Майно члена фермерського господарства: оренда чи внесок до складеного капіталу?
Для кого ця стаття: для всіх фермерських господарств (далі – ФГ), які бажають належним чином оформити використання майна, що належить їх членам.
Із цієї статті ви дізнаєтеся: про юридичний аспект передачі нерухомого майна члена ФГ останньому в оренду або його внесення до складеного капіталу такого ФГ.
Коли член ФГ бажає внести своє нерухоме майно (земельну ділянку, будівлю, приміщення тощо) до складеного капіталу, перед ФГ постає запитання: як це здійснити? Чомусь майже всі вважають, що єдиним способом є оформлення договору оренди. При цьому забувають, що для ФГ законодавством передбачено ще один спосіб – внесення майна до складеного капіталу. Тож у консультації розглянемо правові особливості передачі нерухомого майна члена ФГ в оренду або до складеного капіталу господарства та вартість оформлення цієї процедури.
Укладення договору оренди
За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ст. 759 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Аналогічним за суттю є поняття договору оренди земельної ділянки, визначене у ст. 13 Закону від 06.10.98 р. № 161-XIV «Про оренду землі».
Тобто правовідносини між сторонами стосовно тимчасового користування майном за плату викладаються у письмовому договорі, який підписується сторонами та в установлених випадках підлягає державній реєстрації.
Слід знати: речові права на нерухоме майно, які підлягають держреєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі – Держреєстр прав), виникають з моменту такої реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону від 01.07.04 р. № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон № 1952). |
Державній реєстрації підлягають (ст. 4 Закону № 1952):
- право власності;
- похідні речові права, зокрема право користування земельною ділянкою для сільгосппотреб (емфітевзис), право оренди (суборенди) земельної ділянки, право користування (найму чи оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (її окремою частиною), що виникає на підставі договору, за яким строк користування становить не менше 3 років.
Майте на увазі! Не потрібно реєструвати похідне речове право, якщо строк користування будівлею або приміщенням за договором менше 3 років. |
Отже, для реєстрації права користування будь-яка із сторін може звернутися до суб’єкта держреєстрації прав (реєстратора при виконкомі місцевої ради, акредитованих суб’єктів тощо) або нотаріуса (ст. 6, 10 Закону № 1952).
Держреєстратор розглядає подані документи та за відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення держреєстрації або відмови у її проведенні приймає рішення про здійснення держреєстрації прав (ст. 18 Закону № 1952). За результатами держреєстрації заявнику видається витяг із Держреєстру прав.
У які строки здійснюється держреєстрація прав?
Загальний строк реєстрації права власності та інших речових прав становить до 5 робочих днів (далі – р. д.) з дня реєстрації заяви у Держреєстрі прав (ч. 1 ст. 19 Закону № 1952).
А якщо право реєструє нотаріус шляхом вчинення нотаріальної дії (наприклад, посвідчення договору, ведення спадкової справи тощо), то держреєстрація проводиться невідкладно після завершення такої дії, але не пізніше 5 р. д. Тобто, якщо треба скоріше провести держреєстрацію, краще звернутися до нотаріуса.
Утім ці строки можуть бути скорочені за умови сплати заявником адміністративного збору відповідного розміру (див. нижче).
Скільки коштує держреєстрація права власності та оренди?
Розміри адміністративного збору визначені у ст. 34 Закону № 1952. Вони різняться залежно від строку проведення реєстрації. Адмінзбір розраховується від прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (далі – ПМ), з округленням до найближчих 10 грн. (ч. 7 ст. 34 Закону № 1952). Так, заявнику потрібно сплатити:
1) за держреєстрацію права власності:
- у стандартний строк 5 р. д. – 0,1 ПМ (у 2018 році це 180 грн.);
- за 2 р. д. – 1 ПМ (1 760 грн.);
- 1 р. д. – 2 ПМ (3 520 грн.);
- 2 години – 5 ПМ (8 810 грн.);
2) за держреєстрацію інших речових прав, зокрема оренди:
- у стандартний строк – 0,05 ПМ (90 грн.);
- за 2 р. д. – 0,5 ПМ (880 грн.);
- 1 р. д. – 1 ПМ (1 760 грн.);
- 2 години – 2,5 ПМ (4 410 грн.).
За держреєстрацію прав у результаті вчинення нотаріальних дій доведеться сплатити 0,1 ПМ (180 грн.).
Пам’ятайте! Приватні нотаріуси беруть додаткову плату за свої послуги. |
Крім того, ч. 8 ст. 34 Закону № 1952 установлено коло осіб, які звільняються від сплати адмінзбору (постраждалі внаслідок аварії на ЧАЕС, інваліди, учасники АТО тощо).
Внесення до складеного капіталу
До складеного капіталу ФГ можуть, зокрема, входити (ст. 19 Закону від 19.06.03 р. № 973-IV «Про фермерське господарство», далі – Закон № 973):
- будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, не заборонених законом, право користування землею, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права, грошові кошти, які передаються членами такого ФГ.
Як бачимо, член ФГ має право вносити будь-яке своє майно до складеного капіталу господарства. Крім того, внеском може бути право власності (на земельну ділянку, будівлю, споруду) або право користування. В установчому документі ФГ має фіксуватися порядок формування складеного капіталу (ч. 4 ст. 1 Закону № 973). Тож необхідно подивитися, який порядок внесення майна прописаний саме у вашому установчому документі.
Наведемо приблизний алгоритм дій:
- член ФГ подає письмову заяву довільної форми про бажання внести майно до складеного капіталу;
- засновники ФГ приймають рішення про прийняття такого майна до складеного капіталу та внесення змін до установчого документа (викладається у новій редакції);
- зміни, внесені до установчого документа, реєструються в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР).
Перелік документів для держреєстрації змін до відомостей ЄДР наведено у ч. 4 ст. 17 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755).
Після держреєстрації зміни до установчого документа ФГ набувають чинності.
Звертаємо увагу! Член господарства самостійно вирішує, на який строк вносити майно до складеного капіталу – назавжди (на період діяльності ФГ), на певний період або до моменту його виходу. На це він указує у своїй заяві, і такий строк прописується в установчому документі ФГ. У разі внесення майна, яке належить члену ФГ на праві власності, у власність до ФГ переходить право власності на це майно (ст. 115 ЦК). |
У який строк вносяться зміни до ЄДР та яким є розмір адмінзбору?
Для внесення змін до ЄДР виділено 24 години після надходження документів (ч. 1 ст. 26 Закону № 755). Хоча зазвичай держреєстратор це робить одразу, тому чекати не доведеться.
А от сплатити потрібно 0,3 ПМ (у 2018 році – 530 грн.) (ст. 36 Закону № 755). Тут також діє правило округлення до найближчих 10 грн. Збір не сплачується, тільки якщо зміни стосуються зв’язку з юридичною особою (телефонний номер), але це не наш випадок.
Висновки
Член ФГ може передати власне майно у тимчасове користування своєму господарству шляхом укладення з ним договору оренди. Крім того, він може передати таке майно до складеного капіталу ФГ. З огляду на розмір адмінзбору дешевше укласти договір оренди. Однак якщо це стосується оренди земельної ділянки, то тут ще можна посперечатися. Адже якщо на ділянку потрібно виготовити землевпорядну документацію та отримати кадастровий номер, це точно коштуватиме куди більше грошей та часу. У разі внесення майна до складеного капіталу непередбачуваних витрат не буде, адже усі документи готує саме ФГ, усе можна зробити швидко. Витратитися доведеться тільки на адмінзбір за внесення змін до ЄДР. Яким способом скористатися – вирішувати вам.
Коментарі до матеріалу