Затверджено нові порядки ведення реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій та реєстру центрів сервісного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій (далі – Реєстр РРО, Реєстр ЦСО). Відповідний наказ Мінфіну від 13.02.19 р. № 64 (далі – Наказ № 64) набуває чинності з дня його офіційного опублікування, тобто з 19.04.19 р. («Офіційний вісник України» від 19.04.19 р. № 30).
Змінами, зокрема, передбачено, що реєстрація РРО буде здійснюватися за спрощеною процедурою. Для цього достатньо однієї заяви спрощеної форми, яку можна подати в електронній формі без додатків.
Реєструючи РРО, виробник (постачальник) має внести відомості:
Зі свого боку ЦСО має направити до ДФС в електронній формі повідомлення про укладення із суб’єктом господарювання (далі – СГ) – власником РРО договору про технічне обслуговування та ремонт РРО.
До початку реєстрації власник РРО має надіслати (подати) до контролюючого органу повідомлення про об’єкти оподаткування, об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, у якому надати інформацію про господарську одиницю, де буде застосовуватися РРО. Порядок та строки подання повідомлення визначено наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588.
Отже, спрощення реєстраційної процедури забезпечується запровадженням електронного обміну документами між усіма суб’єктами відносин у сфері застосування РРО (виробник РРО, ЦСО, СГ, ДФС) та взаємодії інформаційних ресурсів фіскальної служби.
У межах здійснення заходів, спрямованих на спрощення процедури реєстрації РРО, запровадження двох електронних реєстрів, ДФС розроблено нові електронні форми документів та створено нові сервіси в Електронному кабінеті, які працюють у тестовому режимі до набрання чинності Наказу № 64. Це дозволяє виробникам (постачальникам) подавати заяви для наповнення відповідних реєстрів, а ЦСО – повідомлення про укладені договори. Інформаційні повідомлення про запроваджені сервіси розміщені у відкритій частині Електронного кабінету в розділі «Новини».
Після завершення етапу тестування у зв’язку із набранням чинності Наказу № 64 виробникам (постачальникам) необхідно буде подати заяви для наповнення реєстрів у порядку та строки, установлені цим наказом.
Обмін заявами та повідомленнями між виробниками (постачальниками) та ДФС, між ЦСО і ДФС, між ДФС та СГ здійснюватиметься в електронній формі із застосуванням кваліфікованих електронних підписів (далі – КЕП).
Заяви про включення до реєстрів екземпляру РРО/ЦСО та повідомлення ЦСО можуть підписуватись уповноваженими особами виробників (постачальників) або ЦСО, яким делеговано право підпису електронних документів та які направили до органу ДФС повідомлення про надання інформації щодо ЕЦП в електронному вигляді за формою, установленою Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557.
Заяви про реєстрацію РРО можуть бути підписані та подані представником СГ за умови наявності документів, що посвідчують його особу та підтверджують надані йому повноваження, а також виконання вимог щодо електронної ідентифікації у разі подання заяви в електронній формі.
Наказом № 64 визначено період (2 місяці) та особливості первинного формування і наповнення Реєстру РРО. Так, ДФС протягом двох місяців, що настають за місяцем набрання чинності цього наказу, формує реєстр, включає до нього екземпляри РРО, які зареєстровані в органах ДФС і перебувають в експлуатації.
Виробники (постачальники) протягом трьох місяців подають заяви про включення до Реєстру РРО всіх реєстраторів, поставка яких була здійснена до набрання чинності Наказу № 64.
Протягом трьох місяців для первинної реєстрації РРО, не включених виробниками до Реєстру РРО, власники додаватимуть до заяви паспорти (формуляри) таких РРО та паспорти модема (у разі застосування зовнішнього модема), а також копії документів, які підтверджують факт купівлі або безплатного отримання РРО у власність, іншого документа, що підтверджує право власності/користування РРО.
Первинне наповнення Реєстру ЦСО інформацією здійснюватиметься на підставі заяв виробників (постачальників) протягом двох місяців після набрання чинності Наказу № 64. Водночас ЦСО, який укладає договір про технічне обслуговування та ремонт РРО, що вперше буде реєструватися в органах ДФС, на момент укладення такого договору має бути включений до Реєстру ЦСО.
Звертаємо увагу: до набрання чинності Наказу № 64 правові відносини між суб’єктами відносин у сфері застосування РРО під час реєстрації РРО регулюються наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.
Починаючи з дня набрання чинності Наказу № 64 РРО реєструватимуться за новими правилами в такій послідовності:
Наголошуємо, що всі ці процедури здійснюються в електронній формі із застосуванням КЕП.
За бажанням СГ можуть подати заяву про реєстрацію РРО у паперовій формі та отримати реєстраційне посвідчення у паперовій формі.
ДФС рекомендує усім учасникам відносин у сфері застосування РРО: