Посилено заходи щодо соціального захисту дітей
З метою посилення заходів із соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, затверджено Порядок взаємодії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, закладів та установ під час забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю (далі – Порядок). Зокрема, визначено принципи роботи відповідних органів та закладів із дітьми, щодо яких виявлено випадки жорстокого поводження, безпосередньої загрози їхньому життю або здоров’ю.
Розмежовано визначення понять. Так, до складних життєвих обставин, в яких перебуває дитина, належить, зокрема, інвалідність, тяжка хвороба, безпритульність, перебування в конфлікті із законом, жорстоке поводження. Жорстоким поводженням із дитиною визнано будь-які форми рабства, використання дитини в жебрацтві, втягнення у злочинну діяльність, статеві зносини та розпусні дії стосовно дитини. Наведено перелік обставин, які можна розцінювати як загрозу життю або здоров’ю дитини, але він не є вичерпним.
Передбачено обов’язкове проведення оцінювання рівня безпеки дитини, якщо це пов’язано з неналежним харчуванням, залишенням дитини: у безпорадному стані (тобто хворої, з обмеженням життєдіяльності); більше ніж на півгодини на вулиці без відповідного одягу, виходячи з природно-кліматичних умов; під наглядом осіб із наявними ознаками алкогольного чи наркотичного сп’яніння тощо.
Функція з виявлення таких ситуацій покладається на органи держвлади, органи місцевого самоврядування (тобто структурні підрозділи місцевих держадміністрацій, виконкомів рад із питань освіти, охорони здоров’я, соцзахисту тощо), служби у справах дітей, відповідні соціальні центри, заклади, органи Нацполіції, тероргани ДСНС, а також установи та центри з надання правової допомоги.
Виявленням та організацією соцзахисту дітей можуть займатися також підприємства та фізособи, використовуючи дитячі «гарячі» телефонні лінії, кол-центри з питань запобігання та протидії домашньому насильству, громадські об’єднання тощо.
Важливим є те, що для захисту інтересів дітей передбачено функціонування міждисциплінарних команд, до складу яких уходять фахівці із захисту дітей. Відповідні суб’єкти під час виконання своїх професійних чи службових обов’язків мають виявляти дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, зокрема таких, що можуть загрожувати їхньому життю та здоров’ю, відповідно до інструкцій, затверджених спільним наказом Мінсоцполітики, МОЗ, МОН, МВС.
Звертаємо увагу, що голови міських, сільських, селищних рад, у тому числі об’єднаних тергромад, а також старости сіл і селищ несуть персональну відповідальність за забезпечення виявлення дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, випадків жорстокого поводження з ними, виникнення безпосередньої загрози їхньому життю або здоров’ю, надання таким дітям допомоги в межах своїх повноважень і своєчасне інформування про них відповідних суб’єктів виявлення та/або організації соціального захисту дітей.
Крім того, викладено в новій редакції Типове положення про комісію з питань захисту прав дитини, затверджене постановою КМУ від 24.09.08 р. № 866, а також унесено зміни до затвердженого цією постановою Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини. Зокрема, уточнено, що органами опіки та піклування є районні, районні в мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад, у тому числі об’єднаних тергромад, і вони мають опікуватись також дітьми, постраждалими внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.
Коментарі до матеріалу