Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Нові умови застосування «воєнних» пільг зі сплати податків на землю, нерухомість та ЄП платниками четвертої групи

20.06.2023 375 0 0

Питання звільнення від сплати податків за об’єкти оподаткування, розташовані на територіях ведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях (далі – ТОТ), турбує платників уже понад рік. Адже, незважаючи на те що таке звільнення було запроваджено ще навесні минулого року на підставі Закону від 15.03.2022 № 2120-IX, фактично платники не могли скористатися цією пільгою, оскільки Кабмін так і не оприлюднив перелік відповідних територій. А перелік територій, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 (далі – Перелік № 309), ДПС і Мінфін не визнавали легітимним з метою визначення відповідних територій та звільнення від сплати податків.

Нарешті цю проблему розв’язано. А саме: із 6 травня набув чинності Закон від 11.04.2023 № 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від cплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі – Закон № 3050). Цим документом оновлено умови звільнення від сплати податків, а також дозволено використовувати Перелік № 309 для визначення територій ведення бойовий дій і ТОТ.


Значення Переліку № 309 у звільненні від сплати податків

Спочатку нагадаємо, що Перелік № 309 містить два розділи:

  • розд. І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії»;
  • розд. ІІ «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України».

При цьому розд. І має два підрозділи: території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

У Переліку № 309 також наведено дати початку ведення бойових дій та тимчасової окупації, а також дати їх завершення (звісно, якщо такі події вже завершилися).

Забігаючи наперед, зауважимо, що від сплати податків звільнили, на жаль, тільки тих платників, які перебувають на території активних бойових дій і ТОТ. Проте не треба засмучуватися платникам, які перебувають на території можливих бойових дій. У них теж є можливість не сплачувати податки за умови, що:

  • земельні ділянки, які перебувають у них у власності або користуванні, будуть визнані непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами;
  • нерухомість, яка їм належить, визнано зруйнованою або пошкодженою.

Отже, розглянемо докладно, кого і за яких умов звільнено від сплати податків.

Плата за землю

Як відомо, плата за землю складається із земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності (далі – орендна плата).

Податковим кодексом (далі – ПК) передбачено пільги з плати за землю окремо за земельні ділянки, які:

  • перебувають у консервації;
  • забруднені вибухонебезпечними предметами;
  • визнано непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами;
  • розташовані на території активних бойових дій або ТОТ.

Пільги щодо законсервованих і забруднених вибухонебезпечними предметами земельних ділянок

Відповідно до змін, унесених до п. 283.1 ПК, земельний податок не сплачується:

  • за земельні ділянки, що перебувають у консервації, або землі сільгоспугідь, які перебувають у стадії сільськогосподарського освоєння (пп. 283.1.2). Раніше ця пільга діяла тільки для сільгоспугідь, наразі податок не сплачується за всі законсервовані землі;
  • земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами (пп. 283.1.9).

Особливості звільнення від сплати земельного податку за такі ділянки визначено ст. 2831 ПК.

На якій підставі не нараховується земельний податок?

Підставою для ненарахування земельного податку згідно з пп. 282.1.2 (за законсервовані земельні ділянки) та пп. 283.1.9 ПК (за земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами) є дані Державного земельного кадастру (далі – ДЗК).

Тобто для користування такими пільгами інформація про те, що земельна ділянка перебуває в консервації або забруднена вибухонебезпечними предметами, має бути відображена в ДЗК. При цьому відповідно до ч. 23 ст. 21 Закону від 07.07.2011 № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» відомості про заміновані земельні ділянки вносяться до ДЗК на підставі інформації, отриманої в порядку електронної інформаційної взаємодії між ДЗК, Центром протимінної діяльності та Центром гуманітарного розмінування.

Отже, вказані центри мають обстежити такі ділянки і згідно з наданими ними висновками дані про заміновані земельні ділянки будуть вноситися до ДЗК.

За який період можна не сплачувати земельний податок?

Земельний податок за земельні ділянки, які перебувають у консервації, нараховується та не сплачується за період:

а) у частині земель державної та комунальної власності – із 1-го числа місяця, у якому відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування (далі – ОМС) ухвалено рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки, до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями ДЗК;

б) у частині земель приватної власності – із дня внесення до ДЗК відомостей про заходи щодо охорони земель і ґрунтів на підставі затвердженого робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель до останнього числа місяця, в якому завершуються вказані заходи згідно з відомостями ДЗК.

Нарахування земельного податку відновлюється починаючи з 1-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому завершено заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями ДЗК.

Земельний податок за земельні ділянки, визначені як забруднені вибухонебезпечними предметами, не нараховується за період, коли ці ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами. Такий період починається з 1-го числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі ділянки визнано придатними для використання.

Нарахування земельного податку за вказані ділянки відновлюється починаючи з 1-го числа місяця, що настає за місяцем, в якому такі земельні ділянки визнано придатними для використання.

Пільга за земельні ділянки, які визнано непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами

Цю пільгу передбачено п. 283.2 ПК. Вона діє за умови ухвалення сільськими, селищними, міськими радами, військовими та військово-цивільними адміністраціями (далі – ОМС) рішень про встановлення пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному ПК.

Незважаючи на схожість понять із земельними ділянками, забрудненими вибухонебезпечними предметами (див. попередній підрозділ), тут є принципова різниця, яка полягає в механізмі підтвердження права на пільгу.

Так, якщо при звільненні від сплати земельного податку за ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами, використовуються дані ДЗК, то пільга, установлена п. 283.2 ПК, застосовується за умови прийняття відповідного рішення ОМС.

Тобто переліченим вище ОМС надано право визначати земельні ділянки, які не придатні для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Тож у разі ухвалення ОМС відповідного рішення земельний податок за такі ділянки не сплачується.

Як ОМС ухвалює таке рішення?

Як установлено п. 12.3 ПК, ОМС (нагадаємо, сюди також відносяться військові та військово-цивільні адміністрації) в межах своїх повноважень мають право приймати рішення про встановлення пільг щодо податків, які сплачуються до їхнього бюджету.

Причому платник податку, який вважає, що його земельні ділянки можуть бути забруднені вибухонебезпечними предметами, може подати до ОМС заяву (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких ділянок) про визнання цих ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (пп. 12.3.7 ПК).

На підставі такої заяви ОМС ухвалює рішення про встановлення пільг із земельного податку. Таке рішення приймається на кожний календарний рік окремо та на період не більше ніж до кінця поточного року. Тобто для надання пільги на наступний рік платнику доведеться подати ще одну заяву.

Гарна новина: у разі встановлення такої пільги не працює правило, згідно з яким рішення про надання пільги має бути ухвалено до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування пільги. Очевидно, це означає, що ОМС можуть ухвалювати рішення про надання пільг заднім числом (наприклад, за 2022 рік).

Після прийняття рішення про надання пільги ОМС повинен протягом 10 календарних днів надати органу ДПС інформацію про застосування пільги з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких ухвалено відповідне рішення (пп. 12.4.6 ПК).

За який період можна не сплачувати земельний податок?

Земельний податок не нараховується протягом періоду, що починається з 1-го числа місяця, на який припадає дата прийняття ОМС рішення про надання пільги, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:

  • або останній день строку, на який надано пільгу;
  • або дата скасування відповідного рішення;
  • або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

У разі подання платником податків до контролюючого органу рішення ОМС про надання пільг, інформація про які відсутня в базах даних органу ДПС, до отримання контролюючим органом відповідних даних із ДЗК земельний податок нараховується на підставі відомостей, наданих платником податків.

Підсумуємо. Пільга щодо сплати земельного податку за заміновані (потенційно заміновані) землі може застосовуватися:

  • або в разі ухвалення ОМС рішення про надання пільги на підставі заяви платника (у таких випадках звільнення від сплати земельного податку регулюється п. 283.2 ПК);
  • або в разі визнання таких земель забрудненими вибухонебезпечними предметами, що підтверджується даними ДЗК (тоді пільгою користуються на підставі пп. 283.1.9 ПК).

Чи поширюються наведені вище норми на орендну плату?

Так, поширюються. Як зазначено в п. 288.8 ПК, не нараховується орендна плата (нагадаємо, тут ідеться тільки про орендну плату за землі державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які:

  • визначені землями консервації;
  • забруднені вибухонебезпечними предметами;
  • непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Порядок визначення вказаних земельних ділянок такий самий, як і для земельного податку. Тобто не сплачувати орендну плату можна:

  • або якщо дані про консервацію земельної ділянки або її забруднення вибухонебезпечними предметами відображено в ДЗК;
  • або якщо ОМС ухвалив рішення про те, що земельна ділянка непридатна для використання у зв’язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами.

При цьому річна сума платежу за такі ділянки визначається пропорційно до кількості місяців, в яких ділянка державної чи комунальної власності була визнана придатною для використання.

Пільги за земельні ділянки, розташовані на території ведення бойових дій і ТОТ

Цю пільгу встановлено пп. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.

Від сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки (земельні частки/паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або ТОТ, звільняються:

  • фізособи – за період із 1 січня до 31 грудня 2022 року;
  • юрособи та фізособи-підприємці – за період із 1 березня до 31 грудня 2022 року.

Починаючи з 1 січня 2023 року земельний податок та орендна плата не нараховуються та не сплачуються за період з 1-го числа місяця, в якому щодо відповідних територій було визначено дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії на відповідній території або її тимчасова окупація.

Підсумуємо. Звільнення діє весь 2022 рік (для юросіб і фізосіб-підприємців із 1 березня) незалежно від дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації. А от у 2023 році плата за землю не сплачується тільки за фактичний період із початку до завершення активних бойових дій або тимчасової окупації. Дати початку та завершення бойових дій, а також тимчасової окупації наведено в Переліку № 309.

Подання уточнюючих декларацій для зменшення плати за землю за 2022–2023 роки

Платники, яких відповідно до Закону № 3050 звільнено від сплати земельного податку та орендної плати, на підставі наведених вище норм мають право подати уточнюючі декларації (далі – УД) та зменшити податкові зобов’язання, задекларовані за 2022 та 2023 роки. При цьому за 2023 рік річна сума платежу за земельні ділянки визначається пропорційно до кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки/паї) підлягали обкладенню платою за землю.

Надміру сплачені суми плати за землю за минули звітні періоди зараховуються у сплату майбутніх платежів із цієї плати.

Податок на нерухомість

Умови звільнення від сплати податку на нерухомість наведено в пп. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.

Звільнення від сплати податку за зруйноване та знищене майно

Важливо розуміти, що від сплати податку на нерухомість звільняються як платники, нерухомість яких розташована на території ведення активних бойових дій або ТОТ (незалежно від того, зруйнована/пошкоджена вона чи ні), так і платники, нерухомість яких зруйнована/пошкоджена (незалежно від того, де вона розташована).

Так, тимчасово, на період дії воєнного стану по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, підставою для обчислення податкових зобов’язань із податку на нерухомість за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що були пошкоджені або знищені, є дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі – Реєстр майна), та дані Переліку № 309.

Особливості створення та ведення Реєстру майна визначаються Законом від 23.02.2023 № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» (набуває чинності з 22.05.2023). Процедура повідомлення власниками про зруйноване/пошкоджене майно і внесення його до Реєстру майна викладена Мінреінтеграції за посиланням.

Для наочності наведемо в таблиці умови звільнення від сплати податку на нерухомість на підставі пп. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.

Підстава для звільнення
від сплати податку

Платники податку

Звільнення
за періоди
2021–2022 років

Умови звільнення
з 1 січня 2023 року

1

2

3

4

Об’єкти житлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або ТОТ

Фізособи

Не сплачується за 2021 та 2022 роки

Не сплачується за період із 1-го числа місяця, в якому щодо відповідних територій було визначено дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії на відповідній території або її тимчасову окупацію. Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до Переліку № 309

Юрособи

Не сплачується
з 1 березня
по 31 грудня
2022 року

Об’єкти нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або ТОТ

Фізособи

Не сплачується
з 1 березня
по 31 грудня
2022 року

Юрособи

Знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, дані про знищення яких унесено до Реєстру майна

Фізособи

Не сплачується за 2021 рік
та наступні податкові (звітні) періоди*

Юрособи

Не сплачується за 2022 рік
та наступні податкові (звітні) періоди*

Пошкоджені об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості (як такі, що потребують капремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України), дані про пошкодження яких унесено до Реєстру майна

Фізособи

Не сплачується
за 2021 рік
та наступні податкові (звітні) періоди –
за об’єкти, пошкоджені
в 2022 році*

Починаючи з 1 січня 2023 року податок за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості не сплачується за період із 1-го числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження нерухомості за даними Реєстру майна, до 1-го числа місяця, що настає за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання/ використання за цільовим призначенням

Юрособи

Не сплачується
за період
із 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди –
за об’єкти, пошкоджені
в 2022 році*

Пошкоджені об’єкти нежитлової нерухомості (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України), дані про пошкодження яких унесені до Реєстру майна

Фізичні та юридичні особи

Не сплачується
за період
із 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди –
за об’єкти, пошкоджені
в 2022 році*

* Нарахування податку відновлюється починаючи з місяця, що настає за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти житлової/нежитлової нерухомості капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання або використання за цільовим призначенням.

Особливості оподаткування нерухомості з незначними пошкодженнями

У пп. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК прописано порядок оподаткування об’єктів нерухомості, які зазнали незначних ушкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту.

Для такої нерухомості ОМС мають право:

1) установлювати ставки податку на нерухомість у розмірі, меншому за розмір податку, визначений рішенням відповідного ОМС для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;

2) звільняти від сплати податку на нерухомість.

Подання УД для зменшення суми податку на нерухомість за 2022–2023 роки

Платники, яких Законом № 3050 звільнено від сплати податку на нерухомість на підставі наведених вище норм, мають право подати УД та зменшити податкові зобов’язання, задекларовані за 2022 та 2023 роки. При цьому річна сума платежу визначається пропорційно до кількості місяців, у яких такі об’єкти нерухомого майна підлягали оподаткуванню.

Надміру сплачені суми податку на нерухомість за минули звітні періоди зараховуються у сплату майбутніх платежів із цього податку.

Єдиний податок для платників четвертої групи

Згідно із Законом № 3050 звільнення від сплати єдиного податку (далі – ЄП) отримали і платники четвертої групи. Так, ЄП не сплачується за земельні ділянки, які:

  • розташовані на території ведення активних бойових дій і ТОТ;
  • перебувають у консервації;
  • забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення такими предметами.

Звільнення від сплати ЄП за земельні ділянки на територіях активних бойових дій і ТОТ

Звільнення від сплати ЄП для платників четвертої групи передбачено пп. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.

Цих платників звільнено від сплати ЄП тільки за земельні ділянки (сільгоспугіддя та землі водного фонду), які розташовані на території ведення активних бойових дій і ТОТ. Тобто звільнення від сплати ЄП за землі на території можливих бойових дій не передбачено.

На відміну від плати за землю та податку на нерухомість платники ЄП четвертої групи отримали звільнення від сплати ЄП із 1 березня 2022 року в податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільгоспугіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії, або ці території тимчасово окуповані РФ, до дати завершення активних бойових дій на таких територіях або їх тимчасової окупації.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються згідно з Переліком № 309.

І тут виникає запитання: що розуміється під податковим періодом – рік чи квартал? Адже для подання звітності податковим періодом є рік, а для сплати ЄП – квартал. Із цього приводу потрібне роз’яснення контролюючих органів. Будемо сподіватися, що ідеться про рік.

Якщо ж під періодом мається на увазі квартал, то виходить, що, якщо, наприклад, активні бойові дії на відповідній території закінчилися у ІІІ кварталі 2022 року відповідно до Переліку № 309, платник звільняється від сплати ЄП тільки з 1 березня по 30 вересня. Тобто за січень і лютий, а також за ІV квартал доведеться сплачувати ЄП.

Зверніть увагу! Звільнення від сплати ЄП не передбачено за земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких активні бойові дії або тимчасову окупацію РФ завершено до 1 травня 2022 року.

Чи можуть платники ЄП подати УД?

Як і платники податків на землю і нерухомість, єдинники четвертої групи мають право подати УД і зменшити нарахування ЄП із 1 березня 2022 року за звітні періоди, протягом яких їх звільнено від сплати ЄП. При цьому в ПК уточнюється, що, якщо платник не подав УД, визначені ним у декларації та не сплачені податкові зобов’язання з ЄП не вважаються податковим боргом і підлягають анулюванню.

Річна сума ЄП у такому разі визначається пропорційно до кількості місяців, протягом яких площі земельних ділянок (земельних часток/паїв) підлягали обкладенню ЄП.

Слід знати! Якщо платнику ЄП починаючи з 1 березня 2022 року до набрання чинності Законом № 3050 були нараховані штрафні санкції за несплату задекларованого ЄП, такі санкції підлягають анулюванню.

Звільнення від сплати ЄП за законсервовані та заміновані земельні ділянки

Порядок звільнення від оподаткування таких земельних ділянок визначено п. 2921.1 ПК.

Так, не є об’єктом обкладення ЄП земельні ділянки, які:

  • перебувають у консервації;
  • забруднені вибухонебезпечними предметами;
  • непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Як визначають періоди звільнення від сплати ЄП?

Період, коли земельні ділянки перебували в консервації, визначається так:

а) у частині земель державної та комунальної власності – із 1-го числа місяця, в якому відповідним органом виконавчої влади або ОМС прийнято рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки, до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями ДЗК;

б) у частині земель приватної власності – із дати внесення до ДЗК відомостей про заходи щодо охорони земель і ґрунтів на підставі затвердженого робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель до останнього числа місяця, в якому завершуються такі заходи згідно з відомостями ДЗК.

Період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з 1-го числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі ділянки визнано придатними для використання.

Визнання земельних ділянок законсервованими, а також забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами здійснюється на підставі даних ДЗК у такому ж порядку, як і для земельного податку (див. розділ «Плата за землю»).

Підставою для ненарахування ЄП щодо земельних ділянок, які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є відповідне рішення ОМС про непридатність таких ділянок з указаною метою (як отримати таке рішення, див. розділ «Плата за землю»).

Період, коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з 1-го числа місяця, на який припадає дата ухвалення ОМС рішення про надання пільг зі сплати місцевих податків і зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:

  • або останній день строку, на який надано таку пільгу;
  • або дата скасування відповідного рішення;
  • або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності;
  • або дата визнання земельної ділянки придатною для використання.

Платники ЄП четвертої групи мають право відкоригувати нараховані за відповідні минулі податкові (звітні) періоди податкові зобов’язання з ЄП із площ земельних ділянок, які після набрання чинності Законом № 3050 визнано такими, що перебувають у консервації (за період перебування ділянок у консервації) та/або забруднені вибухонебезпечними предметами (за період, коли земельні ділянки були забруднені цими предметами).

Особливості визначення частки сільгосптоваровиробництва

Розмір частки сільгосптоваровиробництва зменшено для платників, у яких не менше ніж 30 % загальної площі сільгоспугідь та/або земель водного фонду, що перебуває у їхній власності або користуванні, у попередньому податковому (звітному) році розташовувалися протягом не менш як шість місяців на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на ТОТ. Розмір частки для платників має дорівнювати або перевищувати 50 %.

Мінімальне податкове зобов’язання

Законом № 3050 до п. 381.2 ПК унесено зміни, відповідно до яких мінімальне податкове зобов’язання (далі – МПЗ) не визначається для земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або ЄП платниками четвертої групи, а саме за землі, які:

  • перебувають у консервації;
  • забруднені вибухонебезпечними предметами;
  • щодо яких прийнято рішення про надання пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

МПЗ для таких земельних ділянок, земельних часток (паїв) не визначається за період, за який не визначається плата за землю або ЄП для платників четвертої групи.

Майте на увазі! Наведені вище норми застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2023 року.

Для 2022 року особливості звільнення від сплати МПЗ прописано в оновленому пп. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.

Так, не нараховується та не сплачується загальне МПЗ за земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або ТОТ:

  • для фізосіб – за весь 2022 рік (із 1 січня по 31 грудня);
  • для юросіб – із 1 березня до 31 грудня 2022 року.

Зверніть увагу: у пп. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПК не згадується про звільнення від сплати МПЗ за земельні ділянки, розташовані на територіях активних бойових дій або ТОТ. Ідеться тільки про 2022 рік. У попередній редакції цього підпункту звільнення було передбачено і за 2022, і за 2023 роки. Згідно з нинішньою редакцією ПК від сплати МПЗ за 2023 рік звільняються тільки ділянки, які перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або визнані непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (на підставі п. 381.2 ПК).

Сума МПЗ за земельні ділянки, земельні частки (паї) визначається пропорційно до кількості місяців, коли такі земельні ділянки, земельні частки (паї) підлягали обкладенню платою за землю або ЄП платниками четвертої групи.

Як і для інших податків, уточнюється, що, якщо платник задекларував МПЗ за 2022 рік у звітності, він має право подати УД і зменшити задекларовану суму МПЗ.

Екологічний податок

Оновлено також правила звільнення від сплати екологічного податку.

Так, відповідно до пп. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПК за період із 1 січня по 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується екоподаток платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів і тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях активних бойових дій або ТОТ.

Починаючи з 1 січня 2023 року в частині територій, включених до Переліку № 309, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або які тимчасово окуповані, екоподаток не нараховується та не сплачується за період із 1-го числа місяця, в якому щодо відповідних територій було визначено дату початку бойових дій або тимчасової окупації, до 1-го числа місяця, що настає після дати завершення бойових дій на відповідній території або її тимчасової окупації.

Також від сплати екоподатку звільнено платників, які зареєстровані (взяті на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів і тимчасове зберігання радіоактивних відходів на земельних ділянках, забруднених вибухонебезпечними предметами, – за період, коли такі ділянки були забруднені цими предметами, та/або на період, коли земельні ділянки були визнані ОМС потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.

Період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з 1-го числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі ділянки визнано придатними для використання.

Період, коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається з 1-го числа місяця, на який припадає дата прийняття рішення ОМС про надання пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків, по останнє число місяця, на який припадає дата, що настає раніше:

  • або останній день строку, на який надано вказану пільгу згідно з прийнятим рішенням;
  • або дата скасування відповідного рішення;
  • або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

Як і для інших податків, уточнюється, що платник, який задекларував екоподаток за періоди 2022–2023 років, має право подати УД і зменшити задекларовану суму податку.

Умови звільнення від сплати податку на нерухомість.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу