізнаєтесь: про вимоги законодавства щодо утилізації офісної техніки; порядок документування та бухгалтерського обліку операцій зі списання та утилізації офісної техніки. Списання майна через знищення та непридатність Списання сельгоспкультур та майна через знищення та неприд...
04.12.2025
Об’єкт основних засобів частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Об’єкт основних засобів частково зруйновано внаслідок бойових дій. Як оформити часткову ліквідацію та відобразити її в бухгалтерському й податковому обліку, а також визначити вартість знищеної частини? У статті розглянемо порядок документального оформлення, підходи до оцінки ліквідованої части...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
17.11.2025
Вирощування саджанців декоративних рослин: документування та бухоблік
У статті розглянуто порядок розподілу витрат, визначення виробничої собівартості та справедливої вартості саджанців, а також особливості їх бухгалтерського обліку. Із цієї статті ви дізнаєтесь: як сільгосппідприємству організувати облік витрат на вирощування декоративних культур; як документальн...
Нове
22.12.2025
Зберігання залишків пального після анулювання ліцензії: який штраф загрожує підприємству?
У статті розповімо про відповідальність підприємства, яке зберігає пальне для власного споживання після анулювання ліцензії. Ситуація. Підприємство не сплатило черговий платіж за ліцензію на зберігання пального для власних потреб (далі – ліцензія). Податкова анулювала ліцензію. Зараз підприємс...
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
Кращі матеріали