Затверджено методику оцінювання фіскальних ризиків
Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Методику оцінювання фіскальних ризиків.
Документом встановлено порядок здійснення оцінки фіскальних ризиків, пов’язаних із зміною у макроекономічному середовищі, наданням державних гарантій за кредитами, діяльністю суб’єктів господарювання державного сектору економіки, функціонуванням фінансового сектору, реалізацією проектів державно-приватного партнерства, ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, невиконанням плану надходжень від приватизації державного майна, відхиленням від планових показників у сфері пенсійного забезпечення.
Зокрема, метою проведення оцінки фіскальних ризиків є визначення їх можливого впливу на показники державного бюджету, своєчасне вжиття заходів, спрямованих на запобігання виникненню фіскальних ризиків та їх мінімізацію.
Відповідальним за проведення загальної оцінки фіскальних ризиків є Мінфін.
Мінекономрозвитку, Мінсоцполітики, Пенсійний фонд України, Фонд державного майна, ДСНС (далі - органи, відповідальні за оцінку фіскальних ризиків) визначають у своєму складі структурні підрозділи, відповідальні за подання Мінфіну інформації, необхідної для проведення загальної оцінки фіскальних ризиків, що можуть впливати на показники державного бюджету, про що повідомляють Мінфіну.
Під час проведення оцінки фіскальних ризиків органи, відповідальні за оцінку фіскальних ризиків, можуть застосовувати сценарний аналіз, яким передбачається визначення кількох варіантів (сценаріїв) розвитку подій та проведення їх порівняльної оцінки, у тому числі моделювання стресових сценаріїв для відповідних показників з метою визначення їх впливу на показники державного бюджету.
До фіскальних ризиків, пов’язаних із змінами у макроекономічному середовищі, належать негативні зміни основних прогнозних показників (зокрема, валового внутрішнього продукту, курсу національної валюти, цінових індексів, обсягу прибутку підприємств, фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців, показників зовнішньої торгівлі тощо), які відбулися внаслідок уточнення статистичних даних у бік зменшення, погіршення поточної соціально-економічної ситуації внаслідок внутрішніх та зовнішніх ризиків та перегляду сценарних умов функціонування економіки з урахуванням нових загроз розвитку економіки.
Оцінку фіскальних ризиків, пов’язаних із змінами у макроекономічному середовищі, проводить Мінекономрозвитку.
Про результати оцінки ризиків прогнозу, яка проводиться у разі необхідності після схвалення Кабінетом Міністрів України Прогнозу економічного і соціального розвитку України, Мінекономрозвитку до 1 серпня року, що передує плановому бюджетному періоду, інформує Мінфін згідно з додатком.
Заходами з мінімізації фіскальних ризиків, пов’язаних із змінами у макроекономічному середовищі, яких повинні вживати органи державної влади, є, зокрема:
- удосконалення інструментів прогнозування та інших заходів у сфері макроекономічного та бюджетного прогнозування;
- продовження співпраці з міжнародними фінансовими організаціями;
- удосконалення інструментарію, що використовується для здійснення розрахунку інтегрального рівня тіньової економіки;
- збільшення питомої ваги державного боргу в національній валюті;
- розроблення плану дій на випадок істотного зменшення обсягу надходжень до державного бюджету.
До фіскальних ризиків, пов’язаних з наданням державних гарантій, належать ризики, пов’язані з невиконанням позичальником боргових зобов’язань, гарантованих державою, з негативним впливом людського і технічного факторів, обставин непереборної сили.
Оцінка фіскальних ризиків, пов’язаних з наданням державних гарантій, проводиться Мінфіном відповідно до Положення про управління ризиками, пов’язаними з наданням державних гарантій, та розподіл таких ризиків між державою, кредиторами і позичальниками.
Заходами з мінімізації фіскальних ризиків, пов’язаних з наданням державних гарантій, є, зокрема:
- обмеження надання державних гарантій;
- забезпечення контролю за наданими державними гарантіями з оцінкою ймовірності виплат за ними;
- обмеження гарантованої суми зобов’язання;
- розрахунок комісії за видачу державних гарантій на основі ризику;
- оцінка кредитоспроможності позичальника під час видачі державних гарантій, економічної ефективності інвестиційних проектів/державних інвестиційних проектів, у тому числі в рамках реалізації проектів державно-приватного партнерства;
- визначення ліквідного забезпечення виконання зобов’язань перед гарантом.
До фіскальних ризиків, пов’язаних із функціонуванням фінансового сектору, належить:
- зростання обсягу витрат держави на підтримку державних банків та забезпечення стійкості фінансової системи;
- збільшення витрат держави на підтримку системи гарантування вкладів фізичних осіб у зв’язку з визнанням неплатоспроможності банків;
- виникнення витрат державного бюджету для компенсації збитків Національного банку відповідно до вимог Закону України «Про Національний банк України».
Також передбачено перелік заходів мінімізації цих ризиків.
До фіскальних ризиків, пов’язаних з реалізацією проектів державно-приватного партнерства, належить виникнення зобов’язань держави в рамках реалізації таких проектів у разі настання ризику, що розподілений на державного партнера. Їх оцінку проводить Мінфін. Заходами з мінімізації фіскальних ризиків, пов’язаних з реалізацією проектів державно-приватного партнерства, є, зокрема: проведення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства; забезпечення ефективного управління ризиками під час виконання договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства; встановлення обмежень на зобов’язання держави у рамках проектів державно-приватного партнерства; забезпечення прозорості та публічності звітності за проектами державно-приватного партнерства.
Крім того Методика передбачає оцінку фіскальних ризиків, пов’язаних з виникненням надзвичайних ситуацій техногенного, природного та іншого характеру, та оцінку фіскальних ризиків, пов’язаних з невиконанням плану надходжень від приватизації державного майна.
Органи, відповідальні за оцінку фіскальних ризиків, подають Мінфіну в паперовому та електронному вигляді інформацію згідно з додатком у строки:
- за рік - до 31 березня року, що настає за звітним періодом;
- за I, II і III квартали - відповідно до 31 травня, 31 серпня та 30 листопада року, що настає за звітним періодом;
- на плановий та наступний за плановим два бюджетні періоди — до 15 квітня (попередня інформація) та до 1 серпня року, що передує плановому бюджетному періоду (уточнена інформація).
Мінфін співпрацює з органами, відповідальними за оцінку фіскальних ризиків, та іншими органами державної влади у частині мінімізації впливу фіскальних ризиків у відповідних сферах на показники державного бюджету.
ukrainepravo.com
Коментарі до матеріалу