Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Зміна ціни договору: як оформити та підтвердити коригування

Із цієї статті ви дізнаєтесь:

  • як у договорі купівлі-продажу передбачити можливість зміни ціни на продукцію;
  • якими документами слід оформити коригування ціни на товар;
  • як провести коригування доходів/витрат у бухгалтерському обліку в разі зміни ціни договору.

Насамперед нагадаємо, що ціна – це кількість грошей, за яку продавець згоден продати і яку покупець готовий заплатити за одиницю товару. Предметом більшості договорів, що укладаються суб’єктами господарювання в повсякденному житті, є товари та послуги, ціни на які є вільними, тобто такими, що встановлюються суб’єктами господарювання самостійно за згодою сторін (ст. 11 Закону від 21.06.12 р. № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення»). При цьому ціна є істотною, а тому обов’язковою умовою господарського договору (ст. 180 Господарського кодексу, далі – ГК).

Нагадаємо: у разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір уважається неукладеним (таким, що не відбувся) (ч. 8 ст. 181 ГК).

Водночас законодавство допускає можливість зміни ціни, установленої в договорі. Щоправда, відповідне право сторін не є безумовним. З позиції ділового обороту принциповим тут є питання, чи було передбачено можливість зміни ціни в договорі між продавцем і покупцем. Адже змінювати ціни після укладення договору можна тільки у випадках і на умовах, установлених договором або законом. І якщо такі умови не передбачено та/або договір уже виконано (коли товар уже поставлено постачальником і оплачено покупцем), змінювати ціни не можна (ч. 2, 3 ст. 632 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Це підтверджується і в судах (див. постанови ВГСУ від 27.12.16 р. у справі № 916/1828/16, від 11.05.17 р. у справі № 922/3093/16).

Зважаючи на принцип свободи договору, сторони все ж мають право передбачити можливість перегляду узгодженої ціни – але лише на ті товари або послуги, постачання яких ще не відбулося.

Повна версія доступна тільки передплатникам

Кращі матеріали