Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

В Україні по-новому будуть продавати франшизи - правила переписали

Редакція

27.12.2017 462 0 0

Українські депутати взялися за врегулювання ринку франчайзингу. Відповідний законопроект №7430 зареєстрували у Верховній Раді минулого тижня.

Сьогодні франчайзинг в Україні регулюється главою 76 Цивільного кодексу і має назву «комерційна концесія». Крім того, такі ділові відношення оформляють як ліцензійні договори або договори про спільну діяльність.

І якщо в якомусь із цих документів умови співпраці не будуть виписані в повному обсязі, частина договору або весь документ можуть легко визнати недійсними через суд, йдеться в пояснювальній записці до законопроекту. Такий стан речей, на думку авторів документа, стримує розвиток ринку і прихід до нас іноземних інвесторів.

Чи згодні з депутатами і учасники ринку, які вважають, що за регулювання ринку франчайзингу давно слід було взятися. Більш того, частина норм, виписаних в нинішньому документі, вже містилися в проекті закону ще в 2002 році, а частина позицій виникла у міру розвитку ринку. З тих пір в Раді реєстрували ще п'ять законодавчих ініціатив, які в тій чи іншій мірі стосувалися, а деякі і впливали, на ринок франчайзингу.

До того ж, кажуть експерти, підходи ринку в деяких позиціях вже випереджають ідеї представленого проекту - вже є Третейський франчайзинговий суд при Асоціації франчайзингу, отже, підсудність спорів може бути описана детальніше.

Найважливіше в законопроекті для ринку - врегулювання термінології і базових підходів. Це найважливіших крок, який дозволить відійти від комерційної концесії і почати формувати культуру франчайзингу. Над чим ще разом попрацюємо, так це над реєстрацією договору, функціонуванням саморегулівної організації, умовами входу іноземних франшиз і більш широким трактуванням використання торгових марок у франчайзингу.

По суті, в проекті нового закону вперше для українського законодавства з'являється термін, що визначає франчайзинг.

Особливостями проекту є те, що законодавець обмежує термін дії договору франчайзингу трьома роками. Також до переліку об'єктів, які можуть бути передані за договором франчайзингу, тепер включені технологічний процес і спеціалізоване обладнання.

Сторони договору франчайзингу визначені як суб'єкти підприємницької діяльності (юрособа або фізособа-підприємець). Таким чином, суб'єктний склад виключає можливість підписання договору франчайзингу з фізособою, що не володіє статусом суб'єкта підприємницької діяльності.

Проектом закону передбачено реєстрацію франчайзингового договору (з урахуванням вимог антимонопольного законодавства) органом, який проводить реєстрацію юрособи або ФОП.

Договір франчайзингу на використання об'єкта, що охороняється патентним законодавством України, також підлягає реєстрації в центральному органі виконавчої влади в галузі патентів і знаків для товарів і послуг.

Таким чином, якщо законопроект приймуть, в більшості випадків договір доведеться реєструвати двічі - в органі, що відповідає за реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності та в органі, що реєструє права на інтелектуальну власність.

Так законодавець обмежує можливість підписання «тіньових договорів», за якими ніхто нікому не платить - до моменту реєстрації договір буде вважатися недійсним.

Законодавець також передбачив можливість виплачувати винагороду в формі разових або періодичних платежів, відрахувань від виручки, націнки на оптову ціну товарів, переданих правовласником для перепродажу, або в іншій формі, передбаченій договором франчайзингу.

Найцікавішим в новому законопроекті є те, що законодавець поклав на правовласника (особа, яка передає права на об'єкт франчайзингу) відповідальність за якість послуг і товарів, що надаються франчайзі. Можливо, законодавець у такий спосіб хоче простимулювати правовласника стежити за якістю надання послуг і виробництва товарів.

Джерело: http://hvylya.net/  

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали