Слово редактора Uteka-Агро від 29.10.2024
Вітаю, шановні колеги!
Цього тижня в Uteka-Агро пропонуємо пригадати основні вимоги до інвентаризаційного процесу, а також урахувати галузеві особливості цієї процедури.
Поняття природного убутку і псування під час зберігання сільгосппродукції та інших товарно-матеріальних цінностей дуже близькі і взаємопов’язані. Тому на практиці часто виникає плутанина із класифікацією таких втрат. У статті розповімо, як не помилитися, адже між цими видами втрат є принципові відмінності з погляду бухобліку та оподаткування.
Якщо отримали розбіжності з даними бухгалтерського обліку, то маємо нестачу, надлишок або ж пересортицю. Відповіді на актуальні запитання щодо обкладення ПДВ нестач і надлишків товарів і готової продукції, виявлених у процесі інвентаризації, знайдете тут.
У разі виявлення нестачі ТМЦ за результатами проведеної інвентаризації винних у цьому працівників можна притягнути до матеріальної відповідальності на підставі наказу по підприємству та стягнути з них суму шкоди шляхом відрахувань із зарплати. До суду роботодавець має звертатися в чотирьох випадках: сума шкоди перевищує середньомісячну зарплату працівника; пропущено строк видання наказу про стягнення матеріальної шкоди; факт заподіяння шкоди виявлено після звільнення працівника; працівник не згодний із рішенням роботодавця. Детально цю ситуацію розглянуто у статті за посиланням.
Сільгосппідприємство виявило надлишки не оприбуткованих під час придбання товарів, продукції власного виробництва, а також основних засобів. Як вплинуть такі надлишки в разі їх оприбуткування на частку сільгосптоваровиробництва єдинника четвертої групи? Відповідаємо у консультації.
Законодавство вимагає проведення суцільної інвентаризації активів підприємства, які передані/знаходяться на відповідальному зберіганні. Пропонуємо розглянути особливості проведення такої інвентаризації, а також згадати, які обов’язки виникають у сторін у разі укладання такого договору (див. матеріал).
Існує вимога щомісячно проводити інвентаризацію пально-мастильних матеріалів, зокрема і тих, які містяться в баку автомобіля. Таку інвентаризацію має проводити комісія, що складається мінімум з трьох осіб. Детально це питання розглянуто тут.
До функцій інвентаризаційної комісії, серед іншого, входить перевірка правильності присвоєння інвентарних номерів основних засобів та інших необоротних матеріальних активів. А якщо підприємство не застосовує інвентарні номери, чи вважається це порушенням і чи передбачена якимись нормативними документами відповідальність за це ? Відповіді на ці та інші пов’язані запитання – у консультації.
Якщо працівники протягом 2024 року перебували у відпустці без збереження заробітної плати, то бухгалтеру слід бути вкрай уважним під час проведення річної інвентаризації забезпечення на оплату відпусток (далі – резерв відпусткових). Адже, як відомо, наприкінці 2023 року (а саме з 24.12.2023) було внесено зміни до КЗпП та низки законів, якими змінено правила включення періоду відпусток без збереження заробітної плати до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку. У статті нагадаємо, у чому полягають ці зміни і як їх правильно застосувати на практиці під час інвентаризації резерву відпусткових станом на 31.12.2024.
Наступного разу в Uteka-Агро розглянемо такі теми:
- підприємство ліквідується: як припинити дію ліцензії на зберігання пального;
- не вистачає ліміту для реєстрації заблокованої податкової накладної: як діяти;
- якими будуть наслідки, якщо в підсумковій податковій накладній зазначили не всю номенклатуру;
- перевірки і відповідальність за порушення у сфері газового господарства.
Легкої вам роботи та корисного читання!
З повагою
Вікторія СТАНКЕВИЧ,
головна редакторка Uteka-Агро,
кандидат економічних наук
Коментарі до матеріалу