Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Вина як підстава для податкового штрафу

31.05.2021

ДПС затвердила Рекомендації щодо реалізації концепції притягнення до фінансової відповідальності платника податків за умови доведення його вини за результатами проведення камеральних перевірок.

Законом України від 16.01.21 р. № 466-IX «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі — Закон № 466) внесено зміни до ПКУ, у тому числі:

  • в частині кваліфікації податкового правопорушення;
  • суб'єктів, які притягаються до відповідальності за вчинення податкових правопорушень;
  • розміру відповідальності за вчинення податкового правопорушення;
  • встановлено обставини, що пом’якшують відповідальність особи;
  • передбачено відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контролюючих органів.

Законом України № 466 змінено розмір штрафів:

  • при визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання та/або іншого зобов'язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків (у розмірі 10 відсотків) (п. 123.1 ст. 123 ПКУ);
  • затримці сплати узгодженої суми грошового зобов'язання (у розмірі 5 відсотків при затримці до 30 днів та у розмірі 10 відсотків при затримці більше ніж 30 днів) (п. 124.1 ст. 124 ПКУ.

При цьому за діяння, передбачені п. 123.1 ст. 123 та п. 124.1 ст. 124 ПКУ, вчинені умисно, визначено розмір штрафу — 25 відсотків. Водночас за діяння, передбачені пунктами 123.2 ст. 123 та 124.2 ст. 124 ПКУ, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов’язання на строк більше 90 календарних днів, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків.

Дані нововведення запроваджені з 1 січня 2021 року.

Дані рекомендації щодо застосування нововведень до ПКУ, запроваджених Законом №466, рекомендовано для застосування посадовими (службовими) особами органів ДПС при проведенні та реалізації матеріалів камеральних перевірок платників податків юридичних осіб та самозайнятих осіб з питань дотримання податкового законодавства щодо:

  • перевірки даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) відповідно до вимог абзацу першого пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПКУ;
  • своєчасності подання або неподання податкових декларацій (розрахунків);
  • своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних;
  • своєчасності реєстрації акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних;
  • виправлення помилок у податкових накладних;
  • своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов'язання.

Крім того, дані рекомендації містять особливості порядку застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до статей 123 — 124 ПКУ при проведенні камеральних перевірок платників податків — фізичних осіб, які не є самозайнятими особами.

Поняття податкового правопорушення, вини, умисності діяння, загальні умови притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, обставини, що звільняють від відповідальності або пом’якшують відповідальність за вчинення податкових правопорушень, визначені у статтях 109, 112, 1121, п. 113.6 ст. 113 ПКУ.

Так, відповідно до внесених Законом № 466-IX змін податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених ПКУ) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб’єктів у випадках, прямо передбачених ПКУ (п. 109.1 ст. 109 ПКУ).

Необхідною умовою для притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення у випадках, визначеними пунктами 123.2 — 123.5 ст. 123, пунктами 124.2 124.3 ст. 124, пунктами 1251.2 — 1251.4 ст. 1251ПКУ, є доведення умислу.

Порушення вимог ПКУ, які тягнуть за собою відповідальність згідно зі статтями 120, 1201, 1202 ПКУ, не потребують додаткового доведення вини платника податків контролюючим органом.

http://www.visnuk.com.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Чи враховується догляд за дитиною з інвалідністю віком сім років до страхового стажу
Особа доглядає дитину з інвалідністю віком сім років. Чи зарахують їй це період до страхового стажу, якщо вона працює? Більше за темою: Чи може батько дитини отримати компенсацію при звільнені за невикористану одноразову оплачувану відпустку при народженні дитини? Працівникові під час звільнення в...
17.09.2025
НБУ хоче оновити порядок автентифікації на платіжному ринку
Метою оновлення є зниження ризиків шахрайства та підвищення рівня надійності функціонування платіжної інфраструктури України, зокрема завдяки удосконаленню процесів автентифікації під час роботи у відкритому банкінгу. Більше за темою: Банківська таємниця: чи мають доступ податківці? Фінмоніторинг ...
17.09.2025
Держнагляд господарської діяльності планують змінити: законопроєкт
Пропонують змінити перевірки господарської діяльності. Що заплановано в новому законопроєкті? Більше за темою: Перевірки Держпраці під час воєнного стану: правила та нововведення Чи можуть податкові органи перевірити підприємця за його місцем проживання? У Верховній Раді зареєстровано законоп...
Кращі матеріали