Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Видача спецодягу не передбачена нормами: як бути?

Спецодяг: оформлення та облік

Ситуація: на підприємстві здійснюються шкідливі та небезпечні роботи, для виконання яких необхідна наявність спецодягу та інших засобів індивідуального захисту (далі – ЗІЗ). Однак затверджених норм видачі спецодягу для виконання даного виду робіт – немає. Причому цей вид робіт не зазначено ні в галузевих нормах видачі спецодягу (для галузі, у якій працює підприємство, взагалі не встановлені норми), ні в Нормах спецодягу для працівників загальних професій, затверджених наказом Держгірпромнагляду від 16.04.09 р. № 62. Як бути підприємству в такій ситуації?

Обов'язок роботодавця забезпечити працівників спецодягом закріплено в ст. 163 КЗпП, а також у ст. 8 Закону від 14.10.92 р. № 2694-ХІІ. При цьому ст. 8 даного Закону передбачено, що за колективним договором можна додатково, понад установлені норми, видавати працівникам засоби індивідуального захисту, якщо фактичні умови праці вимагають їх застосування. Це саме прописане і в п. 7.1 Положення, затвердженого наказом Держгірпромнагляду від 24.03.08 р. № 53 (далі – Положення № 53). Про те, що працівники забезпечуються спецодягом за нормами, установленими законодавством з охорони праці та колективним договором (угодою), сказано і в п. 5 Переліку, затвердженого постановою КМУ від 27.06.03 р. № 994 (далі – Перелік № 994). У нашій ситуації законодавчих норм немає взагалі. Тому виникає запитання:

Чи має право роботодавець установити норми видачі спецодягу в колдоговорі при відсутності галузевих або міжгалузевих норм?

Іншими словами, роботодавець сумнівається. А раптом можливість установити норми видачі спецодягу колективним договором передбачена тільки для випадку, коли підприємство встановлює підвищені норми – понад мінімальні «державні» норми? Хочемо розвіяти сумніви підприємства. На нашу думку, додатковими, понад установлені норми, можна вважати й норми спецодягу, додатково введені для тих працівників, характер праці яких вимагає застосування ЗІЗ.

Однак хочемо попередити! При розробці та затвердженні своїх норм потрібно дотримуватися правил з розд. VII Положення № 53.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
28.05.2025
Адвокатські послуги: як впливає статус надавача на податкові наслідки отримувача
Адвокати, адвокатські об’єднання чи бюро мають особливий статус. Користуючись їхніми послугами, зокрема, для представництва в судах, отримання правової допомоги, суб’єктам господарювання треба врахувати чимало нюансів, щоб правильно відобразити у звітності адвокатські винагороди.&nb...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Кращі матеріали