Які податкові строки зараз призупинено
Суть проблеми. На період воєнного стану перебіг багатьох строків, передбачених податковим законодавством, було призупинено.
Про що стаття? Ми розповімо, які саме строки зараз призупинені, а які – ні, і відповімо на ваші запитання, поставлені на консультаційній лінії.
Перебіг строків у період воєнного стану
Податкові органи контролюють, як платники податків дотримуються строків, установлених податковим та іншим законодавством. Але перебіг деяких строків призупинено на період воєнного стану.
Якою нормою передбачено таке призупинення?
Строки призупинено на підставі норми пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК).
Проте! У цьому підпункті наведено перелік строків, на які не поширюється призупинення (див. таблицю-підказку). |
Строки, не призупинені на час воєнного стану (пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК)
№ з/п |
Строк, який |
Норма, якою встановлено строк |
Пояснення та коментарі |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
Строки реєстрації ПН, РК у ЄРПН |
П. 201.10, |
У період воєнного стану, а також протягом 6 місяців після його скасування діють спеціальні строки для реєстрації ПН/РК, установлені п. 89 підрозд. 8 розд. ХХ ПК. Докладно про застосування цих спеціальних строків ви можете прочитати у «Закон № 2876: нові строки реєстрації ПН/РК і штрафи за несвоєчасну реєстрацію» |
|
2 |
Строки подання звітності та/або документів (повідомлень), |
Основні строки подання податкової звітності установлено п. 49.18 ПК. Відповідно до цієї норми, податкові декларації (крім випадків, передбачених ПК), подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: – календарному місяцю (у т. ч. при сплаті місячних авансових внесків) – протягом 20 календарних днів (далі – к. д.) після закінчення звітного (податкового) місяця; – календарному кварталу або календарному півріччю (у т. ч. при сплаті квартальних або піврічних авансових внесків) – протягом 40 к. д. після закінчення звітного (податкового) кварталу (півріччя); – календарному року (крім випадків, передбачених пп. 49.18.4 та 49.18.5 ПК) – протягом 60 к. д. після закінчення звітного (податкового) року; – календарному року (для платників ПДФО, у т. ч. самозайнятих осіб) – до 1 травня року, що настає за звітним (крім випадків, передбачених розд. IV ПК) |
||
3 |
Строки сплати податків та зборів |
П. 57.1 ПК , |
Загальне правило: платник податків зобов’язаний самостійно сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену у поданій ним податковій декларації протягом 10 к. д. після закінчення строку, установленого для подання декларації (крім випадків, передбачених ПК). Суму податкового зобов’язання, визначену у митній декларації, платник податків зобов’язаний сплатити до або в день подання такої декларації. ЄСВ за звітний місяць сплачується у строки, передбачені ч. 8 ст. 9 Закону № 2464: за загальним правилом не пізніше 20 числа наступного місяця (крім гірничих підприємств, які зобов’язані сплачувати ЄСВ, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця) |
|
4 |
Щодо камеральних перевірок строки: – проведення перевірки; – оформлення результатів перевірки; – подання скарги на податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), винесене за результатами перевірки; – прийняття рішення за результатами розгляду скарги; – нарахування пені |
Строки проведення камеральних перевірок установлено п. 76.3 ПК. Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 30 к. д. після закінчення строку для їх подання (або протягом 30 к. д. після їх фактичного подання, якщо вони були подані пізніше). Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, установлених ст. 102 ПК. Строки оформлення результатів перевірок, подання скарги та її розгляду встановлено ст. 86 ПК. Адміністративне оскарження ППР здійснюється у строки, установлені ст. 56 ПК. Платник податків має право подати скаргу до вищого органу ДПС протягом 10 р. д. з моменту отримання ППР (п. 56.3 ПК). Строки нарахування пені встановлено ст. 129 ПК |
||
5 |
Щодо фактичних та документальних позапланових перевірок строки: – проведення перевірки; – оформлення результатів перевірки; – подання скарги на ППР, рішення щодо застосування фінансових санкцій за результатами перевірки; – прийняття рішення за результатами розгляду скарги; – адміністративного арешту майна за результатами перевірки |
Строки проведення фактичних перевірок установлено п. 82.3 ПК. Тривалість фактичних перевірок не повинна перевищувати 10 діб. Цей строк може бути продовжено, але не більше ніж на 5 діб і лише за наявності підстав для такого продовження, зазначених у цьому пункті ПК. Строки проведення документальних позапланових перевірок наведено у п. 82.2 ПК. Тривалість такої перевірки не може перевищувати: – 15 р. д. – для великих платників податків; – 5 р. д. – для СМП; – 3 р. д. – для фізосіб-підприємців, які не мають найманих працівників та відповідають критеріям, установленим п. 82.2 ПК; – 10 р. д. – для інших платників податків. Строки оформлення результатів перевірок, подання скарги та її розгляду визначено ст. 86 ПК. Адміністративне оскарження ППР здійснюється у строки, визначені ст. 56 ПК. Строки накладення адміністративного арешту на майно платника податків установлено ст. 94 ПК |
||
6 |
Строки вжиття заходів щодо погашення податкового боргу платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов’язки, передбачені ст. 59–60, 87–101 ПК |
Увага! Установлені гл. 9 ПК строки стосуються лише тих платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов’язки у період воєнного стану. Правила, згідно з якими визначається можливість чи неможливість платника податків виконувати свої податкові обов’язки, установлені: – пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК; – наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225, яким затверджено Порядок та Переліки документів, що підтверджують неможливість платника податків виконати свої обов’язки. Докладніше про це ми писали в: – «Повідомлення ДПС про неможливість виконувати податкові обов’язки та зразки заяв» |
||
7 |
Строки визначення грошових зобов’язань згідно зі ст. 116 ПК |
Увага! У переліку пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ зазначено строк визначення грошових зобов’язань із посиланням на ст. 116 ПК. Однак ця стаття не встановлює правила визначення грошових зобов’язань – у ній передбачено штраф за відчуження платником податків майна, що перебуває у податковій заставі, без попередньої згоди податкового органу. Уважаємо, що до пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ закралася технічна помилка. А порядок визначення податкових та грошових зобов’язань закріплено у ст. 54 ПК |
||
8 |
Строки подання та розгляду скарг на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН |
Згідно з п. 56.3 ПК, скарга на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН має бути подана протягом 10 р. д. після отримання платником податків рішення податкового органу, яке хоче оскаржити. Механізм подання скарги визначено пп. 56.23.3 ПК та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165. Увага! Якщо строк подання скарги було пропущено з поважної причини, платник податків має можливість подати клопотання про відновлення пропущеного строку. Докладніше про це ми писали в «Подаємо клопотання про поновлення строку подання скарги на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК» |
||
Відповідаємо на актуальні запитання
А тепер розглянемо запитання, які ви ставите нам на консультаційній лінії щодо призупинення тих чи інших строків.
1. Чи призупинено строки погодження податкових зобов’язань платника податків?
Говорити саме про строки у цьому випадку не можна. Пояснимо чому.
Нагадаємо, що сума грошового зобов’язання вважається узгодженою з моменту подання платником податків податкової (митної) декларації або уточнюючого розрахунку (п. 54.1 ПК).
А якщо платник податків оскаржить ППР, то моментом погодження суми грошового зобов’язання буде закінчення процедури адміністративного оскарження (п. 56.15, пп. 56.17.5 ПК) або дата набуття чинності судовим рішенням, яким вимоги платника податків не були задоволені (п. 56.18).
Тобто, по суті, ми маємо справу не зі строком, а з моментом, коли грошове (податкове) зобов’язання вважатиметься погодженим. Тому у цьому випадку і про призупинення строку годі й казати.
Крім того, строки подання податкової декларації, строки сплати податків та строки адміністративного оскарження на період воєнного стану не призупинено (див. рядки 2–5 нашої таблиці-підказки). Отже, і погодження суми податкових зобов’язань відбувається у момент, зазначений у п. 54.1, 56.15, пп. 56.17.5 або п. 56.18 ПК – залежно від ситуації.
2. А щодо строків сплати штрафів, нарахованих за результатами податкових перевірок: вони призупинені чи ні?
Питання спірне.
З одного боку, у пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ зазначено, що не призупинено строки сплати податків та зборів. Про штрафи тут не йдеться. Нагадаємо, що штрафи не є податками та зборами (нехай навіть вони нараховані за несплату/несвоєчасну сплату цих платежів). Тому виходить, що строки сплати штрафних санкцій зараз призупинено.
З іншого боку, не сплачувати штрафи у передбачений законодавством 10-денний строк – досить ризиковано. Адже якщо платник податків протягом 10 р. д. не оскаржує ППР, на підставі якого було застосовано штраф, то після закінчення цього строку сума штрафу перейде у статус податкового боргу. І тоді податковий орган стягуватиме цю суму у примусовому порядку, тим більше що строки вживання заходів щодо погашення податкового боргу не призупинено (див. ряд. 6 таблиці-підказки).
Нагадуємо! Податковий борг – це сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплачена платником податків у встановлений ПК строк (пп. 14.1.175 ПК). |
Щоб уникнути примусового стягнення податкового боргу (у т. ч. застосування податкової застави), краще не затягувати зі сплатою штрафів, нарахованих за результатами перевірки. Або слід своєчасно оскаржити застосування штрафу, поки ця сума не стала податковим боргом.
3. Чи призупинено строк подання форми № 20-ОПП?
Виходячи зі змісту пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК цей строк не призупинено. Однак у податківців із цього приводу інша думка: вони вважають, що строк подання форми № 20-ОПП призупинено, тому штраф за порушення цього строку під час воєнного стану не застосовується.
Пояснимо докладніше.
Строк подання звітності та/або документів (повідомлень) наразі не призупинено (див. ряд. 2 нашої таблиці-підказки). Причому скасували призупинення цього строку порівняно нещодавно – з 25.11.2022, дати набуття чинності Законом від 03.11.2022 № 2719-IX.
Чи можна форму № 20-ОПП віднести до документів або повідомлень? Ми вважаємо, що можна, тим більше, що ця форма так і називається: «Повідомлення про об’єкти оподаткування…». І строки для її подання чітко окреслені податковим законодавством.
Для довідки. Відповідно до пп. 14.1.1441 ПК, під документом розуміють будь-який документ, створений у паперовій або електронній формі, складання та/або подання, та/або відправлення якого передбачено ПК, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання ПК, та/або пов’язано з реалізацією прав та обов’язків платників податків та/або контролюючих органів відповідно до норм ПК. |
Обов’язок платників податків подавати до податкового органу повідомлення за формою № 20-ОПП передбачено ст. 63 ПК, а також Порядком обліку платників податків та зборів, затвердженим наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.
Як бачимо, цей документ цілком вписується у норму пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, а значить, строк подання форми № 20-ОПП не призупинено.
Проте з роз’яснення податківців (ЗІР, категорія 116.12) випливає, що вони вважають призупиненим строк для подання форми № 20-ОПП на підставі пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. І, відповідно, роблять висновок, що під час воєнного стану відповідальність за порушення порядку подання форми № 20-ОПП не застосовується.
Така позиція ДПС дуже тішить, проте платникам податків не варто сподіватися на роз’яснення у ЗІР. Адже це не є нормою закону. Будь-яке роз’яснення завтра може бути скасоване податківцями (що нерідко траплялося практично).
Тому ми рекомендуємо вам дотримуватися строків подання форми № 20-ОПП, установлених ПК (10 р. д.), щоб уникнути фінансових втрат у вигляді сплачених штрафів.
4. Чи призупинено строк надання податковими органами індивідуальних податкових консультацій (далі – ІПК)?
Так, цей строк призупинено.
У пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК у переліку випадків, коли призупинення строків не діє, немає згадки про надання ІПК. Отже, строк надання платникам податків ІПК призупинено на час воєнного стану.
Майте на увазі! Строк надання ІНК, встановлений п. 52.1 ПК, становить 25 к. д. з дня отримання податковим органом звернення платника податків щодо отримання ІНК. Але в період воєнного стану цей термін, як бачимо, може не дотримуватися. Роз’яснення ДПС з цього питання наведено в ОІР, категорія 129.6. |
Коментарі до матеріалу