Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Виконання платниками податків своїх податкових обов’язків шляхом перерахування грошових коштів в якості податкових платежів через банк, в якому введена тимчасова адміністрація

14.07.2017

(изложено на языке оригинала)

ГРОМАДСЬКА РАДА

ПРИ ДЕРЖАВНІЙ ФІСКАЛЬНІЙ СЛУЖБІ УКРАЇНИ

 

 

Від 13.07.2017

Вих. № 13/07-6                                                   

В.О. Голови Державної фіскальної служби України

Продану Мирославу Васильовичу

 

Шановний Мирославе Васильовичу!

 

Громадська рада при Державній фіскальній службі України висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.

У зв’язку з зверненнями платників податків до громадської ради при Міністерстві фінансів України щодо надання роз’яснень стосовно виконання платниками податків своїх податкових обов’язків шляхом перерахування грошових коштів в якості податкових платежів через банк, в якому введена тимчасова адміністрація, зазначимо наступне.

Згідно з пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України (далі – ПК України) виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

В пункті 35.2 статті 35 ПК України зазначено, що сплата податків та зборів здійснюється в готівковій або безготівковій формі, крім випадків, передбачених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Таким чином,у вищезазначених нормах ПК України законодавець ототожнює термін «виконання податкового обов’язку» зі сплатою податкових зобов’язань.

Водночас, згідно з пунктом 9.4 статті 9 ПК України зарахування загальнодержавних податків та зборів до державного і місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (далі – БК України).

Так, в частині п’ятій статті 45 БК України податки і збори та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок.

З огляду на викладене, на відміну від ПК України БК України регулює безпосередньо процес зарахування податків та зборів до відповідних бюджетів.

Процес перерахування грошових коштів в безготівковій формі врегульовано Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» (далі – Закон про переказ).

Згідно з пунктом 1.24 статті 1 вищезазначеного Закону переказ коштів - це рух певної суми коштів з метою їх зарахування на рахунок отримувача або видачі йому у готівковій формі.

Відповідно до пункту 8.1 статті 8 Закону про переказ банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження.

Згідно з пунктом 22.4 статті 22 Закону про переказ під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника. Виконання переказу коштів відповідно до пункту 1.29 статті 1 даного Закону є обов'язковою функцією платіжної системи.

Таким чином, обов'язок платника зі сплати податків слід вважати виконаним з часу подання до відповідного банку платіжного доручення на перерахування на рахунок Державного казначейства грошових коштів в якості податкового платежу з рахунку платника, відкритого у згаданому банку. При цьому платник не несе відповідальності за дії банку (платіжної системи), який (-а) бере участь у перерахування податків до бюджету.

Аналіз судової практики, наданої платниками податків, зокрема ухвал ВАСУ від 18.06.2015 р. у справі № К/800/8375/15, від 16.02.2016 р. у справі № К/800/18047/15, від 09.06.2016 р. у справі № К/800/43077/15, від 14.02.2017 р. у справі № К/800/31650/16, від 20.07.2016 р. у справі № К/800/34451/15 підтверджує вищезазначену позицію.

Варто зазначити, що у зазначених вище спорах адміністративні суди звертають увагу на те, що платники податків повинні дотримуватися всіх вимог, необхідних для перерахування податків та зборів на відповідні казначейські рахунки, а саме стосовно наявності необхідної суми грошових коштів на поточному рахунку в банку та відповідності поданих до банку платіжних доручень вимогам банківського законодавства.

Окрім цього, безпосередньо Державна фіскальна служба України у своєму листі від 21.06.2016 № 13668/6/99-99-15-02-02-15 зазначила, що:

«…сплата податку платником відбувається шляхом подання до установи банку платіжного доручення, тобто платник податку вступає в податкові правовідносини. Відносини щодо зарахування платежів на єдиний казначейський рахунок є бюджетними правовідносинами і здійснюються без безпосередньої участі платника податків».

Враховуючи вищевикладене, прийнято рішення:

Підтримати позицію, зазначену у цьому зверненні, та надати роз’яснення щодо виконання платниками податків своїх обов’язків зі сплати податкових зобов’язань через банки, в яких введена тимчасова адміністрація, в якому зазначити, що:

 

1) Платники податків, подавши до банків з тимчасовою адміністрацією платіжні доручення на перерахування податків та зборів, є такими,що належним чином сплатили податки та збори за умови (1) прийняття банком належним чином оформлених платіжних доручень до виконання; та (2) наявності на банківському рахунку такого платника необхідної суми грошових коштів;

 

2) Невиконання банками з власної вини платіжних доручень платників податків про перерахування податкових платежів не може спростовувати належне виконання такими платниками податків своїх податкових обов’язків.

                                                                                                                            13 липня 2017 р.

З повагою,

Голова Громадської ради при ДФС України                                                    Дмитро Олексієнко

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
25.08.2025
З 28 серпня Господарський кодекс втратить чинність: що передбачає реформа
Задля підвищення правової обізнаності суспільства та з метою уникнення можливих запитань в майбутньому Мін’юст цією публікацією доводить до відома правову позицію у зв’язку з введенням в дію 28 серпня 2025 року Закону від 09.01.2025 № 4196-IX «Про особливості регулювання діяльності...
22.08.2025
Документи, які набули чинності з 18 по 24 серпня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Указ Президента від 16.08.2025 № 599/2025 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 16 серпня 2025 року «Про застосування персональних спеціальних економіч...
22.08.2025
Зміни в законодавстві з 18 по 22 серпня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Призупинення колективного договору в умовах воєнного стану: прийнято закон про нові умови Прийнятим Законом пропонується передбачити, що на період воєнного стану роботодавець може ініціювати зупинення дії окремих положень колективного договору&...
Кращі матеріали